Záhada uzavřeného vjezdů do boxů GP Itálie vysvětlena

Monumentálně fascinující Velká cena Itálie 2020 se kromě mimořádného výsledku nesla také ve stínu záhady, jak je vlastně pilotům signalizován stav, že nesmí zajet do boxů. Když byl totiž vjezd do boxů kvůli potížím Kevina Magnussena z týmu Haas uzavřen, stejně do nich zajeli Lewis Hamilton a Antonio Giovinazzi. A dostali velký trest. Výsledkem byl... netradiční výsledek závodu. Jak k tomu došlo?

Štítky: GP Itálie Pravidla Zveřejněno 7. 09 2020 — Tomáš Richtr

Uzavřený vjezd do boxů během velké ceny je velmi mimořádná událost. Vlastně pro ni neexistuje příliš mnoho důvodů. Doby, kdy byly zakázány pitstopy automaticky při výjezdu safety caru, jsou naštěstí dávno pryč. Přesto k uzavření vjezdu do boxů v průběhu Velké ceny Itálie 2020 došlo. Proč?

Kevin Magnussen po 17 kolech závodu musel svůj stroj týmu Haas odstavit, protože selhal. Stalo se tak za poslední zatáčkou Parabolica. V místě, kde se nachází maršálovský post 17. Bohužel nemá místo na to, aby za svodidla uklidil porouchané auto. Proto ředitelství závodu vydalo pokyn maršálům odtlačit auto do boxů, které byly jen kousek před nimi. A aby nebyli maršálové v nebezpečí, ředitelství závodu vydalo pokyn k uzavření nájezdu do boxů.

Zde přichází zajímavá zápletka. Instrukce ředitele velkých cen před každým závodem uvádějí, kde přesně se nachází ukazatel stavu vjezdu do boxů. V případě GP Itálie se jedná o dva ukazatele na vnějšku poslední zatáčky Parabolica. Na obrázku zelené ikony “Pit Entry Status panels”.

Na nich bliká červená šipka, pokud mají jezdci povinnost projet boxy. To v případě, kdy například v prostoru startu a cíle došlo k velké nehodě. Nebo na “Pit Entry Status panels” podle instrukcí ředitele závod bude blikat červený kříž v případě, že je nájezd do boxů uzavřen. A přesně to se dělo:

Na dvou panelech, přesně dle instrukcí ředitelství závodu, blikal červený kříž na znamení toho, že vjezd do boxů je uzavřen.

Když byl závod přerušen v důsledku tvrdé havárie Charlese Leclerca, běžel Lewis Hamilton za sportovními komisaři, aby jim vysvětlil, že signál vůbec neviděl. Během rádiové komunikace týmu vysvětloval, že na vjezdu do boxů žádné červené světlo neviděl. A i když si už po závodě šéf Mercedesu Toto Wolff myslel, že problém chápe, stejně označil signál za “dva žluté kříže”.

Lewis Hamilton a všichni ostatní signál vidět mohli. Jenom mu nejspíš nevěnovali pozornost. A dá se to pochopit. Panely jsou totiž využívány jako digitální LED vlajky. Žlutá v případě nebezpečí, modrá v případě pokynu pustit před sebe rychlejšího závodníka o kolo napřed, nebo při výjezdu safety caru, kdy na takovém panelu svítí písmena SC. To představuje potenciální problém: když panely indikují výjezd safety caru prostřednictvím písmen SC, pilot se novému režimu přizpůsobí. A již tolik nevěnuje pozornost stejnému signálu na dalších panelech. Přitom si ale nemusí všimnout, že se na inkriminovaných panelech písmena SC změnila na blikající červený kříž, který zakazuje vjezd do boxů. Jedná se totiž o tak výjimečnou situaci, že se na ni člověk zapomene připravovat.

Nová Škoda ENYAQ iV střídá Kodiaq nebo Superb, alespoň během Tour de France

Tím spíš klobouk dolů před všemi ostatními týmy, které signál uzavřeného vjezdu do boxů zachytily, pochopily a respektovaly.

Instrukce o tom, kde na okruhu se nachází důležité LED panely indikující stav vjezdu do boxů (šipka znamená projet povinně boxy, kříž naopak znamená vjezd do boxů zakázán), jsou týmům distribuovány před každou velkou cenou.

Slovy klasika: I mistr tesař se někdy utne.