Soudili jsme účastníky singapurské havárie – tady je verdikt

Názorová tsunami zaplavila internet vteřiny po sportovně katastrofální havárii na startu GP Singapuru mezi jezdci Ferrari Vettelem, Räikkönenem a Verstappenem z Red Bullu, kterou odnesl ještě Alonso z McLarenu. Událost obrovských rozměrů měla největší dopad na pozici Sebastiana Vettela v boji i titul mistra světa, ve kterém nyní - šest závodů před koncem - ztrácí 28 bodů. Při hledání odpovědi na otázku, zda si za to může Vettel sám, nebo mu Verstappen či Räikkönen pomohli, se to bohužel hemží nadávkami, urážkami a sprostými slovy. Pojďme tedy nabídnout ucelený pohled na věc a na situaci se podívat z perspektivy všech tří účastníků.

14 Štítky: Kimi Räikkönen Max Verstappen Sebastian Vettel Zveřejněno 18. 09 2017 — Tomáš Richtr

Pojďme to udělat trochu neobvyklou formou. Zahrajme si hru malého soudního přelíčení, ve kterém jsou obviněni všichni tři a každý za něco jiného. Následně se pak pokusme každého obviněného obhájit a současně najít racionální odpověď na to, zda obviněný mohl situaci nějak rozumně zabránit, když už se ocitl tam, kde se ocitl.

Obviněný Räikkönen

Není pochyb o tom, že odstartoval naprosto brilantně. A že to byl významný faktor v celém neštěstí, o tom později. Räikkönen se velice rychle ocitl vlevo po Verstappěnově boku, ale ještě v době, kdy byla jeho kola na úrovni Verstappenových, udělal Räikkönen mírný, ale přesto očividný pohyb doprava, jakoby směrem k ideální závodní stopě, směrem k Verstappenovi. K nárazu došlo jen o zlomek okamžiku později. Ze snímku (níže) se zdá, že Räikkönen mohl Vettela na Verstappenově pravici tušit, takže mu mohlo dojít, že Verstappen mu doprava uhýbat nemůže. Současně to vypadá, že prostoru má Räikkönen ještě docela dost na levé straně.

Na Räikkönenovu obhajobu nutno říci, že zmiňované pohyby jsou pohyby velmi malými. Skoro odpovídající běžné korekci silné formule jedoucí rychle na mokré dráze. Jak navíc uvidíme později, jen o zlomek okamžiku před tím udělal podobný pohyb Verstappen, a to naproti Räikkönenovi. Ve stísněné skupině závodníků se po startu bojuje o centimetry, ba milimetry. Nebýt Vettela, pak i tak si jsou Räikkönen a Verstappen netradičně blízko, ale nejspíš se to jeví tak, že Räikkönen neměl důvod se domnívat, že Verstappen se mu bude nadále držet tak blízko, protože jej musel Verstappen tušit a dokonce vidět. Pravděpodobně nevěděl, že se Verstappen rychle ocitá v takzvaném sendviči a doprava uhnout nemůže ani o decimetr, jinak by narazil do Vettela. Räikkönen má vlevo ještě nějaký ten decimetr dva prostoru, kterého asi šlo využít, ale onen mokrý žlutý pás na mokru setsakramentsky klouže, a tak se od něj chcete držet s respektem dál. Na rychle vzniklou situaci se asi nedalo v měřítku F1 už nějak rozumně zareagovat. V dalším okamžiku totiž pravé zadní Räikkönenovo kolo narazilo do Verstappenova levého předního a došlo k pomyslné explozi.

Nemyslíme si tímto, že by si Räikkönen počínal nějak nebezpečně, příliš riskantně (i když, jak se v F1 jezdí neriskantně?) nebo nedovoleně. Možná by dokázal kontaktu s Verstappenovou formulí zabránit, ale rychlost, s jakou se vše odehrálo, tomu zřejmě nedala prostor. A nebo ano? Tento element je asi možná ten nejvíc záhadný.

Snapshot_7

Obviněný Verstappen

Verstappen hned po startu nabral směr k Vettelovi, ale když se ukázalo, že ten měl lepší start a Verstappen nemá šanci, srovnal formuli zase rovně. Stejně jako ostatní ani on to neměl snadné, protože současně korigoval silný výkon na zadních kolech při zrychlování na mokré dráze. Vettel po jeho pravici rychle nastoupil a začal se rychle přibližovat. Přišel očividný drobný pohyb Verstappenovy formule směrem doleva (tedy naproti Räikkönenovi), ne o moc větší než pozdější posun Räikkönenovy formule k Verstappenovi. Jejich trajektorie ale v důsledku toho nebyly objektivně rovnoběžné, nýbrž vzájemně se – byť velmi mírně – sbíhající. Katastrofa se postupně rodila. K výše popsanému nárazu mezi Verstappenem a Räikkönenem došlo bez jakéhokoli Vettelova (fyzického) zapříčinění nebo spoluúčasti. Být to dotek kolo na kolo bokem, nestane se vlastně vůbec nic. Ale pro formule jsou podélné doteky kol doslova katastrofální.

Mohl této kolizi Verstappen zabránit? Absolutně ne. Na rozdíl od Räikkönena on nemá nikde prostor pro úhybný manévr. Argument pomyslné obžaloby, že tedy měl zvolnit, jsou bohužel velmi liché, neboť v rychlostních parametrech F1 bylo na jakoukoli reakci typu zpomalení nebo zabrzdění pozdě. Tím spíš, když Räikkönenovo pravé kolo se nacházelo již v souběžné rovině s pravým levým kolem Verstappenovy formule. Obecnou záhadou je, proč vlastně do sebe Räikkönen a Verstappen narazili? Tento element se zdá být právě tím nejvíce zbytečným. Lekl se Verstappen Vettela? Nevěděl Räikkonen o Vettelovi a tím pádem o tom, že Verstappen nemá kam? Byl Räikkönen ve vypjatém okamžiku náchylný k chybě nebo naopak optimistický v tom smyslu, že Verstappen uhne? Ve formuli 1 nemůže pilot nikdy počítat s tím, že mu soupeř uhne. To je velmi mylný předpoklad. Jestli ale právě z něj Räikkönen vycházel, to může prozradit jen on sám.

Snapshot_8

Obviněný Vettel

Sebastian Vettel měl z trojice vlastně nejhorší start. Po rozjezdu si to hned zamířil šikmo doleva, aby vykryl nastupujícího Verstappena, a zvolený směr držel až do okamžiku, kdy se na jeho levé bočnici objevil kus předního spojleru Räikkönenovy roztočené formule. (Bílý flek vlevo dole.)

Snapshot_9

Místa pro formuli je po jeho levé straně dost. Samozřejmě, hlavní problém je v tom, že je tam místa jen pro jednu formuli. Ne dvě. Vettelův obranný manévr není nijak neobvyklý. Na stejném místě jej před sedmi lety ve stejném autě předvedl Fernando Alonso. Ironií osudu právě proti Vettelovi, který tenkrát jezdil za Red Bull. Byl vlastně na letošní Verstappenově pozici. Rozdíl mezi lety 2017 a 2010 je ale brutální: nebyl tam nikdo třetí. A bylo sucho.

SIN_crash

Räikkönen měl brilantní start. Nebýt kolize s Verstappenem, dost možná by v první zatáčce vedl závod. Dá se tušit, že s ním Vettel po Verstappenově levici asi nepočítal, a ještě více pravděpodobné je, že jej nemohl vidět. Zajímavé je, že Vettel pořád drží svou trajektorii, i když zjevně musí cítit, že Verstappen neuhýbá. Co by se stalo dál, zda-li by si Vettel najel na Verstappenův přední spojler například, to se nikdy nedozvíme, neboť v té době už byla exploze v procesu.

Měl Vettel s Räikkönenem počítat? Možná, ale tohle se dá těžko posuzovat a je to opravdu na každém zvlášť, jak vyhodnotí míru rizik, když bojuje o titul mistra světa. Závodní okruh F1 není silniční komunikace, na které platí přísná pravidla. Na dráze se bojuje. Je Vettel příčinou celého karambolu? O nic větší než Kimi Räikkönen. Paradoxně právě on měl nejvíc ve své moci osudnému kontaktu s Verstappenem zabránit, když už to tedy vypadalo, že nastal problém. Jak ale bylo řečeno výše, my ve formuli v pozici pilota F1 nikdy neseděli, a tak se těžko posuzuje, do jaké míry to skutečně bylo v Räikkönenově moci. Také proto je závěr sportovních komisařů správný. Nikoho netrestat. Nehoda může mít, a také má své příčiny, a asi ne jedinou. Byla to mimořádná kombinace okolností, která se sešla v bodě také někdy zvaném Dokonalá bouře. A byl z toho pořádný uragán.

Kdo byl podle vás viníkem kolize po startu GP Singapuru?
Potrestali byste tohoto viníka?

Diskuse k článku

14 komentářů: “Soudili jsme účastníky singapurské havárie – tady je verdikt”

  1. Mansell napsal:

    Rozhodně bych se stavěl proti tomu, označit někoho z těch tří naprosto bez viny. Ale posoudit tento incident je dost obtížné. To, že výhra spadla do klinu Hamiltonovi jen umocňuje fakt, že tento závod mělo Ferrari ovládnout a získat cenné body. Všichni tři měli vinu a každý na ni doplatil, Vettel asi nejvíc a Max s Kimim méně. Ale je to asi správně, že to je race incident. Nevím kdo byl spouštěčem.

  2. Milan27 napsal:

    Scavenger:

    Já teda po startu vidím jak Vettela, tak Verstappena mířit na střed dráhy a teprve až se po boku Verstappena protahuje Raikkonen, tak v ten okamžik VER mění směr. V tomto samém čase je VET ještě víc jak půl druhýho metru od Verstappenova auta a navíc už skoro o celou délku před ním. Jasně, chtěl Verstappena zavřít, ale to dělají na startu všichni a hlavně to rozhodně nebyla příčina kolize, protože ti dva jeli stále svoji stopu a na Vettelův manévr nereagovali žádnou zásadní změnou směru.
    Z Kimiho onboardu bych řekl, že se mu auto dost vlnilo, i když odstartoval výborně a měl na to se před Verstappena dostat. Jenže ten se v tu chvíli už přesouval doleva.
    Takže smírně řečeno „Race incident“. Ale rozhodně bez Vettelovi viny.

  3. Scavenger napsal:

    krakra:
    Vettel je absolutně bez viny, protože se srazili Verstapen a Raikkonen.
    Máš sice pravdu, že se srazili Verstappen a Raikkonen, ale srazili se právě kvůli Vettelově manévru. Stejně tak názor Milana27 o úmyslu Verstappena natlačit Kimiho na zeď je nesmyslný. Když se podíváš na video je celkem zřejmé, že celou situaci zavinil Vettel. Jeho nesmyslně agresivní manévr měl jediný cíl, zkřížit Verstappenovi dráhu a vyblokovat ho. Verstappen se instinktivně snažil uhýbat, kdyby jel rovně střetl by se s Vettelem o půl sekundy dříve než s Kimim. Co se týká Kimiho manévru vypadá to spíš jako by předpokládal, že Verstappen trochu ubere a on se zařadí před něj, čímž by umožnil Vettelovi volný odjezd do první zatáčky a klid ve vedení závodu. Jenže Verstappen neubral :).

  4. krakra napsal:

    Mě se zdá, že si nikdo nevšimnul, že se auta do sebe zaháknula, jsme myslel že to už není možné.

  5. krakra napsal:

    Vettel je absolutně bez viny, protože se srazili Verstapen a Raikkonen.

  6. krakra napsal:

    Konfucius: Byl to

    Podivej se eště jednou na on-board z Verstapenovi Formule – Kimi narazil do Maxe, respektive najel zadním kolem do předního kola Maxe.

  7. Milan27 napsal:

    A ještě poznámka k tomu údajně špatnému startu Vettela. Na roštu je VET o jednu délku auta před VES, těsně před kolizí je VET o jednu délku auta před VES. A vzhledem k tomu, že VET ze všech tří kolidujících aut ujel nejdelší vzdálenost (kvůli pohybu napříč tratí), vypadá to, že jeho start nebyl zase až tak špatný…
    Vždycky se tu říká, že jezdec vepředu volí stopu atd. V této kolizi nemůže být o Vettelově vině vůbec řeč. Vina je 70/30 VES/RAI.

  8. Milan27 napsal:

    Ten mírný pohyb Raikkonena je jen reakce na mnohem zřetelnější pohyb Verstappena. Verstappenův úmysl je zřejmý, natlačit RAI na zeď, jak to už několikrát předvedl. Proto si Kimi chtěl udělat místo, když už byl o půl auta vepředu.
    A navíc, ideální stopa pro průjezd první zatáčkou je docela jinde, i když o tu tu teď nejde.

  9. Tomáš napsal:

    Proč si všichni myslíte že to zavinil Vettel. Koukněte se na to pořádně. Kimi věděl že tam Max je a místa na druhé straně u zdi měl dost. Měl kam uhnout, ale on zatočil přímo do Maxe. Poté následoval incident.

  10. Jirx napsal:

    Honza:
    To, že niko nepotrestali má pouze jediný důvod, nejspíše je viníkem Vettel, ale z důvodů boje o šampionát si to FIA neriskne, stejně jako kdyby to udělal Hamilton.

    Vettel měl z té trojice jednoznačně největší možnost kolizi předejít, tzn přestat najíždět na Verstappena i v době, kdy už přes jeho vůz musel vidět vůz Kimiho,… a i kdyby ho neviděl tak vedle něho jel Verstappen, který je pověstný tím, že neuhne….

    Vettel jel zbytečně agresivně (vzhledem k místu, který jako 1 startující měl prakticky nejvíc) a vymstilo se mu to a teď bude stahovat 28bodů ztrátu, místo vedení v šampionátu s min 0 bodovým náskokem

    Jestli si myslíš, že Vettel měl vidět Kimiho, jak bys vysvětlil, že Alonso vůbec neviděl na něj se řítící nabouraná auta, která byla v zatáčce na stejné úrovni, jako Vettel a Kimi v momentě kolize? Vždyť Vettel byl celou dobu před Kimim, jak ho mohl vidět přes Verstappenovo auto? Z monopostů je fakt hodně špatný výhled do stran a zrcátka sice dobře fungují pro sledování dění za autem, ale už jsou prakticky nepoužitelná pro sledování dění v oblasti od zadních kol do stran (na rozdíl od klasických zrcátek v normal autech).

  11. Itimi napsal:

    Konfucius:
    Za mě jednoznačně Verstapenova chyba. Byl to on kdo do Raikkonena narazil. Obhajoba, že neměl kam je hodně ubohá. Nemůžu přece uhýbat tak dlouho, až sám někoho sestřelím.

    Konfucius si strasne vedla, bud si zarity odporca Maxa ( ani ja ho nemam v oblube – to vsak neznamena ze je vsetkemu na vine), alebo si len zarity Ferarista. Treba trochu triezveho pohladu na celu situaciu, odmysli si mena jazdcov a zistis ze prvotna pricina bola diagonala od Vettela ( to bol spustac celej akcie – nie vinnik )

  12. Honza napsal:

    To, že niko nepotrestali má pouze jediný důvod, nejspíše je viníkem Vettel, ale z důvodů boje o šampionát si to FIA neriskne, stejně jako kdyby to udělal Hamilton.

    Vettel měl z té trojice jednoznačně největší možnost kolizi předejít, tzn přestat najíždět na Verstappena i v době, kdy už přes jeho vůz musel vidět vůz Kimiho,… a i kdyby ho neviděl tak vedle něho jel Verstappen, který je pověstný tím, že neuhne….

    Vettel jel zbytečně agresivně (vzhledem k místu, který jako 1 startující měl prakticky nejvíc) a vymstilo se mu to a teď bude stahovat 28bodů ztrátu, místo vedení v šampionátu s min 0 bodovým náskokem

  13. Konfucius napsal:

    Za mě jednoznačně Verstapenova chyba. Byl to on kdo do Raikkonena narazil. Obhajoba, že neměl kam je hodně ubohá. Nemůžu přece uhýbat tak dlouho, až sám někoho sestřelím.

  14. palik8 napsal:

    Měl jste zmínit i start v Hockenheimu 2003. Tehdy to byla situace jako přes kopírák. A Kimi Räikkönen byl tehdy v úplně stejné pozici a stejně také dopadl.

    https://youtu.be/PL08AB7u5Nk

Napsat komentář