Zveřejněno! Známe parametry nových motorů pro rok 2021
Vedení F1 zveřejnilo za přítomnosti držitele komerčních práv a šéfů týmů na úterním zasedání v Paříži pravidla ohledně nových pohonných jednotek po roce 2021.
Na dalších detailech ohledně nových pohonných jednotek se bude pracovat v nadcházejících dvanácti měsících. Podle FIA nebude konečný návrh a výroba nových motorů možná, dokud nebude dokončen tento roční proces. A jaké tedy budou nové agregáty od roku 2021?
Současné šestiválcové turbo motory o objemu 1.6 litru zůstanou zachovány. Zvýší se provozní úroveň otáček, a to o tři tisíce za minutu, aby bylo dosaženo lepšího zvukového projevu. Mezinárodní automobilová federace také avizovala, že nové agregáty by měly být méně nákladné a technologicky jednodušší. Proto dojde k odstranění MGU-H, motorgenerátoru, který má za úkol rekuperovat energii z výfukových plynů.
Rovněž dojde ke standardizování několika dalších parametrů pohonné jednotky. Motory budou obsahovat jediné turbo, na které bude vydán váhový a velikostní limit. Standardizovány budou také řídicí jednotky a úložiště energie. MGU-K, kinetický motorgenerátor, bude účinnější a jeho výkon bude řízen manuálně tak, aby jej jezdec mohl využívat dle libosti podobně jako kdysi systém KERS.
Takže ještě jednou, a přehledně…
• Motor V6 Turbo Hybrid, objem 1,6 litru
• Provozní úroveň otáček o hodnotu 3000 ot./min. výše za účelem vylepšení zvuku motoru
• Předepsané parametry konstrukce motoru za účelem snížení nákladů na vývoj a omezení extrémních řešení a provozních režimů
• Zrušení hybridního motorgenerátoru MGU-H
• Výkonnější kinetický motorgenerátor, který jezdci umožní rozhodovat o využití rekuperované energie a vybavit jej tak taktickým elementem pro závody
• Jediné turbo s rozměrovými a váhovými omezeními
• Standardizované úložiště energie a řídicí jednotky
• Principiální pravidla konstrukce motorů za účelem snadné výměny motoru / šasi / převodového ústrojí v případě potřeby (například výměny dodavatele)
• Záměr analyzovat možnosti přísnějších pravidel pro paliva a snížení počtu jejich druhů
Těžko, to by byl technologicky krok zpět. Ale je to koncept, spousta se toho může změnit.
A limit spotřeby se také upraví?
Reálně točí kolem 12 000 tisíc kvůli omezené spotřeba paliva, viz ukazatel RPM: https://www.youtube.com/watch?v=DHDG7QmXjq0
Takže se dostanou tak na 15 000, i když teoreticky budou jít moci až na 18 000.
A reálně točí kolik?
Ano, limit je 15 000 ot./min.
Oni mají v současnosti nějaký limit otáček?
Slyšel jsem, že můžou točit více, ale není to efektivní tak tolik netočí.