Tým který měl velký potenciál, ale nikdy nevyhrál – taková byla v F1 Toyota
Obrovský rozpočet a takřka neomezené vývojové možnosti, ovšem ani jedno vítězství ve velké ceně. Dnes je to osmnáct let od představení prvního vozu Toyoty v královně motorsportu.
Toyota 17. prosince 2001 ukázala monopost TF102, se kterým se měla připojit do kalendáře formule 1 od sezony 2002. Japonský tým však byl přijat již pro sezonu 2001. Toyota se však tehdy rozhodla, že bude pouze svůj monopost TF101 testovat, aby mohla úspěšně vkročit do královny motorsportu. Pro zajímavost: během sezony 2001 monopost TF101 najezdil přibližně 3000 kol na různých okruzích.
Ovšem právě již 17. prosince tým představil monopost TF102 a tehdejší výkonný ředitel Akihiko Saito uvedl: „Sezona 2002 bude jistě tvrdým bojem až do konce mezi předními světovými výrobci automobilů. Od samého začátku plánujeme našim fanouškům přinášet spoustu vzrušení.“
V první sezoně ve formuli 1 tvořil jezdeckou dvojici Mika Salo a Allan McNish. Bohužel na slibovaná slova ředitele Saita během první sezony nedošlo. Toyota dokázala získat pouze dva body a skončila na dnu Poháru konstruktérů ve společnosti týmů Minardi a Arrows, které dokázaly také získat dva body. Umístění ve spodních patrech bylo velkým překvapením, protože se veřejně proslýchalo, že Toyota má mít údajně jeden z nejvyšších rozpočtů ve formuli 1.
Po neúspěšné sezoně se japonský tým rozhodl změnit kompletní jezdecké složení. Sala a McNishe nahradil Olivier Panis a Cristiano da Matta. Během sezony 2003 došlo ke zlepšení a zisku celkových šestnácti bodů, ale pořád tento výkon stačil pouze na osmé místo před nejhoršími týmy Jordanu a Minardi.
Ani sezona 2004 nebyla nijak povedená a opět z toho bylo celkové osmé místo. Toyota však na sebe upozornila úplně jiným způsobem. Japonci byli obviněni z průmyslové špionáže v případě odcizení datových souborů od Ferrari. Během tohoto období si i samotní fanoušci všimli velkých podobností monopostů TF104 a Ferrari F2003-GA.
Celý proces nakonec řešil okresní advokát v Kolíně na Rýnem, který se tehdy k dané kauze vyjádřil následovně: „Dostalo se nám do rukou opravdu velké množství materiálů. Na tisk bychom však potřebovali minimálně 10 tisíc stran.“
Soud nakonec rozhodl, že Toyota opravdu data získala a měla je poslat zpět Ferrari. Tým to však odmítl, což odůvodňoval tím, že nechce, aby došlo k odhalení interních dat Toyoty. Toto chování bylo opravdu zvláštní a na japonský tým vrhalo velmi špatné světlo.
Po těchto skandálech však přišla na řadu sezona 2005 a nejlepší období Japonců. Tým angažoval hvězdnou dvojici jezdců: Ralfa Schumachera a Jarna Trulliho – ten závodil již v posledních dvou závodech sezony 2004. Tehdejší šéf týmu Tsutomu Tomita byl z podpisu Schumachera opravdu nadšený. „S obrovskou radostí můžeme oznámit, že Ralf Schumacher se od sezony 2005 stane jedním z jezdců Toyoty. Ralf ve své dosavadní kariéře prokázal, jak je extrémně rychlým závodníkem je a jsem si jist, že jeho zkušenosti budou pro náš tým nesmírně přínosné.“
Opravdu Ralf byl pro Toyotu velkým přínosem. Ovšem Jarno Trulli v prvních závodech dokázal Němce zastínit. Celé startovní pole bylo překvapeno, že monopost TF105 byl tak dobrý. Trulli si hned z prvních třech závodů dokázal odvézt dvě druhá místa a rázem Toyota byla pasována úplně do jiné role než dříve. Ovšem poté výkonost začala lehce uvadat.
V domácím závodě v Suzuce dokázal Ralf Schumacher získat pro Toyotu dokonce pole position. Ovšem stalo se tak s lehkým vozem (piloti tehdy do závodu startovali s množstvím paliva, kterém jim ve voze zbylo po kvalifikaci) a v závodě Němec i kvůli safety caru v úvodu, který mu znemožnil odjet ostatním, propadl až na osmé místo. Toyota skončila na čtvrtém místě v Poháru konstruktérů a zaznamenala tak nejlepší výsledek v celé své historii.
V následujících dvou sezonách v týmu stále po boku závodili Trulli s Schumacherem. Za dva roky však dohromady dokázali získat pouze jedno pódium a Toyota opět po vynikající sezoně 2005 spadla zpět do průměru. Schumacher na konci sezony 2007 na dobro z kolotoče formule 1 odešel a tým tak hledal nového jezdce k matadorovi Trullimu.
Nakonec padla volba na Timo Glocka. Ten na sebe během své první sezony dokázal zapůsobit na fanoušky dvěma způsoby. Nejdříve během Velké ceny Maďarska dokončil závod na druhém místě. Poté ale přišla horší strana mince. Závod v Brazilském Interlagos, kde v posledním kole Glock musel během sílícího deště na suchých pneumatikách výrazně zpomalit, díky čemuž se před něj dostal v poslední zatáčce posledního kola Lewis Hamiltona a slavil tak titul namísto Felipeho Massy.
Do dnešního dne je tato situace brána hodně kontroverzně a spousta fanoušků ji má Glockovi pořád za zlé. Němec má ovšem o dané situaci jasno. „Já jsem jim do rádia říkal, abychom přezuli na mokré pneumatiky. Odpovědí mi však bylo, že momentálně jsou boxy přeplněné a není šance se do nich dostat a neztratit čas. Nemohli jsme s tím nic dělat a musel jsem zůstat na suchých pneumatikách. Opravdu to byl ten důvod, proč jsem byl tak pomalý,“ vysvětlil Glock.
Následovala sezona 2009, která byla pro Toyotu poslední. Tým se opět dokázal vrátit zpět mezi konkurenci a získal pět pódiových umístění, ovšem pak přišla nečekaná zpráva z japonského tábora. „Toyota Motor Corporation oznamuje, že na konci sezóny 2009 odstupuje z formule 1.“
Automobilka v počínající krizi už nechtěla dále investovat obrovské množství peněz a spolu s BMW a Hondou se ze šampionátu stáhla. Toyota tedy po sezoně skutečně formuli 1 nadobro opustila. Japonský tým byl jeden z největších aspirantů na titul, a to především kvůli obrovskému rozpočtu. Ovšem několik špatných kroků a kontroverzí nakonec znamenalo, že z budoucího šampiona se stala stáj, která nedokázala ani jednou vyhrát velkou cenu.
Diskuse k článku