Valtteri Bottas, tichý zabiják. Proč je pro Mercedes tou správnou volbou?

Rozporuplné reakce vyvolalo oficiální jmenování Valtteriho Bottase jako jezdce, který nahradil končícího Nika Rosberga u Mercedesu. Mnozí fanoušci jsou zklamaní a Mercedes obviňují z příliš konzervativní volby. Při detailnější analýze (nejen) statistik se ale celá situace jeví trochu odlišně. Fin se na první pohled zdá jako nejbezpečnější varianta. Je znám pro konzistentní výkony, na druhou stranu…

10 Štítky: Mercedes Valtteri Bottas Williams Zveřejněno 20. 01 2017 — Lukáš Štěrovský

Rozporuplné reakce vyvolalo oficiální jmenování Valtteriho Bottase jako jezdce, který nahradil končícího Nika Rosberga u Mercedesu. Mnozí fanoušci jsou zklamaní a Mercedes obviňují z příliš konzervativní volby. Při detailnější analýze (nejen) statistik se ale celá situace jeví trochu odlišně.

Fin se na první pohled zdá jako nejbezpečnější varianta. Je znám pro konzistentní výkony, na druhou stranu se podle mnohých nedá očekávat, že by hned od začátku mohl ohrozit trojnásobného šampiona Lewise Hamiltona. Chybná úvaha. Bottas má mnohem větší předpoklady k tomu, aby Hamiltona na závodní dráze pořádně prohnal, než ostatní kandidáti na sedačku Mercedesu.

Klíčové slovo pro nadcházející řádky a vlastně celý text je ‚reálný‘. Není těžké pochopit, proč si spousta fanoušků přála, aby do Stříbrného šípu usedl Fernando Alonso nebo Sebastian Vettel. Kdo by nechtěl vidět dva mistry světa v jednom týmu, navíc v souboji o mistrovský titul?

Jakkoliv atraktivní tato možnost byla, nikdy se nestala opravdu reálnou. Vettel a Alonso byli a jsou vázáni smlouvami k Ferrari, potažmo McLarenu. Stěžovat si, že namísto nich si Mercedes vybral Bottase, je zkrátka marné. Další kritika vůči ex-jezdci Williamsu tvrdí, že Bottas nemá dostatečně zajímavý a agresivní jezdecký styl (jako třeba Max Verstappen nebo Carlos Sainz). To je ale dáno souhrou okolností.

Piloti Williamsu si nemohou dovolit riskovat podobně jako závodníci Red Bullu, který de facto disponuje dvěma týmy. Na to je postavení v Poháru konstruktérů a z něj plynoucí zisky pro tým z Grove až příliš důležité. Tomu Bottas jakožto člověk, který u Williamsu působí už od roku 2009, naprosto rozumí. Pochopil, co od něj tým očekával, když jej v sezoně 2013 povýšil do role závodního jezdce, a přesně to od té doby plnil.

Williams nepotřeboval dalšího Pastora Maldonada. Rychlého jezdce, který je ale náchylný k častým a mnohdy hloupým chybám. Potřeboval rychlost a spolehlivost. Konzistentní výsledky. To Bottas stáji poskytl. Navíc od svého nástupu do pozice závodního jezdce ještě nikdy neprohrál s týmovým kolegou co do celkového pořadí v šampionátu, mazáka Felipeho Massu za tři roky porazil skoro o sto bodů (407:308).

Zajímavá fakta. 😉
➡ Bottas má smlouvu jen na rok (s opcí).
➡ Mercedes pro sezonu 2018 zváží i přestup Alonsa nebo…

Zveřejnil(a) GPF1cz dne 18. leden 2017

Před sezonou 2013 Williams už deset let nedosáhl na pódiové umístění v Poháru konstruktérů. Nepěkná statistika pro bývalé mistry světa. Ale obnovená spolupráce s Mercedesem v roli dodavatele pohonných jednotek pro ročník 2014 přinesla změnu.

Bottas v nové éře hybridních pohonných jednotek získal celkové čtvrté místo. Williams se mohl radovat například z výhry v šampionátu nad Ferrari, o rok později zase dokázal porazit Red Bull. V kvalifikacích byl sice slabší, v závodě se ale většinou dokázal zlepšit, a to právě díky konzistentní rychlosti.

Stěžování si na ‚konzervativní‘ Bottasův styl, pokud to tak chcete nazývat, je jenom ignorování okolností a skutečné reality života soukromého týmu ze středu pole. Je rovněž snadné zapomenout, jak často se v roce 2014 Bottas objevoval na stupních vítězů od poloviny sezony, mnohdy na úkor jezdců v rychlejších vozech.

Williams si cenil Bottase pro jeho učenlivost, rychlou adaptaci a vysokou pracovní morálku. Obzvláště velký dojem udělal Fin usilovnou snahou, o to, aby už nikdy nezopakoval stejnou chybu. Něco, co není zrovna největší předností jeho nového týmového kolegy…

Hamilton by se měl mít obzvláště na pozoru v kvalifikacích. Bottasova schopnost zajet jediné rychlé kolo rozhodně stojí za zmínku: v poslední sezoně porazil v kvalifikacích svého týmového kolegu nejjasnějším poměrem napříč celým startovním polem, a to 17:4. Za celkem tři společné roky u Williamsu s Felipem Massou pak Bottasova kvalifikační statistika nabízí 41 výher a 18 proher. Jistě, Lewis Hamilton bude v tomto ohledu asi těžším soupeřem, ale statisticky by se mu Bottas mohl minimálně vyrovnat.

Hamiltonův poslední finský týmový kolega, Heikki Kovalainen, nedopadl dobře. Bylo by ale chybou z toho vyvozovat, že se historie bude opakovat. Bottas má nakročeno k tomu, aby byl Britovi vyrovnaným soupeřem v boji o titul. I když se prezentuje ne tak nápadným stylem a mnohdy není v závodech ani vidět. To jde ale ruku v ruce s chladnokrevnou skandinávskou povahou. Bottas by tak nakonec s tou správnou zbraní, kterou nový mercedes určitě bude, mohl být dokonalým agentem 077 s povolením… závodit.

Čtěte dále: Bude u Mercedesu znovu volné místo?

Diskuse k článku

Napsat komentář