Zadlužená skupina McLaren už celá patří Bahrajnu

Bahrajnský státní investiční fond se stal plným vlastníkem skupiny McLaren Group, která vyrábí špičkové sportovní vozy a vlastní většinový podíl v týmu McLaren F1.

Štítky: McLaren Zveřejněno 22. 03 2024 — GPF1.cz

Bahrajnský fond Mumtalakat byl již dříve největším akcionářem McLarenu. Dohoda následuje po období hluboké finanční nejistoty britské společnosti, která vykazuje velké ztráty. McLaren ji označil za “významný milník”. Společnost se nyní chystá navázat technická partnerství s dalšími podniky, které by jí pomohly s vývojem technologií pro elektromobily.

“Jsme potěšeni pokračujícím závazkem společnosti Mumtalakat vůči McLarenu prostřednictvím této dohody,” uvedl v prohlášení výkonný předseda skupiny McLaren Paul Walsh. “To nám dále umožní soustředit se na plnění našeho dlouhodobého obchodního plánu, včetně investic do nových produktů a technologií, a zároveň pokračovat v průzkumu potenciálních technických partnerství s průmyslovými partnery.”

Přečti si o začátku konce McLarenu v online magazínu KOLO na KOLO.

Skupina McLaren Group má své sídlo ve městě Woking v hrabství Surrey. Vlastní společnost McLaren Automotive, která se za posledních 14 let stala významným hráčem na trhu prestižních sportovních vozů. Její výrobky konkurují modelům značek Ferrari a Porsche. Skupina má také většinový podíl ve společnosti McLaren Racing, která vlastní tým McLaren Formule 1 a soutěží také v americké sérii IndyCar a v elektrických sériích Formula E a Extreme E.

Podnik se nachází ve finanční tísni od kovidové pandemie, která jej nejprve donutila pozastavit výrobu vozů a vedla také ke zrušení závodních aktivit po celém světě. V roce 2020 prošla rozsáhlou restrukturalizací, která zahrnovala zrušení více než 1 000 pracovních míst. Poté jej postihlo rozsáhlé narušení dodavatelských řetězců, k němuž došlo, když se ekonomiky po pandemii opět marně snažily rozběhnout, zejména nedostatek počítačových čipů. Objevily se také problémy s novým hybridním sportovním vozem Artura, kvůli nimž musela pozastavit výrobu a které vedly ke zpoždění dodávek. V prvních devíti měsících loňského roku, což je poslední období, za které jsou k dispozici údaje, dosáhla ztráty před zdaněním 276 milionů liber.

Mumtalakat je investorem ve společnosti McLaren Group od roku 2007, kdy koupil 30% podíl od zakládajících akcionářů Rona Dennise a Mansoura Ojjeha. Postupem času tento podíl zvýšila na 60 % a zároveň do podniku vložila stovky milionů liber. Její rozhodnutí převzít plnou kontrolu, které bylo původně dohodnuto v loňském roce, krátkodobě posílí finance McLarenu. Zdroje ze skupiny také tvrdí, že zbavení se toho, co bylo považováno za příliš složitou akcionářskou strukturu, usnadní budoucí partnerství. Je známo, že McLaren hledá nová technická spojení, která by mu pomohla rozšířit nabídku a zejména pracovat na vývoji elektromobilů.

Podle informací BBC je švédská firma Polestar, vlastněná čínskou skupinou Geely, mezi těmi, kdo s McLarenem jednali. Podle listu Financial Times probíhala jednání také s Hyundai, BMW a kalifornskou elektrickou značkou Lucid Motors. Případná dohoda by mohla zahrnovat prodej menšinového podílu ve skupině McLaren vybranému partnerovi.