Ze 40 % žen v motokárách se do elitních kategorií dostanou jen 4 %. Proč?
Jaké jsou bariéry vstupu žen do F1 a motorsportu obecně? Český podnikatel Karel Komárek spolu s bývalým pilotem F1 Davidem Coulthardem vedli doposud nejpropracovanější (a možná první) rešerši, která hledá odpovědi.
Formule 1 čeká na další ženu, která bude usilovat o start do závodu, už od roku 1992. Aktuálně účast žen představuje v průměru asi 10 % ve všech kategoriích soutěže, dále rozdělené v motokárách, kde je asi 13 % účasti. Formule a závody GT mají přibližně 7% závodnic.
Celkově můžeme říct, že z téměř 40% účasti žen v motokárách se jich do elitních šampionátů dostanou pouhá 4 procenta. To už samo o sobě ukazuje, jak je malá šance žen na postup do formule 1 nebo jiných elitních kategorií.
I když si dokážeme představit budoucnost, kde by byli jezdci na roštu F1 rozdělení podle pohlaví 50/50, tak vzhledem k aktuálním statistikám by účast žen musela být 84% v juniorských kategoriích. Mužů je jednoduše v motokárách více, a proto mají větší šanci se dostat až do “královny motorsportu”.
Pochopitelně se ale nejedná jen o to, zda chce někdo jezdit nebo nikoliv. Důležitým faktorem jsou nejen finance, ale také předsudky. Průzkum totiž ukazuje, že si stále někteří lidé myslí, že ženy nejsou zkrátka fyzicky a psychicky schopné zvládnout řízení monopostů formule 1. I kdyby to byl jeden z faktorů, tak problémem je, že ženy nemají dostatečné příležitosti a neexistují speciálně pro ně střediska, která by pomáhala s rozvojem jejich duševních a fyzických schopností v motorsportu. Věc, která se definitivně musí změnit.
Přesto existuje všeobecně silná víra, že závodnice mají vše potřebné pro vstup do F1. Technické i závodní dovednosti a emoční inteligence soutěžit přitom mají ženy na elitní úrovni, stejné jako jejich mužské protějšky. Existuje také silné přesvědčení, že muži a ženy by měli závodit proti sobě než v genderově specifických sériích. Například v off-roadovém šampionátu Extreme E je povinná genderová vyváženost, čili 50% posádky tvoří muž a 50% žena. V případě elektrické série se to ukazuje jako dobrým prvkem, nicméně samotný šampionát přiznává, že staví více na muže.
Situace pro ženy není snadná ani v obrazu médii, ale na tom formule 1 usilovně pracuje. Není se čemu divit, že nově vznikl šampionát F1 Academy, který má právě pomoci ženám sbírat zkušenosti a dávat povědomí do světa.
Možná i proto více než 80 % fanoušků věří tomu, že žena bude závodit ve formuli 1 v následujících 10 letech. I když většina lidí, kteří reagovali na průzkum se popsali jako zanícení příznivci, pouze 50 % všech respondentů definitivně vědělo, že ženy mohou soutěžit v F1. FIA je vnímána jako nejvíce důležitá organizace, kterou má vést pozitivní změnu s F1, sponzory a medii.
Poslední ženou, která se účastnila závodního víkendu formule 1 byla v letech 2014 a 2015 Susie Wolff. Bývalá závodnice Mercedesu v DTM absolvovala s Williamsem několik pátečních tréninků. Její tempo bylo srovnatelné s týmovými kolegy Felipem Massou a Valtterim Bottasem.