Bottasovo vítězství je současně pro Mercedes problémem

Pár hodin po skončení GP Bahrajnu hovořili šéfové Mercedesu o nutnosti zavedení týmové režie. To když nováček týmu Valtteri Bottas nestačil týmovému kolegovi Lewisi Hamiltonovi. Mistru světa z let 2008, 2014, 2015. Jenomže Bottas v následujícím závodě s přehledem vyhrál GP Ruska.

Štítky: Ferrari Mercedes Valtteri Bottas Zveřejněno 1. 05 2017 — Tomáš Richtr

Bottas nepokazil start, využil aerodynamického vaku tvořeného dvěma formulemi týmu Ferrari na kilometr dlouhé rovince k první pořádné zatáčce, a dostal se do čela. Během úvodního úseku závodu jel fantasticky rychle, jak to ostatně docenil jeho hlavní soupeř Sebastian Vettel. A Bottasův týmový kolega Lewis Hamilton se trápil. Tým údajně podcenil dimenzování chlazení jeho monopostu, a ten vykazoval překročené parametry povolených teplot. V cíli závodu byl Hamilton více než půl minuty za Bottasem.

I když Vettel v závěru velké ceny dostával finského pilota pod obrovský tlak, Bottas jej ustál. Inu ano, konfigurace ruského autodromu v Soči, dějiště zimních olympijských her před třemi lety, nějaké jednoduché předjetí neumožňuje, a tak to bylo o tom neudělat chybu. A tu Bottas neudělal. Byl to rozhodně skvělý výsledek pro Bottase, a samozřejmě pro Mercedes, ale pro Mercedes to byl současně velký problém: i když dojel do cíle druhý, Sebastian Vettel dokázal navýšit své vedení v Poháru jezdců z devíti na patnáct bodů! Právě proto, že Bottasův kolega Hamilton, kterého by snad chtěl Mercedes preferovat jako stájovou jedničku, aby čelil silné konkurenci Ferrari a vyhrál titul mezi jezdci, dojel ztrápený na čtvrtém místě.

Formule 1 má dvě disciplíny: Pohár konstruktérů a Pohár jezdců. V tom prvním se Mercedes vrátil na první místo. V tom druhém ale v Rusku – navzdory vítězství – výrazně ztratil principem, že si vzájemnou přetahovanou mohou Hamilton a Bottas brát body. Z čehož bude těžit Vettel. Skutečnost, že si Hamilton a mistr světa 2016 Nico Rosberg brali body v předchozích sezonách, nevadila, protože tým měl obrovský náskok před jakoukoli konkurencí už od začátku ročníku. To ale dnes neplatí. Úvahy o ustanovení týmové hierarchie mezi jezdci Mercedesu po závodě v Bahrajnu byly jen logické, ale Bottasovo sympaticky suverénní vystoupení v Soči vykreslilo hluboké vrásky na čele šéfů stáje. Bottas naznačil své kvality a navíc má s týmem smlouvu na jeden jediný rok. Znamená to, že jeho ochota zaujmout pozici podpůrné týmové dvojky oprávněně může být nulová. Bojuje o své přežití. Bojuje o šanci rvát se o titul mistra světa.

Odhadnout nyní počínání šéfů Mercedesu je velmi těžké. Zejména Toto Wolff, jinak zjevně šikovný manažer, občas inklinuje k teatrálně hysterickým reakcím na problémy. Mám na mysli například zcela nevinnou kolizi Rosberg – Hamilton při GP Belgie 2014. Dá-li se o kolizi vůbec hovořit. Jenomže šéfové Mercedesu jsou dnes pod násobně větším tlakem, protože tak silné Ferrari, jaké je letos, rozhodně nezažili. Jediný bod rozdílu po čtyřech závodech sezony to dokládá. To se stalo naposledy v sezoně 1995, kdy po čtyřech odjetých velkých cenách byl jeden bod rozdílu mezi Ferrari a Williamsem. To bylo ale ještě v době se starým bodovacím schématem: Vítěz bral 10 bodů, dnes vítěz bere bodů 25, takže tenkrát byla šance na těsnější bodové rozdíly v různých fázích sezony větší.

Rozdíl v bodech po čtyřech závodech:

  • Red Bull – McLaren, 9 bodů (2012)
  • Ferrari – BMW/Sauber, 12 bodů (2008)
  • Ferrari – Williams, 3 body (2002)
  • Ferrari – McLaren, 10 bodů (2001)
  • Williams – Renault, 6 bodů (1997)
  • Ferrari – Williams, 1 bod (1995, staré body)

Tlak na Mercedes je obrovský, což je ale pro sport jedině dobře. Situace se v letošním ročníku mění skoro každým dnem. Další díl této dlouhodobé ságy, skoro až mexické telenovely, přinese další zápletky. Velká cena Španělska už příští týden.

Valtteri Bottas, tichý zabiják. Proč je pro Mercedes tou správnou volbou?

Diskuse k článku

Napsat komentář