10 faktů o Bahrajnu

Je až neuvěřitelné, že se na okruhu v Sachíru pojede letos už šestnáctá Grand Prix. Bahrajn se nesmazatelně zapsal do dějin formule 1 a postupně se stává jedním z tradičních okruhů. Pojďme se společně podívat na 10 zajímavých faktů, které se s okruhem v bahrajnské poušti pojí.

Štítky: GP Bahrajnu Zveřejněno 27. 11 2020 — Petr Čermák

Šlo o první závod na Blízkém východě

Plánovaný závod v Saúdské Arábii už bude třetím závodem na Blízkém východě. Tím úplně prvním okruhem vybudovaným v exotických arabských zemích byl ale právě Bahrain International Circuit (jinak známý pod jménem „Sachír“).

Novou trať navrhl Hermann Tilke, výstavba pak stála 150 milionů amerických dolarů. První závod se v Bahrajnu odjel v roce 2004 a vyhrál jej Michael Schumacher s Ferrari.

Několik různých variant okruhu

Sachír nabízí celkem šest různých variant závodního okruhu, z nichž čtyři „vlastní“ licenci FIA Grade 1 pro pořádání závodů formule 1. Tím nejznámějším je 5,412 km dlouhý „Grand Prix“ okruh s 15 zatáčkami, na kterém se odjelo 15 z 16 závodů.

V roce 2010 se GP Bahrajnu konala na trati zvané „Endurance“, která měří 6,299 km a čítá dohromady 24 zatáček. Závodní trať ale jezdci převážně kritizovali, jelikož zde nebylo mnoho prostoru pro předjíždění.

Letos nás pak čeká zkouška na okruhu s názvem „Outer Loop“, který Ross Brawn nazval jako „skoro ovál“. Okruh s 11 zatáčkami je dlouhý 3,543 km a díky jeho dlouhým rovinkám a rychlým zatáčkám se očekávají méně než minutové časy na jedno kolo.

Závod na 87 kol, časy kolem 55 sekund

Kolem písku s enormním gripem

Závodní trať v Bahrajnu nabízí jezdcům velmi „lepivý“ asfalt, díky kterému mohou využívat maximální potenciál svých závodních vozů (na rozdíl od nového povrchu v tureckém Istanbul Parku).

Na přítlak a „špínu“ na trati si tu jezdci příliš nestěžují, a to i přesto, že se nachází uprostřed pouště. Před každým závodním víkendem je totiž okolní písek posprejován vysoce adhezivní látkou, která závodníkům zjednodušuje jízdu po okruhu. Trať se navíc pravidelně čistí po každé jízdě.

Pod umělým osvětlením

V rámci 10letého výročí se jela GP Bahrajnu pod umělým osvětlením. Okolo trati bylo vybudováno 495 světelných stožárů, které stejně jako v Abú Dhabí nebo Singapuru osvětlují trať natolik, že jezdec skoro nerozezná rozdíl od jízdy ve dne.

Historicky první noční GP Bahrajnu se zapíše do dějin díky „pouštnímu duelu“ mezi Nicem Rosbergem a Lewisem Hamiltonem.

‚Pouštní duel‘ – GP Bahrajnu 2014

Bahrajn pořádal dva premiérové závody roku

GP Bahrajnu se tradičně koná v první fázi sezony, nejčastěji pak v kalendáři zaujímá druhé nebo třetí místo. Dvakrát ale vystřídala Austrálii jako první závod roku – a to v letech 2006 a 2010.

V roce 2006 se GP Austrálie posunula o několik týdnů kupředu, aby zamezila kolizi se sportovní akcí Commonwealth Games, která se konala stejně jako závod královny motorsportu v Melbourne.

V roce 2010 naopak Bahrajn vystřídal Austrálii kvůli změně času – v Austrálii totiž končil letní čas a v Evropě by si museli fanoušci přivstat.

Žádné šampaňské, na stupních vítězů růžová voda!

Prodej alkoholu není v Bahrajnu zakázán (na rozdíl od sousední Saúdské Arábie), ale přesto zde platí mnohé restrikce. Týmy například nesmí prezentovat loga sponzorů alkoholických výrobků. Na stupních vítězů pak závodníci místo šampaňského popíjejí nealkoholickou růžovou vodu.

I s růžovou vodou si jezdci loňskou ceremonii na stupních vítězů užili

Nejzkušenější a nejúspěšnější závodníci

Jediným závodníkem ze současného pole, který se zúčastnil historicky první GP Bahrajnu, je Kimi Räikkönen. Fin v Bahrajnu nikdy nevyhrál, ale celkem osmkrát vystoupil na stupně vítězů.

Nejúspěšnějším závodníkem je v Bahrajnu Sebastian Vettel – pro Red Bull zde vyhrál v letech 2012 a 2013 a pro Ferrari v letech 2017 a 2018. Fernando Alonso a Lewis Hamilton zde zvítězili třikrát, Felipe Massa slavil vítězství dvakrát.

Nejvíce závodů vyhrálo Ferrari

Nejúspěšnějším konstruktérem je na okruhu v Sachíru Ferrari, které tu vyhrálo celkem šestkrát. Mercedes je ale letos může vyrovnat, pokud zvítězí v obou následujících závodech.

Red Bull a Renault oslavovaly svá vítězství ve dvou případech. Například McLaren v Bahrajnu dosud nezvítězil. Ze současných okruhů se britská stáj neradovala ještě v Baku nebo Soči.

‚Oválová‘ Indy verze GP Bahrajnu má všechny potřebné certifikáty

Dva roky za sebou stejné složení na stupních vítězů

Stupně vítězů byly v letech 2012 a 2013 jako přes kopírák. Oba závody vyhrál Sebastian Vettel a v obou případech ho na stupních vítězů doprovodili jezdci Lotusu. Kimi Räikkönen dojel druhý a Romain Grosjean třetí.

Schumacherova zatáčka

První zatáčka v Bahrajnu nese jméno sedminásobného mistra světa formule 1 Michaela Schumachera. K přejmenování došlo po Schumacherově nehodě v roce 2013. Schumacher zde vyhrál jen jednou, a to v dominantním Ferrari F2004.

První zatáčka je jedinou zatáčkou na okruhu, která nese své vlastní jméno. Ostatní jsou jednoduše očíslované.

Rijád bude hostit premiérový noční závod formule E