Speciální nařízené volby pneumatik pro kvalifikaci v Maďarsku a Itálii

F1 v Maďarsku vyzkouší formát řízené volby pneumatik pro kvalifikaci, která sníží počet sad potřebný na víkend pro každého jezdce.

Štítky: GP Maďarska Pirelli Pneumatiky Zveřejněno 18. 07 2023 — GPF1.cz

Šéf programu F1 Piralli Mario Isola vysvětlil:

“Velká cena Maďarska se stala klasickým závodem letní sezóny Formule 1, a proto jsou pro ni charakteristické především teploty vzduchu a asfaltu, které jsou obvykle velmi vysoké. To vystavuje jezdce, vozy i pneumatiky náročné zkoušce, a to i proto, že klikatý charakter trati nedovoluje nikomu a ničemu popadnout dech. Je zde poměrně dlouhá rovinka s boxy, která poskytuje jedinou skutečnou příležitost k předjíždění při brzdění do první pravotočivé zatáčky.

Pak následuje dalších 13 zatáček – sedm pravotočivých a šest levotočivých – na okruhu, který je po Monte Carlu druhý nejpomalejší z hlediska průměrné rychlosti; do té míry, že vozy používají podobné nastavení přítlaku jako v Monaku. Při takovém množství pomalých zatáček je jedním z klíčových faktorů dobrého výkonu trakce a největším rizikem je přehřívání pneumatik. Přestože je Hungaroring stálou tratí, nevyužívá se příliš často a asfaltové podmínky se během víkendu výrazně zlepšují, jak se ideální závodní trať otírá.

Obvykle je tento závod především o strategii a degradaci pneumatik. Letos jsme oproti roku 2022 zvolili trojici měkčích směsí (C3, C4 a C5), přičemž poprvé bude vyzkoušeno nové rozdělení pneumatik pro kvalifikaci (známé jako ATA neboli “Alternative Tyre Allocation”) s povinností použít v Q1 pouze tvrdé, v Q2 střední a v Q3 měkké, pokud zůstanou podmínky suché.

Obě tyto změny by měly, alespoň na papíře, vést k rozšíření možností, zejména pokud jde o strategii. ATA také ušetří dvě sady suchých pneumatik ve srovnání s tradičním formátem (použití 11 sad místo 13) a bude se znovu používat při Velké ceně Itálie v Monze. Poté se FIA, F1 a týmy rozhodnou, zda jej přijmou i pro příští sezónu.”