To nejzajímavější o okruhu Mugello

Královnu motorsportu čeká závodní premiéra na okruhu v italském Mugellu. Ten je známý zejména díky motocyklovému šampionátu MotoGP a italském šampionovi Valentinu Rossimu, v Mugellu ale často testuje třeba tým Ferrari, který se v minulosti podílel i na přestavbě dráhy. Co od nového podniku může F1 očekávat?

Štítky: GP Toskánska Mugello Zveřejněno 10. 09 2020 — Lukáš Štěrovský

Mugello, jako většina evropských tratí, které jsou dnes označovány jako klasické, byl původně okruhem sestávajícím z běžných silnic. První závod se na něm jel v roce 1914, to ještě dráha měřila z dnešního pohledu neuvěřitelných 66 kilometrů a povrch byl většinou nezpevněný. Jezdci tehdy začínali v pohoří Scarperia, pokračovali do Firenzuoly a pak přes průsmyk Futa Pass do San Piera a zpět do Scarperie. Pravidelné podniky v Mugellu přerušila válka, už tehdy se na něm ale představila některé legendární jména jako Enzo Ferrari (vyhrál v roce 1924 na voze Alfa Romeo) či později Alberto Ascari.

Postupně muselo Mugello podstoupit zkrácení dráhy, v Itálii totiž na sebe pozornost strhával jiný závod, který byl svojí délkou označován jako vytrvalostní: slavná Mille Miglia. V roce 1929 se tak okruh zkrátil na 19 kilometrů. To dráze uškodilo, mezi jezdci se netěšila oblibě. V šedesátých letech dokonce někteří manažeři navrhovali, aby se s ohledem na konec Mille Miglia vrátila původní délka.

K tomu ale nedošlo. Mugellu pomohla hlavně vášeň diváků. Na sedm podniků v šedesátých letech si našlo cestu stovky tisíc fanoušků motorsportu, kteří se tehdy mohli pokochat hlavně sportovními a cestovními speciály. Ti absolvovali i derniéru v roce 1968 – právě tehdy se začalo Mugello přibližovat té podobě, ve které ho znají fanoušci po celém světě dnes.

Rekonstrukce dráhy proběhla v roce 1973, otevřena byla o rok později. Na úpravách se podílelo i samotné Ferrari, které v Mugellu pravidelně testuje (naposledy před letošní sezonou). Okruh, který v současné podobě měří 5245 metrů a nabízí převýšení 41,19 metru, proslavily zejména motocyklové závody, ať už v rámci série MotoGP nebo Superbike. Často hostí ale i závody sportovních automobilů anebo nižších formulových kategorií, ovšem se co královny motorsportu týče, bude to pro Mugello co do závodního víkendu premiéra.

Mercedes chce do roku 2022 prezentovat deset plně elektrických vozidel, začíná s Concept EQA

Pro nepříliš širokou dráhu jsou charakteristické rychlé a plynulé zatáčky a hlavně tzv. překlápěčky, tedy rychlé šikany, které zajišťují adrenalin hlavně při závodech motocyklů. Je otázkou, jak na tomto bez debaty krásném okruhu budou fungovat současné vozy F1, a hlavně zda s nimi bude možné předjíždět. Na druhou stranu, asfaltové únikové zóny tu nejsou a každá jezdecká chyba tak bude po zásluze potrestána…