Analýza úvodních tréninků: Red Bull pořád favoritem, Mercedes rychlý v kvalifikačním tempu
Jako vždy ve vztahu k výsledkům čtvrtečních tréninků, potřeba je číst spíše mezi řádky.
Ve druhém, časově relevantním tréninku (protože se jede v podobném čase jako kvalifikace a závod) byly nejrychlejší vozy Mercedesu před Fernandem Alonsem na Astonu.
Poř. | Pilot | Tým/Motor | Čas | Odstup | Kol |
1 | Lewis Hamilton | Mercedes | 1’30.374 | 25 | |
2 | George Russell | Mercedes | 1’30.580 | 0.206 | 23 |
3 | Fernando Alonso | Aston Martin/Mercedes | 1’30.660 | 0.286 | 22 |
4 | Carlos Sainz Jr. | Ferrari | 1’30.769 | 0.395 | 25 |
5 | Oscar Piastri | McLaren/Mercedes | 1’30.784 | 0.410 | 27 |
6 | Max Verstappen | Red Bull/Honda RBPT | 1’30.851 | 0.477 | 25 |
7 | Nico Hülkenberg | Haas/Ferrari | 1’30.884 | 0.510 | 23 |
8 | Lance Stroll | Aston Martin/Mercedes | 1’30.891 | 0.517 | 26 |
9 | Charles Leclerc | Ferrari | 1’31.113 | 0.739 | 26 |
10 | Sergio Pérez | Red Bull/Honda RBPT | 1’31.115 | 0.741 | 26 |
11 | Alexander Albon | Williams/Mercedes | 1’31.333 | 0.959 | 26 |
12 | Daniel Ricciardo | RB/Honda RBPT | 1’31.516 | 1.142 | 26 |
13 | Logan Sargeant | Williams/Mercedes | 1’31.715 | 1.341 | 27 |
14 | Kevin Magnussen | Haas/Ferrari | 1’31.764 | 1.390 | 27 |
15 | Yuki Tsunoda | RB/Honda RBPT | 1’31.881 | 1.507 | 29 |
16 | Pierre Gasly | Alpine/Renault | 1’31.951 | 1.577 | 25 |
17 | Valtteri Bottas | Sauber/Ferrari | 1’32.001 | 1.627 | 24 |
18 | Esteban Ocon | Alpine/Renault | 1’32.027 | 1.653 | 25 |
19 | Zhou Guanyu | Sauber/Ferrari | 1’32.048 | 1.674 | 28 |
20 | Lando Norris | McLaren/Mercedes | 1’32.608 | 2.234 | 25 |
Max Verstappen prohlásil, že podle jeho podezření některé další týmy už začaly využívat motory na vyšší výkon.
“Někteří lidé kolem nás už možná trochu zvýšili výkon, ale my se soustředíme jen sami na sebe a myslím, že dnes jsme měli pár drobných problémů s vyvážením zepředu dozadu, ale nic velkého,” řekl. “Neříkám, že to [zvýšení výkonu motorů] udělali všichni kolem nás, ale pár jich to udělalo, takže se příliš nebojím například o odstup na první místo. Ale myslím, že v kvalifikaci to bude velmi těsné, takže si myslím, že to bude velmi pěkné. Jízda na delší vzdálenost, z té jsem měl trochu větší radost, ale je tu pár drobností, které můžeme udělat lépe.”
Lewis Hamilton byl “v šoku” z výsledku, ale brzdí očekávání. Nadšení však neskrývá.
“”Moje poloha sedačky je konečně více vzadu, mám lepší cit pro auto v zatáčkách,” poznamenal. “Jsou oblasti, které se podařilo opravit a zlepšit. Pro jednou se cítím jako v závodním autě a poslední dva vozy se tak necítily, takže je to pro nás opravdu dobrá platforma, na které můžeme pracovat, a musíme se jen držet při zemi a pokračovat ve stahování ztráty.”
Nové číslo magazínu KOLO na KOLO je tu:
- Vymazaná generace týmových šéfů F1
- Kdo si troufnul vyhodit Adriana Neweyho?
- Jak si Jacques Villeneuve kvůli penězům pohřbil kariéru
- Dvakrát za 18 měsíců vyhozený Otmar Szafnauer – rozhovor
- Ukážeme vám Lawrence Strolla jinak
- Aerodynamické vychytávky
Technický ředitel Mercedesu Andrew Shovlin prohlásil, že Red Bull a Max Verstappen jsou po čtvrtečním tréninku v Bahrajnu stále v čele startovního pole.
“Rozhodně se nenecháme unést, protože v rámci režimů pohonných jednotek a množství paliva je spousta možností, jak do zítřka najít trochu času pro několik dalších vozů. Je však povzbudivé, že se zdá, že se situace, kterou jsme měli minulý týden, zlepšila.
Data na delší vzdálenost se také zdají být těsně. Verstappen je stále pohodlně vpředu, jak jsme viděli minulý týden, ale za ním to bude těsný boj o zbývající místa na stupních vítězů. Víme, že máme co dolaďovat na vyrovnanosti. S vozem W15 je stále ještě brzy a s každou jízdou se učíme, jak z něj dostat čas na kolo. Už teď se cítíme úplně jinak než v posledních dvou letech, kdy jsme tu byli.”
Poradce Red Bullu Helmut Marko prohlásil, že Red Bull není pozadu.
“To si nemyslím,” odpověděl na otázku, zda je nyní favoritem víkendu jiný tým. “Nemyslím si, že časy Mercedesu jsou zcela reprezentativní. Ferrari bude v závodě i v kvalifikaci velmi silné. Ale myslím, že z hlediska závodního tempa jsme stále nejrychlejším týmem. Je tu větší vítr. Otázkou je, zda teď, když máme velmi účinné auto z hlediska aerodynamiky, nejsme na vítr citlivější. Ale jak jsem řekl, první den na to přicházíme. Člověk se přizpůsobí, když je o šest stupňů chladněji a vítr přišel v nárazech. To samozřejmě celou věc ztěžuje.”
Rychlým časem byl překvapen Fernando Alonso z týmu Aston Martin.
“Určitě mě trochu překvapuje, že jsme v časech trochu vysoko, ale to se může dramaticky změnit, pokud je množství paliva jiné než u ostatních,” komentoval Alonso. “Zůstávám klidný. Jsem spokojený se změnami v nastavení, které jsme dnes udělali, myslím, že ještě potřebujeme najít další výkon. Před dvanácti měsíci bych řekl, že jsme v Bahrajnu měli silnější pozici. Uvidíme – jsem spokojený. Do první kvalifikace sezony jdu pozitivně, myslím na velmi dlouhou sezonu, takže určitě do ní musíme vstoupit správnou nohou. Nejde jen o Bahrajn, musíme se těšit i na další nadcházející závody.”
Oscar Piastri z McLarenu prohlásil, že se obává, “kolik pytlů s pískem bude odhozeno” z Red Bullu v kvalifikaci formule 1 v Bahrajnu poté, co v tréninku skončil před Maxem Verstappenem.
“Red Bull nevypadá tak rychle, jak jsme si mysleli, uvidíme, kolik pytlů s pískem zítra odhodí,” usmíval se Piastri. “Je to mnohem blíž, než jsem čekal. Mercedes vypadal rychle, Fernando vypadal rychle. V pátek je to vždycky trochu těžké posoudit, ale myslím, že se pohybujeme tak nějak na bodovaných pozicích. S týmy, které máme kolem sebe, je umístění blízko pódia nebo blízko desátého místa velmi pravděpodobné, takže doufám, že se udržíme blízko čela této skupiny.”
Při snaze vyčíst průměrné časy během jízdy v závodním režimu, vychází následující pořadí:
Red Bull
McLaren
Mercedes
Ferrari
Aston Martin
RB
Kick Sauber
Haas
Williams
Alpine
Důležité bude zjištění, jak moc Red Bull a nakonec i jiné týmy favorizují závodní nastavení (nastavení auta je pro kvalifikaci i závod stejné) a kdo více kvalifikační režim. V posledních letech Red Bull ukázal, že nepotřebuje vyhrávat kvalifikace (Ferrari jich vloni vyhrálo sedm). Zatímco je favoritem v závodním tempu Red Bull, tak Mercedes, McLaren a Ferrari jsou velmi vyrovnané. Výkonnostní pořadí na jedno kolo je ale poměrně výrazné: Mercedes, Ferrari, McLaren a kousek za nimi Aston. Opět ale podle předchozích zkušeností, Red Bull dokáže pro kvalifikaci hodně zrychlit.