Skvělá, ale náročná trať. Jezdci se shodují ve svých poznatcích o Mugellu

Formule 1 je sport, ve kterém rozhoduje kombinace muže a stroje. Vše musí fungovat v harmonii – pokud tomu tak není, úspěch se těžko dostaví. Po pátečních trénincích často slýcháváme, že je „na voze ještě co vylepšovat“, závodníci si tedy stěžují především na nastavení monopostu. Málokdy si jezdci přiznají, že mají mezery ve svém vlastním výkonu, po pátečních trénincích v Mugellu k tomu ale došlo.

Štítky: GP Toskánska Mugello Zveřejněno 12. 09 2020 — Petr Čermák

„Je to rychlá trať,“ prozradil o Mugellu Lewis Hamilton. „Je to velká výzva. Ještě to tu nemám vychytané, ale dělám na tom.“ Tato slova od šestinásobného mistra světa často neslýcháme. Monoposty formule 1 vytváří velký přítlak a v kombinaci s rychlými zatáčkami (kterých v Mugellu rozhodně není poskrovnu) tvoří smrtelnou kombinaci.

Rychlá esíčka a vysoká převýšení činí z Mugella velmi atraktivní závodní trať. Je velmi plynulá a rychlá (jezdci nepodřadí na nižší než čtvrtý převodový stupeň) a nic vám nedaruje zadarmo. Nadechnout se můžete snad akorát na dlouhé cílové rovince.

Hrubý povrch je pak náročný pro pneumatiky – ironické však je, že degradace u nejměkčí směsi (pro toskánský okruh se jedná o směs C3) byla překvapivě nízká. Důvodem bude nejspíše málo brzdných zón.

Je jasné, že nás nečeká žádná velká předjížděcí show. Jediná (avšak velmi dlouhá) DRS zóna je situována na cílové rovince a ani nájezd do první zatáčky není nijak zvlášť pomalý. Závod by tedy měl být hlavně o managementu pneumatik a popasování se se strategií. Důležitým faktorem ale budou samozřejmě i samotní jezdci – a jejich fyzička.

„Je to jedna z fyzicky nejnáročnějších tratí, na kterých jsem kdy jel,“ oznámil po pátku Lewis Hamilton. „Zatáčky 8 a 9 mi připomněly Turecko a jeho trojitou levotočivou zatáčku. Je to tu extrémně rychlé a intenzivní. Je to neskutečný zážitek. Nemáme čas si hrát. Je to velmi, velmi vážná trať. Všechny zatáčky jsou buď středně rychlé nebo rychlé, nepodřadíte níž než na trojku/čtyřku. Je to šílené a není tu mnoho výjezdových zón.“

S Lewisem Hamiltonem souhlasí i jeho týmový kolega Valtteri Bottas, kterému Mugello na první pohled sedlo o něco více. „Je tu několik míst, kde není příliš prostoru k chybám,“ myslí si finský závodník. „Tak by to ale mělo být. Je to vzrušující. Uděláte chybu a jste za ni potrestán. Takové okruhy mám rád.“

Dalo se očekávat, že takto náročná trať se bude líbit i Maxi Verstappenovi. „Je to hodně dobrá trať. Je tu mnoho rychlých zatáček, zatáčky Arrabiata 1 a 2, kde můžete s vozem formule 1 jet jednoduše na plný plyn, jsou neskutečné. Jízdu jsem si užíval. Je to rychlé a svižné, tak to mám rád. Není tu moc pomalých zatáček, což je skvělé.“

„Je to hodně fyzicky náročné, cítil jsem se ale dobře. 59 kol v závodě už ale bude něco trošku jiného. Mám rád výzvy, neměli bychom si stěžovat, jelikož trénujeme velmi tvrdě, abychom to v těch vozech zvládli. Měli bychom si to užít. Co se týče pneumatik, očekával jsem to horší, teď jen aby to vydrželo i po zbytek víkendu.“

To nejzajímavější o okruhu Mugello

Okruh tedy dává jezdcům pořádně zabrat, ale všichni si to užívají. Výjimku netvoří ani Daniel Ricciardo závodící pro Renault. Australan souhlasil se svým bývalým týmovým kolegou Maxem Verstappenem. „Je skvělé svézt se na nové trati, je to pro všechny nový zážitek. Je to dobrá trať, rychlá, navazující. Chytíte dobrý rytmus. Většinou využíváte všechny obrubníky – činí to dobrý pocit z jízdy, je to charakterní.“

Mělo Ferrari během včerejších jízd výhodu, když před sezónou pořádalo v Mugellu filmovací den? Možná malinkou (Charles Leclerc skončil v prvním tréninku třetí), s letošním monopostem se ale po okruhu jezdí jinak než s dva roky starým SF71H. „Je to neskutečné, prostě neskutečné,“ chválí trať Leclerc. „Jezdíme tu rychle, není tu moc výjezdových zón, nemáte místo na chybu. Myslím si, že to nám jako jezdcům vyhovuje a máme to rádi.“

Limity trati včera našel a překročil Lando Norris, který svůj mclaren poslal do bariéry po chybě na výjezdu ze zatáčky Poggiosecco. „Je to mnohem náročnější, než jsme očekávali. Je to ale skvělá výzva – obzvlášť v tomhle autě. Je to tu rychlé, dosahujeme vysokých rychlostí. Fyzicky je to náročné, ale zábavné.“

Zajímavé vzpomínky na trať v Mugellu má i Kimi Räikkönen. Ten zde v roce 2000 absolvoval svůj úplně první test s vozem formule 1, tehdy pro tým Sauber. Po třech kolech ho tak bolel krk, že si ho musel mezi dalšími jízdami masírovat. Jak se cítí dnes?

„Je to mnohem lepší,“ řekl Räikkönen. „Je to stejná trať, moc se nezměnilo. Jen obrubníky jsou trošku jiné. Je to pro nás docela náročný okruh, obzvlášť když jsme tu v minulosti nezávodili. Najít dobré nastavení je v mnoha ohledech unikátní.“

Mugello dalo jezdcům F1 zabrat, ale všichni se na závod těší. Lewis Hamilton připomněl, že závodníci postupem času zrychlí a vychytají i poslední mouchy. Co je důležité vypíchnout – Mugello je velmi neobvyklá trať; je to takový druh okruhu, na kterém formule 1 většinou nezávodí. A proto nás čeká velmi unikátní, napínavá a historická GP Toskánska.

Mercedes chce do roku 2022 prezentovat deset plně elektrických vozidel, začíná s Concept EQA