Analýza příčin havárie při restartu GP Toskánska

Vášně vyvolává hromadná havárie při pokusu restartovat Velkou cenu Toskánska za safety carem na konci šestého kola. Silná slova adresoval na adresu ředitelství závodu Lewis Hamilton, který jej obvinil, že kvůli atraktivitě závodů vystavuje piloty většímu riziku. Někteří jezdci měli za jednu z příčin také údajné pozdní zhasnutí majáků na safety caru, který tak činí na znamená toho, že na konci okruhu zajede do boxů. Při podrobnějším pohledu na celou situaci ale lze určit jen jediného viníka: jezdce samotné.

Štítky: GP Toskánska Pravidla Zveřejněno 14. 09 2020 — Tomáš Richtr

Polehčující okolností nemůže být ani neobvyklá konfigurace cílové a startovní rovinky. Ta je na okruhu Mugello dlouhá přes jeden kilometr a startovní čára na ní leží daleko natolik, že Valtteri Bottas při restartu zrychlil naplno až těsně před ní, na což má plné právo. Kdyby zrychlil zbytečně brzy, nabídl by tím Hamiltonovi aerodynamický vak a tím pádem šanci na předjetí. Nakonec více extrémní situace je v ázerbájdžánském Baku, kde takové problémy nenastávají. Piloti F1 nejsou na letmé starty paradoxně až tak úplně zvyklí, protože donedávna se mohlo začít předjíždět na takzvané první safety car čáře – de facto na úrovni nájezdu do boxů. Ale to se nedávno změnilo a závodit se s mí až na startovní čáře, která je v Mugellu skoro na úrovni výjezdu z boxů. Jezdci tedy musí ve formaci absolvovat valnou část rovinky bez předjíždění, zatímco léta byli zvyklí na to, že už se na ní závodí. Na tato specifika přitom byli při pátečním brífinku jezdci výslovně upozorněni.

Max Verstappen v závěru loňské Velké ceny Brazílie aplikoval stejnou taktiku pomalého tempa až na co nejpozdější chvíli, aby snížil riziko využití slipstreamu soupeřem. Chování pilotů bylo tenkrát ukázkové, byť situaci možná usnadnilo převýšení dráhy, které závodníkům umožnilo vidět vozy soupeřů dál před sebou než na rovince v Mugellu.

Před restartem GP Toskánska byl vydán signál, že safety car zajede do boxů v době, kdy se lídr závodu Bottas nacházel mezi zatáčkami 9 a 10. Jezdci jsou pak okamžitě informováni o tom, že se tak stane. Safety car zhasl světla při průjezdu zatáčkou 15. Pravidla určují, že právě za účelem snížení rizika nehody musí závodníci jet “způsobem bez nevyzpytatelného zrychlování nebo zpomalování nebo se vyhnout jakémukoli manévru, který může vystavit jiného pilota nebezpečí nebo ohrozit restart”. To ale naplněno nebylo.

Sportovní komisaři po prostudování nejen video záznamů, ale také telemetrie vozů, usoudili, že prvotní příčinou je “nekonzistentní aplikace plynového a brzdového pedálu při výjezdu z poslední zatáčky a na rovince” hned u dvanácti jezdců, což mělo za následek “harmonikový efekt, který s přesunem dozadu startovním polem dramaticky narůstal”.

Pořadí při restartu bylo následující a jen první a poslední tři jezdci byli zbaveni viny. Ostatní byli napomenuti, ale sportovní komisaři usoudili, že žádný konkrétní pilot není za incident primárně vinen.

Pořadí při restartu GP Toskánska za SC
Valtteri Bottas – nevinen
Lewis Hamilton – nevinen
Charles Leclerc – nevinen
Alexander Albon
Lance Stroll
Daniel Ricciardo
Sergio Pérez
Lando Norris
Daniil Kvjat
Esteban Ocon
George Russell
Kevin Magnussen
Nicholas Latifi
Antonio Giovinazzi
Carlos Sainz J
Romain Grosjean – nevinen
Kimi Räikkönen – nevinen
Sebastian Vettel – nevinen

Sportovní komisaři také usoudili, že jezdci se mohli kolizi vyhnout, kdyby nejeli v těsném závěsu za soupeřem. “Tím totiž zablokovali výhled na to, co se děje přímo před vozem vepředu.”

Lewis Hamilton obvinil ředitelství závodu a Michaela Masiho, že pozdní rozhodnutí o zajetí safety caru do boxů vystavuje piloty většímu riziku. Valtteri Bottas prozradil, že Mercedes o tom s FIA hovořil, ale že takový přístup prý činí závody zajímavějšími a že v tom budou pokračovat. Pravidla přitom nediktují, kdy přesně má safety car zhasnout majáky. Že se tak děje v nájezdu do posledního sektoru trati (nájezd do zatáčky 12), je pouze zavedenou zvyklostí. Ředitelství závodu vydalo pokyn SAFETY CAR IN THIS LAP, když byl Bottas před zatáčkou 10. Pilot Renaultu Esteban Ocon byl v zatáčce 8, když dostal zprávu, že safety car zajede do boxů. Ale podle vlastních slov si myslel, že jde o chybu, když ještě v nájezdu do zatáčky 15 safety car blikal.

Problém ale zjevně nebyl v tom, jestli je závod restartován, nebo ne. Ale ve výzvě, kdy přesně se začne závodit, a o tom exkluzivně rozhoduje pilot na čele. Což je ale typickým prvkem mnoha restartů za safety carem, které se běžně dějí. Ředitel závodů Michael Masi navíc Hamiltonova slova o tom, že upřednostňuje zábavu před bezpečností, označil za urážlivá.

“Absolutně ne. Z pohledu FIA je bezpečnost zásadní. Tečka. V mé roli ředitele závodů a bezpečnostního delegáta je pro mě nejdůležitější integrita sportu. A kdo tvrdí opak, ve skutečnosti poměrně uráží,” řekl Michael Masi, podle kterého je lichý argument, že pozdější vypnutí majáků safety caru mělo na nehodu vliv.

“Mohou si kritizovat co chtějí. Když se podíváte na vzdálenost místa, kde safety car zhasl majáky, a startovní čárou, tak není moc odlišná, možná je i větší než na řadě jiných okruhů. Nakonec safety car zhasne majáky, až je zhasne, zajede do boxů. Máme tu 20 nejlepších pilotů na světě. Když se podíváte na závod formule 3, mladí jezdci měli podobné restarty, a zvládli to docela dobře.”

Carlos Sainz výstižně řekl, jak si někteří jezdci mysleli, že se závodí, než jim došlo, že ještě ne. Někteří jezdci usoudili, že už se závodí, aniž by to Bottas vepředu zahájil. Protože si nedali pozor tak, jak jim to ukládají pravidla.