Analýza pátečních tréninků GP Austrálie: Ferrari letos zatím nejblíže

Závodní trať Albert Park v Melbourne je obávanou výzvou - a to se projevilo v obou pátečních trénincích na Velkou cenu Austrálie. Red Bull vypadá silně - ale tempo Ferrari bylo poutavé, což znamená, že úřadující mistři světa to tento víkend nemusí mít po svém.

Štítky: GP Austrálie Zveřejněno 22. 03 2024 — GPF1.cz

Tento pátek nemohl pro Ferrari dopadnout o moc lépe, jedinou skutečnou skvrnou na jejich výsledku bylo malé selhání Charlese Leclerca v první zatáčce. On i jeho týmový kolega Carlos Sainz – který odvedl úctyhodnou práci, aby prošel oběma tréninky a podal dobrý výkon, přestože byl teprve před necelými dvěma týdny operován kvůli zánětu slepého střeva – vypadali se svými vozy po celou dobu jako na kolejích. Byli rychlí ve všech typech zatáček, pouze Red Bull byl rychlejší ve vysokorychlostních zatáčkách a Aston Martin se dostal dopředu na rovinkách. Podle tréninkových údajů mělo Ferrari v průběhu jednoho kola před Red Bullem nepatrný náskok, ale při simulacích závodu bylo zhruba o 0,14 s pomalejší.

Jejich tempo bylo tak působivé, že Sergio Perez z Red Bullu naznačil, že Ferrari je skutečnou hrozbou pro pole position a vítězství v závodě v Melbourne. To je možná ještě příliš, protože Red Bull bývá v den závodu silnějším týmem, ale rozhodně je to nejblíže tomu, co Ferrari v této sezóně dokázalo.


  • Nejnovější číslo online magazínu KOLO na KOLO. Předplatné zde.
  • Napětí manažerů Mercedesu
  • Kdo ve skutečnosti vlastní F1?
  • Zak Brown, jak jej neznáte
  • Le Mans: Možná poslední soukromý tým na stupních vítězů
  • Historie: Jak se závodilo v nacistickém režimu
  • Aerovychytávky


Helmut Marko se domnívá, že rozdíl mezi Charlesem Leclercem a Maxem Verstappenem v tréninku na Velkou cenu Austrálie je způsoben používáním režimů motoru, podobně jako minule.

“Myslím, že Ferrari v kvalifikační simulaci využilo plný výkon, my ne,” řekl Marko pro Sky Germany o téměř čtyřdesetinovém rozdílu mezi Leclercem a Verstappenem. “Proto ten odstup nevidím jako kritický – ale závodní jízda Leclerca byla velmi působivá. Naše nastavení ještě není správné, ale auto není špatné, i když Leclerc nasadil tempo, které znamená, že ještě musíme doladit. Obecně je třeba říci, že se pole přibližuje k sobě.”

Charles Leclerc se i nadále obává hrozby, kterou představuje Red Bull při Velké ceně Austrálie, ale prohlásil, že je to “nejlepší šance” Ferrari vyzvat mistry světa.

“Zatím se cítím dobře, máme za sebou pozitivní den, od prvních kol v 1. až do konce 2. rámcového závodu, takže je to dobrý začátek,” řekl Leclerc. “Musíme ale dál tvrdě pracovat, protože jsem si jistý, že se dočkáme nějakého překvapení, a není důvod, abychom nebyli ve srovnání s ostatními [v kvalifikaci] vpředu. Naše závodní jízda byla docela dobrá, což bylo povzbudivé. Řeknu, že jsme v lepší pozici [v boji s Red Bullem] než v prvních dvou závodech, nicméně Red Bull netlačil, takže si musíme počkat a uvidíme, kde je jeho potenciál, ale myslím, že jsou stále vepředu. Tento víkend máme nejlepší šanci od začátku sezony. Je velmi těžké to porovnávat, protože někteří jezdci měli [v závodních jízdách] velký provoz a my jsme měli relativně čistá kola, ale vypadalo to docela dobře.”

Lando Norris z McLarenu štěstím zrovna nezářil.

“V prvním tréninku to nebylo nic moc, myslím, že jsme jen ukázali větší tempo než ostatní,” vysvětlil Norris po druhém tréninku. “Takže si myslím, že to vůbec nic neznamenalo. Je jasné, že Ferrari a Red Bull jsou hodně, hodně daleko, dokonce i Aston Martin je o dost před námi. Jsme v dobré pozici, ale byl to ošemetný den s tím, jak foukalo, to dělá velké rozdíly, ale měl jsem v autě relativně dobrý pocit a myslím, že jsme v rozumné pozici. ” Dodal, že “Red Bull a Ferrari jsou na nás příliš rychlí, takže nemá smysl se na ně dívat. Ale Mercedes a Aston Martin jsou lepší cíle.”

Alex Albon převezme jedinou zbývající formuli Williamsu po zybtek víkendu Velkou cenu Austrálie od Logana Sargeanta. Logan Sargeant označil své odstoupení z víkendové Velké ceny Austrálie za “nejtěžší okamžik” své kariéry. Šéf Williamsu James Vowles se rozhodl stáhnout Američana po pátečním tréninku v Melbourne ve prospěch Alexe Albona poté, co ten havaroval v prvním volném tréninku a neopravitelně si poškodil auto.

Vzhledem k tomu, že na místě v Albert Parku nebyl žádný třetí náhradní vůz, což Vowles označil za “nepřijatelné”, rozhodl se předat zbývající FW46 Albonovi – jezdci, který v roce 2023 získal 27 z 28 bodů Williamsu. Vowles popsal, že toto rozhodnutí “nebylo učiněno lehce”, a pochválil Sargeantovo “elegantní přijetí”, přičemž i sám Albon si pochvaloval Sargeantovu reakci navzdory odstoupení.

“Je to nejtěžší okamžik, jaký si ve své kariéře pamatuji, a rozhodně to není snadné,” vysvětlil Sargeant. “Jsem tu však zcela pro tým a budu i tento víkend přispívat, jak jen budu moci, abychom dosáhli maximálního výsledku.”

Sám Albon ocenil profesionalitu, kterou Sargeant při odstoupení prokázal, ale “rád by” se touto situací dále nezabýval.

“Musím být naprosto upřímný a říct, že žádný jezdec by se nechtěl vzdát svého místa. Nikdy bych nechtěl, aby se něco takového stalo,” vysvětlil Albon. “Logan byl od prvního dne vždy dokonalým profesionálem a týmovým hráčem a tohle pro něj nebude snadné přijmout. V tuto chvíli se však nemohu touto situací zabývat a mým jediným úkolem je nyní maximálně využít náš potenciál o tomto víkendu a pracovat s celým týmem na tom, abychom odvedli co nejlepší práci.”

Lewis Hamilton odsoudil svůj druhý trénink na Velkou cenu Austrálie jako “jeden z nejhorších” za dlouhou dobu.

“Necítím se dobře. Měli jsme jeden z nejhorších tréninků, jaké jsem asi za dlouhou dobu zažil. V prvním tréninku jsem se obecně cítil docela dobře. Auto se vlastně cítilo nejlépe, jak kdy bylo, ale pak už to bylo jen horší a horší. Do druhého tréninku jsme udělali několik velkých změn a bylo to těžké.”

Na otázku, zda si lze do závěrečného tréninku a kvalifikace vzít nějaká pozitiva, Hamilton odpověděl:

“Po tomto tréninku se cítím nejméně sebejistě, jak jsem se kdy s tímto vozem cítil. Ale z té první jízdy, kterou jsme jeli, se dají vyvodit pozitiva.”

Max Verstappen přiznal, že jeho úvodní den na Velké ceně Austrálie byl “chaotický” poté, co se v prvním tréninku poškodil.

Kvůli nutným opravám vozu RB20 byl Holanďan na úvodních 20 minut 2. kvalifikace uzavřen v garáži a později v tréninku doháněl ztracený čas.

“Bohužel to bylo trochu chaotické kvůli tomu, co se stalo v prvním tréninku,” zhodnotil Verstappen, který skončil o necelé čtyři desetiny sekundy za vedoucím Charlesem Leclercem na Ferrari. “Vyjel jsem mimo trať a poškodil podlahu a také šasi, takže bohužel trvalo trochu déle, než se to opravilo, takže jsem ztratil asi 20 minut. Ale návrat byl v podání týmu velmi rychlý, takže jsem program víceméně ještě dokončil. “Jízda na dlouhou vzdálenost? Možná bych chtěl ještě pár kol, ale chybělo nám 20 minut, tak to chodí.

Myslím, že Ferrari je rychlé, ale z naší strany je ještě pár věcí, které můžeme doladit. Takže nic šíleného a nic znepokojujícího.”

Výsledky tréninku na GP Austrálie 2024:

1 Charles Leclerc Ferrari 1’17.277
2 Max Verstappen Red Bull/Honda RBPT 0.381
3 Carlos Sainz Jr. Ferrari 0.430
4 Lance Stroll Aston Martin/Mercedes 0.545
5 Fernando Alonso Aston Martin/Mercedes 0.635
6 George Russell Mercedes 0.674
7 Oscar Piastri McLaren/Mercedes 0.800
8 Sergio Pérez Red Bull/Honda RBPT 0.813
9 Lando Norris McLaren/Mercedes 0.878
10 Yuki Tsunoda RB/Honda RBPT 0.911
11 Zhou Guanyu Sauber/Ferrari 1.144
12 Daniel Ricciardo RB/Honda RBPT 1.257
13 Logan Sargeant Williams/Mercedes 1.301
14 Valtteri Bottas Sauber/Ferrari 1.308
15 Pierre Gasly Alpine/Renault 1.414
16 Nico Hülkenberg Haas/Ferrari 1.425
17 Esteban Ocon Alpine/Renault 1.428
18 Lewis Hamilton Mercedes 1.557
19 Kevin Magnussen Haas/Ferrari 1.998

Potenciál závodního tempa: