Skvělé vyhlídky. Velký rozhovor s bossem Ferrari Johnem Elkannem
Předseda představenstva Ferrari John Elkann říká, že "nemůže být šťastnější" z vyhlídky na návrat týmu na vrchol Formule 1 pod vedením Frederica Vasseura.
Elkann, který Vasseura loni vybral jako šéfa týmu místo Mattii Binota, tvrdí, že Ferrari se “stoprocentně” ubírá správným směrem a on “rozhodně” vidí pozitivní změny, v něž doufal. Tým je pod Vasseurem “mnohem semknutější, mnohem těsnější”, říká Elkann, a “tolik neuvěřitelně talentovaných lidí chce přijít do Ferrari, a to je velmi silné znamení”.
Elkann, který byl do funkce předsedy představenstva Ferrari jmenován v červenci 2018, poskytuje rozhovory jakéhokoli druhu jen zřídka, a když už je poskytne, týkají se většinou firemní stránky podnikání Ferrari. BBC Sport si Elkann vybral jako první po více než roce ve formuli 1.
Rozhovor – poskytnutý na Velké ceně Las Vegas minulý víkend – přichází na konci obtížné sezony pro nejslavnější tým F1.
Ferrari skončilo v roce 2022 na druhém místě poté, co silný start prolomila řada chyb a poruch spolehlivosti, načež vůz ztrazil konkurenceschopnost. Tyto neúspěchy byly pro Elkanna poslední kapkou, pokud jde o Binotta, který v roce 2019 řešil kontroverzi ohledně legálnosti motoru Ferrari a v roce 2020, který byl nejhorší sezonou týmu za posledních 40 let. Trauma z roku 2020 Elkanna očividně stále pronásleduje, protože ho během rozhovoru mnohokrát připomíná.
V letech 2021 a 2022 došlo k pokroku, ale Elkannovi se stále nelíbilo, co vidí.
“Co je opravdu důležité, a to je myšlenka, kterou jsme měli, je to, že odpovědnost je opravdu jedním z největších faktorů určujících, čeho naši konkurenti dosáhli dobře,” říká. “A také svižnost, navzdory tomu, že se jedná o větší organizaci. Jiní mají tendenci být svižnější, rychlejší. A Fred tyto vlastnosti měl, protože celý svůj profesní život pracoval v motoristickém sportu a byl velmi úspěšný v různých kategoriích, ale také v F1 řídil menší tým [Renault i Sauber/Alfa Romeo].
Takže na jedné straně přináší kulturu odpovědnosti a zodpovědnosti, ale také zná a pracoval v organizacích, které jsou menší, efektivnější a svižnější, a to je rozhodně něco, co nám ve srovnání s našimi silnějšími konkurenty chybělo.”
Statistiky, které dokazují pokrok
Vasseur začal v Maranellu pracovat až v lednu, takže Ferrari začalo sezónu s vozem, který mu odkázala rozhodnutí učiněná pod Binottovým vedením v loňském roce. Očekávalo se, že jim zajistí pozici pro boj o titul mistra světa. Když tedy zjistili, že je nejen příliš pomalý, ale také trpí vysokou nestabilitou, kvůli které jezdci Charles Leclerc a Carlos Sainz nemohou autu věřit, bylo to velké zklamání.
Po celý rok docházelo k neustálému pokroku. Ferrari je kromě Red Bullu jediným týmem, který vyhrál závod – díky Sainzovu vítězství v Singapuru. A Leclerc mohl v Las Vegas přidat další vítězství, nebýt nešťastného načasování druhého safety caru.
Kvalifikace je dalším měřítkem pokroku ve vývoji Ferrari.
V první polovině roku bylo v průměru o 0,275 sekundy pomalejší než Red Bull. Ve druhé polovině roku – v průběhu jednoho rychlého kola, když už rozhodně ne v závodě – bylo Ferrari skutečně rychlejší než Red Bull, a to o 0,027 sekundy. V šesti z posledních deseti závodů získali pole position.
Elkann přichází k rozhovoru vyzbrojen dalšími statistikami, které dokazují pokrok Ferrari v roce 2023.
V průměrném počtu bodů na závod získávali v první polovině roku 15,7 bodu, zatímco ve druhé 20,5 bodu. To představuje nárůst o 30,5 %, což je číslo, které v rámci celého pole překonává pouze McLaren, jehož pozoruhodný pokrok je jedním z příběhů sezóny. Elkann se také rád zmiňuje o letošním vítězném návratu Ferrari do Le Mans, který byl podle něj pro provoz F1 “velmi povzbudivý a povzbuzující”.
Otázka firemních zásahů
V době, kdy byl Binotto odvolán, se našli tací, kteří toto rozhodnutí kritizovali a domnívali se, že měl dostat více času. V některých kruzích to bylo vykresleno jako poslední z řady příkladů zasahování korporátní strany Ferrari do týmu F1. Mnozí se domnívají, že to byla jedna z největších slabin Ferrari – největší vysvětlení toho, proč se mu v posledním desetiletí a půl nedařilo konkurovat týmům jako Red Bull a Mercedes.
Jako důkaz se používá skutečnost, že nejúspěšnější období týmu – s Michaelem Schumacherem v letech 2000-2004 – nastalo v době, kdy silná manažerská skupina v čele s ředitelem týmu Jeanem Todtem a technickým ředitelem Rossem Brawnem držela předsedu Lucu di Montezemola na uzdě. Když to Elkannovi řeknete, řekne, že s analýzou důvodů úspěchu pod Todtovým vedením “nemůže než souhlasit”.
“Když ji vedl, měli jsme velmi jasně fungující organizaci a skutečnost je taková, že jsme jedna společnost a cítíme se velmi hrdí na to, že jsme jedna společnost, což je něco, co se zejména v posledních letech snažíme podporovat,” říká. “Ale to je také spojeno s tím, že máme jasnou odpovědnost a zodpovědnost.”
Správná kultura nás prostě opustila
Elkann má v podstatě na mysli to, čemu Mercedes říká “kultura, ve které se primárně neobviňuje z chyb (no-blame culture)”.
Když se podíváte zpět,” říká, “takovou kulturu jsme neměli od doby, kdy nás vedl Jean Todt a poté Stefano [Domenicali, Todtův nástupce]. Prostě nás to opustilo. Zodpovědnost znamená, že nesete svou odpovědnost, a kultura obviňování to nějak odklání. Takže to není o obviňování, ale o zodpovědnosti. A to byl hlavní kulturní rozdíl, který jsme měli. Takže když se podíváme na rok 2020, vzpomínám si, že tam bylo takové zklamání. Tehdy jsem si uvědomil, že to musíme brát velmi vážně a že je důležité podívat se na to, co se děje, uvědomit si to a pracovat.
Do roku 2022 jsme nedokázali být konkurenceschopní , říkali všichni. Ale pak jsme skutečně byli schopni v průběhu těchto let pracovat a být konkurenceschopní v roce 2022. Takže soustředění je určitě oblast, kde pokud se uplatní, ale pak potřebujete kulturu, která je schopna toto soustředění využít způsobem, který tlačí na plnou odpovědnost a zodpovědnost, a nakonec kultura bez viny je toho předpokladem.”
Proč se Ferrari tak dlouho nedaří vyhrávat?
Poslední titul mezi jezdci získal pro Ferrari Kimi Raikkonen v roce 2007 a poslední korunu mezi konstruktéry v roce 2008. Od té doby se jim jen čtyřikrát za 15 let podařilo potenciálně bojovat o titul.
V letech 2010 a 2012 Alonso vyletěl z kůže, aby svedl boj se Sebastianem Vettelem v rychlejším Red Bullu, jen aby těsně neuspěl. V letech 2017 a 2018, kdy už v týmu působil Vettel, mělo Ferrari po značnou část každé sezony rychlejší vůz než Mercedes, ale v důsledku kombinace selhání týmu a chyb jezdců nedosáhlo svého potenciálu.
Elkann uznává, že v tomto období byla “velmi silná konkurence” ze strany Red Bullu a Mercedesu, a přiznává, že Ferrari “nedokázalo naši konkurenceschopnost, náš potenciál, přetavit v dostatečný počet vítězství”.
Otázkou je proč.
“Důvodů je vždycky mnoho, mnoho,” odpovídá, “a počítá se každý jednotlivý aspekt. Vzpomínám si, kdy jsem se musel hlouběji angažovat. V roce 2020 jsme měli opravdu špatnou sezónu a jedna z věcí, která mě tehdy překvapila, byla, že jsme si v zastávkách v boxech vedli vlastně hůře než odpovídalo našemu umístění v šampionátu. To byl ukazatel myšlení, protože nakonec, abyste opravdu vyhráli, musíte být dobří ve všem. Je pravda, že na pomezí, pokud nemáte konkurenceschopné auto, zbytek vás k vítězství nepřiměje, ale pokud máte takové myšlení, je pro vás těžké vyhrát.”
Poukazuje na pokrok, který Ferrari od té doby udělalo v zastávkách v boxech.
V roce 2022 bylo 80 % z nich pod tři sekundy, letos se tento podíl zvýšil na 88 %. Ferrari je v zastávkách v boxech na druhém místě za Red Bullem a má druhou nejrychlejší zastávku v boxech za celý rok – čas 1,93 sekundy, kterého dosáhli s Leclercem v Kataru, překonal pouze čas 1,80 sekundy McLarenu s Lando Norrisem ve stejném závodě.
Elkann za to vděčí sportovnímu řediteli Diegu Iovernovi a dodává: “Je to skvělý výsledek: “To je důkazem toho, že soustředění a záměry jsou nakonec důležitým předpokladem pro to, abychom mohli dosáhnout konkurenceschopnosti a nakonec ji dokázali promítnout do výsledků.”
Další změnou v přístupu, kterou Elkann podporuje, je mezinárodnější přístup k budování týmu.
Vasseur je prvním neitalským šéfem týmu Ferrari od dob Todta, i když Binotto se narodil ve Švýcarsku (ale je to Ital), a Elkann říká: “Důležité je mít co nejlepší tým, a pokud jste schopni mít co nejlepší tým a máte ženy a muže pocházející z různých národností a prostředí, které to umožní, je to velmi vítané. Naše identita je velmi jasně definována jako italská a páteř naší organizace tvoří Italové. To však není v žádném případě na škodu. Naopak, je to základna, na kterou se dají navázat velmi silné talenty pocházející z různých míst.”
Leclerc má obrovský potenciál
Pokud jde o očekávání pro příští rok, Elkann říká: “Opravdu důležité je udržet tempo a dynamiku zlepšování. Každý rok bude z neznámých důvodů obtížný.”
Jako příklad přístupu, který by chtěl, aby tým i nadále zaujímal tváří v tvář nepřízni osudu, uvádí víkend Ferrari v Las Vegas. Sainzův vůz byl zničen, když v prvním tréninku narazil do krytu odtokového ventilu a jedním z důsledků nehody byla penalizace 10 míst na startovním roštu za použití nového motoru. Ferrari se odrazilo od nutnosti postavit nový vůz před druhým tréninkem, který začal až ve 2:30 ráno, a jezdci se kvalifikovali jako první a druhý nejrychlejší.
“Líbí se mi, co se stalo,” říká Elkann. “Byli jste rychlí. Vyskočil vám kovový kryt odtoku. Pracovali velmi silně, dali auto zpátky, v kvalifikaci si vedli opravdu dobře. To je přístup, který chcete mít, a to je to, co je důležité, abyste v roce 2024 pokračovali a rostli. Důležitým aspektem při pohledu na to, jak děláte pokroky, je opravdu to, že pokrok nemusí být nutně lineární. Způsob, jakým se dostanete z obtížných výsledků, vás nakonec činí silnějšími, pokud máte ten správný přístup, a tento víkend je toho přesně příkladem.”
Ferrari pokračuje i v příštím roce se stejnou sestavou jezdců, a přestože oběma končí smlouva na konci roku 2024, zdá se, že budou pokračovat i po tomto datu, i když Elkann opakuje firemní linii, že jednání proběhnou letos v zimě. Podle Elkanna si Ferrari zachovává důvěru v Leclerca, když s ním na konci roku 2019 podepsalo pětiletou smlouvu po pouhém roce působení v týmu.
“Charles je velmi silný pilot, který má obrovský potenciál, a není důvod, proč by se nemohl stát mistrem světa,” říká. “Věříme, že naši piloti jsou velmi silní a mají velmi silný potenciál. Důležité je, abychom dokázali pracovat na tom, aby se tento potenciál proměnil v reálné výsledky.”
Výzva k větší jasnosti pravidel
Pokud jde o širší otázku zdraví sportu, Elkann dává nejednoznačnou odpověď na to, zda je dominance Maxe Verstappena a Red Bullu pro F1 špatná. Říká:
“Pokud dominují, znamená to, že jsou opravdu dobří, a to je pozitivní, protože sport usiluje o to, aby se opravdu snažil získat ty nejlepší, a to je to, co se nám daří a o co usilujeme.” Ale dodává: “Vždyť je to tak: “Pokud není nikdo, kdo by je dohnal, není to dobré.
Říká, že je “důležité si všimnout”, že celkově je letos pole “mnohem otevřenější” a “z [finálového závodu v] Abú Zabí může vzejít mnoho různých finálních výsledků, a to je dobré a zábavné. Čím větší je konkurence, tím je to bezpochyby lepší”.
Na otázku, zda by Ferrari rád viděl nějaké změny v F1 jako celku, vyjadřuje podporu krokům tohoto sportu směrem k udržitelnosti, ale dává najevo, že po řadě kontroverzí v posledních letech očekává od řídícího orgánu FIA více. Přímo odkazuje na loňský trest Red Bullu za porušení rozpočtového limitu v roce 2021 a na kalamitní průběh závěrečného závodu téže sezony, kdy byla ignorována pravidla a šampionát se v důsledku toho rozhodl mezi Lewisem Hamiltonem a Verstappenem.
“Na jedné straně je tu spousta změn v tom, jak probíhá vývoj technologií, důležitost uhlíkové neutrality,” říká Elkann. “V rámci toho je důležité umět definovat jasná pravidla a aplikace. Nechcete, aby se děly věci jako na šampionátu v roce 2021, jak to dopadlo. Nechcete, aby docházelo k situacím jako tady ve Vegas, kdy jste [ne vlastní vinou] penalizováni o 10 míst.
Takže z regulačního hlediska, pokud jde o pravidla a aplikace a to, co jsme viděli s rozpočtovými limity, to jsou oblasti, kde byste chtěli mít více jasno.”