V čem spočívá hrdinství Hülkenbergova neuskutečněného návratu

Když byl Sergiu Pérezovi den před startem závodního víkendu Grand Prix Velké Británie diagnostikován koronavirus, ihned se začalo hovořit o jeho náhradníkovi. Tím se nakonec stal Nico Hülkenberg, a přestože do závodu vinou techniky neodstartoval, celý příběh by mohl sehrát pozitivní roli v jeho budoucím návratu do F1. Navíc se jedná tak jako tak o opravdu inspirující počin.

Štítky: GP Velké Británie Nico Hülkenberg Zveřejněno 7. 08 2020 — Lukáš Štěrovský

Hned po oznámení, že Hülkenberg se vrací, se s ohledem na současnou formu Racing Pointu vyskytly ve fanouškovské obci nadšené reakce přející Němcovi jeho první stupně vítězů při 177 účastech ve velkých cenách. Bylo ale něco takového vůbec reálné? Historie nedává jasnou odpověď.

Pamatujete na rok 1982, když Ferrari zavolalo Maria Andrettiho, aby nahradil zraněného Didiera Pironiho během domácí italské Grand Prix? Italoameričan doslova z letadla naskočil do auta, vyjel pole position a v závodě obsadil stupně vítězů!

Ne vždycky se ale povedl podobný majstrštyk. John Watson v roce 1983 vyhrál s McLarenem, když měl ale o dvě sezony později nahradit zraněného Nikiho Laudu v evropské Grand Prix na britském Brands Hatch, hodně se trápil. Přestože mezitím závodil ve sportovních vozech Jaguar, v kvalifikaci byl 21., tři sekundy za kolegou Alainem Prostem, a dojel sedmý, se dvěma koly ztráty.

Kde všude byl Pérez před závodem na Silverstonu?

S ohledem na nejistý výsledek takového návratu odmítl v roce 1989 Mario Andretti Ferrari. To pro Monako shánělo náhradu za zraněného Gerharda Bergera, který po havárii v Imole vyvázl se s popálenými rukama. Andretti tehdy přitom závodil v IndyCar, Ferrari dal vale kvůli tomu, že by neměl dost času vyzkoušet si unikátní řazení F1 na trati, kde se přeřazuje až 2000krát za závod.

Hülkenbergovi se naskytla příležitost poté, co záložní jezdci Racing Pointu – Esteban Gutiérrez a Stoffel Vandoorne –, byly týmem zamítnuti, nebo spíš ani nebyli bráni v potaz. Vandoorne se připravoval na závod formule E a Mexičan byl naposledy v kokpitu F1 v roce 2016. To znovu jen potvrdilo, že role třetích pilotů je v současnosti spíše reklamní tah. Hülkenberg, který v Racing Pointu (ještě v dobách Force Indie) působil a který se zúčastnil posledního loňského závodu, dával mnohem větší smysl.

https://www.instagram.com/p/CDUubbbhkGh/

Ve čtvrtek po půl páté odpoledne usedl Němec do letadla; původně měl testovat vůz Lamborghini na Nürburgringu, nakonec skončil v továrně Racing Pointu, kde až do ranních hodin probíhalo odlévání sedačky, studování funkcí na volantu a také urychlený proces vyřizování superlicence s Mezinárodní automobilovou federací. A také zkoušení overalů zapůjčených Lancem Strollem…

Přesto nakonec Němec obsadil v prvním tréninku deváté místo, jen půl sekundy za týmovým kolegou. V tom druhém byl sedmý, sedm desetin za Strollem. Hülkenberg ale cítil, že z pneumatik Pirelli nedokázal dostat všechno. Ve třetím tréninku snížil ztrátu na tři desetiny, v kvalifikaci pak nepostoupil do poslední části, když zaostal za Strollem jen o 0,065 sekundy.

Virtuální šampionát W Series vyhrála na Norschleife Češka Jílková

„Jsem spokojený s ohledem na to, že jsem do víkendu šel bez přípravy. Je to těžké, když se vracíte po osmi měsících, navíc do úplně jiného prostředí, do vozu, který jsem nikdy neřídil,“ okomentoval svůj návrat sám Hülkenberg. „Navíc Silverstone je opravdu rychlý okruh a podmínky se během dne měnily. To znamená, že to byl pro mě v pátek trochu šok a bylo těžké odjet perfektní kolo.“

V rychle se měnícím světě F1 je Hülkenberg zase jako nováček

Nejnáročnější pro Němce byla fyzická stránka věci, přestože je trénovaný. Nezapomeňte, že i Lando Norris si po prvních závodech stěžoval na bolest na hrudi, a to během karantény poctivě na návrat trénoval. „Trénovat na F1 je těžké, je to odlišné. Přestože jsem ve slušné kondici, všechna ta přetížení… krk mě začal bolet skoro hned,“ přiznal Nico.

Není se co divit, Silverstone se s dnešními vozy F1 jede skoro všude na plný plyn, v zatáčkách jako Copse, Becketts a Maggots se přetížení vyšplhá na hodnotu 5G, tedy pětinásobek váhy člověka. Na pilota se 73 kilogramy váhy tak rázem působí síly o hodnotě 375 kilogramů, jenom hlava pak „váží“ 35 kilogramů.

Při takových přetíženích nestačí, že jste jim kdysi byli zvyklí čelit. Kdo nemá natrénováno, ten pocítí bolest na vlastní kůži. A Hülkenberg byl mimo F1 osm měsíců. Koneckonců, jak říká už výše zmíněný Mario Andretti, který v letech 1978 a 1979 získal tituly mistra světa s Lotusem, jenž využíval přísavný efekt, nejlepším tréninkem pro řízení vozu F1 je přímo jízda s formulí…

„Nezapomeňte také, že Nico má dlouhý krk, což v F1 fakt nechcete. Bude to pro něj peklo. Ale měl by tu být, zaslouží si místo na roštu,“ řekl trefně Max Verstappen před závodem.

Přestože Hülkenberg nakonec kvůli uvolněnému šroubku ze spojky, který znemožnil nastartování pohonné jednotky, do závodu nenastoupil, i tak se jedná o velký příběh – a možná se dočká pokračování! Sergiovi Pérezovi sice už skončila karanténa, a pokud bude mít negativní test, do víkendu se zřejmě zapojí on, ale Hülkenberg přiznal, že ho v padoku zkontaktovalo hned několik týmů. Objevit by se tak mohl příští rok třeba u Alfy Romeo nebo v Haasu…

Němec měl z návratu do padoku velkou radost.