Úspěšní a ti méně úspěšní ve Velké ceně Bahrajnu

Kdo z Velké ceny Bahrajnu pojede s hrdými pocity, a kdo naopak zklamán?

Štítky: GP Bahrajnu Zveřejněno 3. 03 2024 — GPF1.cz

MAX VERSTAPPEN

I kdybyste náznaky z testování, tréninků a kvalifikace o bližším soupeření s Red Bullem nebrali příliš vážně, lehkost, s jakou Verstappen nechal celé pole za sebou, byla přesto zarážející. Skoro to vypadalo, jako by měl v sobě ještě víc než dřív. Zdá se, že nejlepší se stal ještě lepším. Ani ho to nenudí když prohlásil, že je to další “prostě krásné” vítězství. A nakonec to i vypadalo, že neukázal úplně všechno.

CARLOS SAINZ

Vzhledem k tomu, jak těsné bylo vše, co se dělo za Verstappenem, si to ten, kdo se v Bahrajnu stal nejlepším jezdcem mimo stáj Red Bull, zasloužil. A Carlos Sainz dostane extra uznání za útočný styl své jízdy na třetí místo a za to, že udržel druhý Red Bull Sergia Pereze téměř na dohled. Ještě větší uznání si zaslouží za to, že se takto projevil hned v prvním závodě své sezóny, v níž si hledá nové angažmá. Ve všem tom oprávněném humbuku z podpisu smlouvy s Lewisem Hamiltonem ze strany Ferrari bylo příliš snadné zapomenout, že Sainz odvádí pro tým poslední dva roky velmi, velmi dobrou práci. Ne však tak bezchybnou práci, která by znamenala, že váš tým odmítne sedminásobného mistra světa, když má možnost ho podepsat. Ale natolik dobrou práci, že jen jezdec takového kalibru a profilu by měl stačit k tomu, aby vás vystrnadil. Bahrajn 2024 nepřiměje Ferrari litovat svého rozhodnutí o jezdci pro rok 2025. Ale je to další připomínka toho, že se vzdává velmi dobrého jezdce, aby uvolnilo místo své nové velké hvězdě.


Nové číslo magazínu KOLO na KOLO je tu:

  • Vymazaná generace týmových šéfů F1
  • Kdo si troufnul vyhodit Adriana Neweyho?
  • Jak si Jacques Villeneuve kvůli penězům pohřbil kariéru
  • Dvakrát za 18 měsíců vyhozený Otmar Szafnauer – rozhovor
  • Ukážeme vám Lawrence Strolla jinak
  • Aerodynamické vychytávky

PŘEDPLATNÉ TADY

PŘEDPLATNÉ TADY


LANCE STROLL

Lance Stroll začal závod dobře, když dobře odstartoval z 12. místa na startovním roštu, ale jeho výkon brzy zhatil Nico Hůlkenberg, který ho v 1. zatáčce roztočil. Stroll se tak propadl na poslední místo, ale probojoval se zpět a využil brzký první pitstop. Aston Martin správně nařídil Strollovi, aby v závěrečném stintu nechal projet týmového kolegu Fernanda Alonsa (na mnohem čerstvějších pneumatikách), ale to, že Stroll dojel do cíle ve stejném kole jako lídr závodu a získal bod, svědčí o síle jeho přesvědčení podávat letos lepší výkony.

MERCEDES

Páté a sedmé místo Mercedesu ve Velké ceně Bahrajnu není podle měřítek posledních dvou let nijak hrozivý výsledek. Určitě ale zažil i horší dny. Byl však deprimující, vezmeme-li v úvahu podprahový optimismus ohledně zimního pokroku a lepšího pocitu jezdců z nového vozu a vzrušující úvodní kola, v nichž se George Russell dostal až na druhé místo. Množství problémů, které provázely závod Mercedesu, dávalo tušit, že se toho příliš nezměnilo – nedostatečná rychlost na tvrdých pneumatikách, nečekané přehřívání auta, Hamiltonovo uvolněné sedadlo (a jeho naprostá absence rychlosti už od kvalifikace) – nešlo jen o tým, jehož auto nebylo dostatečně rychlé, ale stále se jevilo jako tým, který špatně funguje a zakopává sám o sebe. Možná se všechny tyto problémy velmi snadno vyřeší, vůz ukáže své skutečné tempo příští týden v Džiddě, tam bude vše fungovat hladce a Mercedes 2024 konečně odstartuje. V závodě v Sachíru však Mercedes nevypadal jako tým, který dělá potřebné pokroky.

McLAREN

Vzhledem ke skoku v polovině roku a hrdinství Red Bullu v minulé sezóně to musí být pro McLaren v roce 2024 zklamání. Ano, Lando Norris skončil před jedním Mercedesem a hned za druhým, ale na poslední místo na stupních vítězů mu chybělo 23 s a těžil z problémů s chlazením, které zmařily Mercedes. Týmový kolega Oscar Piastri vypadal celý víkend o krok za Norrisem, a i když skončil v osmisekundovém odstupu od Norrise, vzhledem k tomu, že první čtyři týmy měly jasnou převahu, osmé místo bylo opravdu to nejmenší, v co mohl doufat. Bahrajn nikdy nebyl nejsilnější tratí McLarenu, takže se dá očekávat, že to zdaleka nebude vrchol McLarenu na začátku sezóny. Norris však dal jasně najevo, že bez modernizace nemůže jeho tým očekávat, že se Red Bullu přiblíží.

Ten nejzasvěcenější odhad pořadí Poháru konstruktérů

ASTON MARTIN

Fernando Alonso byl “nesmírně překvapen”, že se v pátek kvalifikoval na šesté místo, ale řekl, že deváté místo v cíli závodu přesně odpovídá očekávání. Říká, že zhruba od přelomu prosince a ledna věděl, že tým drží svá očekávání na uzdě a neočekával nic podobného jako jeho letmý start do roku 2023. Doufá, že stabilnější zima umožní Aston Martinu na rozdíl od roku 2023 udržet v roce 2024 tempo vývoje. Prozatím vypadá Aston Martin pevně na pátém místě. Alonso skončil téměř 20 sekund za druhým McLarenem Piastriho, ale s více než stejným náskokem před šestým nejlepším týmem – Sauberem. To musí být vzhledem ke všem těm pódiím v roce 2023 zklamání.

RB

Těžká úvodní velká cena byla pro tým RB byla jedním velkým neštěstím. Nejprve se z první desítky propadl Yuki Tsunoda, který původně obsadil 11. místo – a ani jeden z jezdců RB nepředstavoval šanci na bodový zisk. A pak závěr závodu obou jezdců ohrozila chaotická řada týmových pokynů. Tsunoda dostal pokyn, aby pustil Daniela Ricciarda, což udělal, ale ne bez zjevné nelibosti nad příkazem, kterou vyjádřil sarkastickým “jo, díky, kluci, vážím si toho”. Cílem výměny bylo nechat Ricciarda zaútočit na Kevina Magnussena v boji o 12. místo, ale to se neukázalo jako plodné. Místo toho Tsunoda v osmé zatáčce po dojetí do cíle na cestě do boxů střemhlavě zaútočil do Ricciarda a vyvolal tuto Ricciardovu rozzlobenou reakci: “Co to kur***… já si to budu pamatovat…” To vše bylo na hony vzdálené velkým očekáváním, která se před sezónou vkládala do druhého týmu Red Bullu. Žádné známky toho, že by se dotahoval na vedoucí týmy, místo toho chaotický závod, na který se raději zapomíná.

ALPINE

Někdy se stává, že když se týmu F1 nedaří v testech, v úvodu sezony se situace natolik změní, že se na to brzy zapomene. Nebo když se mu nedaří v kvalifikaci, dokáže se probojovat kupředu a dosáhnout dostatečně slušného výsledku, aby nechal zapomenout na negativní titulky v novinách. To ale nebyl případ Alpine v Bahrajnu. Byla to rána za ranou a trápení za trápením pro tým s pomalým, přetěžkým a viditelně špatně ovladatelným vozem. V kvalifikaci obsadili Esteban Ocon a Pierre Gasly 17. a 18. místo v závodě, před nimi byli pouze opoždění Valtteri Bottas a Logan Sargeant a celých 14 sekund za vozem Haas Nika Hülkenberga, kterému si v první zatáčce poškodil o Strolla přední křídlo. Navíc vyšlo najevo, že technický ředitel Matt Harman a šéf aerodynamiky Dirk de Beer odstoupili. Před rokem touto dobou začínala stáj Alpine sezónu F1 2023 s cílem udržet čtvrté místo v šampionátu konstruktérů, ale přiblížit se spíše třetímu než pátému místu. Rok pak zakončila na šestém místě. V současné době už to vypadá, že loňský rok bude vypadat jako obrovský úspěch.