Vettel dostane nové auto. Ferrari přeci jen objevilo chybu

Po obrovských trápeních Sebastiana Vettela na Silverstonu se Ferrari rozhodlo vyměnit svému jezdci šasi. Na tom současném objevila maranellská stáj malé poškození, které bylo způsobeno tvrdými přejezdy přes obrubník.

Štítky: Sebastian Vettel Zveřejněno 13. 08 2020 — Petr Čermák

Čtyřnásobný šampion má za sebou velmi obtížné dva závody na britském Silverstonu. V obou závodech výrazně ztrácel na svého týmového kolegu Charlese Leclerca. Zatímco Monačan dojel na třetím a čtvrtém místě, Vettel skončil desátý a dvanáctý.

Ferrari přísahalo, že Sebastianu Vettelovi pomůže najít ztracenou rychlost a že je povinností týmu zajistit, aby se jezdec cítil v kokpitu závodního monopostu komfortně. Jak se ale ukázalo, ani řada různých setupů, které Ferrari během obou víkendů vyzkoušelo, nestačila k Vettelově zlepšení.

Sám čtyřnásobný mistr světa nechápal, co bylo špatně. Po posledním závodě šéf týmu Mattia Binotto připustil, že pokud by mohla pomoci změna šasi, tým k tomuto kroku přistoupí.

A právě to se nakonec stalo – před GP Španělska Ferrari oznámilo, že na Vettelově voze vymění celé šasi. Ferrari na tom starém objevilo trhliny, které mohly ovlivnit Vettelův výkon a pocit z jízdy. Na druhou stranu vedoucí oddělení šasi Simone Resta oznámil, že poškození nemělo na Vettelovu výkonnost výrazný vliv.

„Na SF1000 nenasadíme žádná vylepšení,“ potvrdil Resta. „Sebastian ale dostane nové šasi, jelikož jsme po závodech na Silverstonu objevily malé trhliny způsobené tvrdým přejezdem přes obrubník. Na celkovou výkonnost vozu to nemělo příliš významný vliv, ale přesto byla změna šasi logické rozhodnutí.“

Změna šasi jako psychologická vzpruha?

Ačkoliv bylo šasi poškozené, nemělo dle Simona Resty na výkonnost vozu vliv. Z jakého důvodu jej tedy Ferrari vyměnilo?

Jednou z teorií, s kterou přišel bývalý konstruktér monopostů F1 Gary Anderson, může být psychologická vzpruha, kterou nové šasi představuje. Sám Sebastian Vettel je se situací obeznámen a může mu psychicky pomoci.

Vettelovy výkony nebyly doposud nijak oslnivé a kromě GP Maďarska, kde dojel šestý a dokázal v závodě porazit i svého týmového kolegu Charlese Leclerca, se pravidelně pohyboval mimo body. Pro jezdce jeho kalibru není podobná situace obvyklá a Vettel si to uvědomuje.

Dá se předpokládat, že se s letošním monopostem SF1000 bude trápit i nadále. Němcova frustrace je pochopitelná a viditelná, sám ji demonstroval během GP 70. výročí F1, kdy přímo v týmovém rádiu poukázal na chybu svého týmu. Na nic podobného nejsme od Sebastiana Vettela zvyklí.

Pokud přijde další závod, ve kterém se Vettel bude trápit, a Ferrari by nenasadilo nové šasi, mohl by Němec začít pochybovat o rozhodnutí svého týmu, a i nadále se zaměřovat na poškozené šasi, ačkoliv ono samo nemusí být příčinou trápení. Tím, že mu bude poskytnuto nové šasi, se tým potenciálně vyhýbá budoucím problémům.

Jezdcova psychika hraje ve výsledků důležitou roli a u určitých jedinců je zároveň velmi křehká. Změna šasi může Vettelovi pomoci, i kdyby byl problém úplně někde jinde. Ferrari může touto výměnou odpoutat jezdcovu pozornost od skutečných problémů a „uměle“ mu dopomoci k zrychlení.

Jestli vám to přijde jako chabý trik, vězte, že se jedná o běžnou inženýrskou praktiku. Jezdec zajede do garáže, postěžuje si na problém, mechanici se vrhnou na úpravu, ačkoliv ve skutečnosti nic nezmění. Když je jezdec přesvědčen, že byl problém vyřešen, vrátí se na trať a zrychlí. A to i přesto, že se ve skutečnosti na voze nic nezměnilo!

Sebastian Vettel aktuálně obývá 13. příčku v poháru jezdců s 10 body, takže je psychická vzpruha více než vítána. Jakým způsobem hodnotí své dosavadní výkony sám čtyřnásobný šampion?

„V prvním závodě jsme měli problém s brzdami, což vedlo ke špatnému pocitu z jízdy během kvalifikace a závodu,“ prozradil Vettel. „Druhý závod byl samozřejmě krátký (Vettel se v prvním kole střetl s týmovým kolegou Charlesem Leclercem, oba byli nuceni odstoupit – pozn. red.).“

„V Maďarsku to bylo nabitější, ale bylo to lepší než obvykle, jenže pak přišel Silverstone. Byly to jen dva týdny, ale pokud jedete dva víkendy po sobě a nezlepšujete se, připadá vám to jako věčnost. Obecně jsem ale optimistou. Vždy, když vstanu z postele, chci v ten daný den odvést maximum. Neměl jsem zrovna dobrých čtyři až šest dní.“

„Na další závod se ale těším. Jsem si jistý, že jakmile budeme startovat o něco výše, budeme mít klidnější, čistší a běžnější závod.“

Tesly mají mít do konce roku plně autonomní řízení, prozradil zakladatel Elon Musk