“Angažujeme Eskima!” Kimi Räikkönen po 20 letech na okruhu své premiéry
Ten rok se konalo 73 různých testovacích setkání. V polovině září po Velké ceně Itálie se na okruh Mugello vydaly tři týmy McLaren, Ferrari a Sauber, který přivezl sůj Sauber C19 / Petronas SPE 04A. Ze druhého největšího finského města Espoo letěl dvacetiletý mladík s hrubými základy angličtiny, který tu sezonu řádil v britském šampionátu formule Renault 2.0, jehož se stal šampionem. Kimi Räikkönen si jel poprvé vyzkoušet monopost F1. Dnes je to na den přesně 20 let.
Mechanik Sauberu pro Räikkönena musel na letiště, protože sám ještě v Itálii řídit nemohl. Petera Saubera přesvědčili Räikkönenovi manažeři David a Steve Robertsonovi. Räikkönen překvapil nejen Saubera, ale i okolí včetně Michaela Schumachera.
“S Davidem (Roberstonem) jsem se potkal na Velké ceně Maďarska v srpnu 2000. Nadšeně mluvil o Räikkönenovi,” vzpomíná Peter Sauber. “Dodnes jsem překvapený, že jsem s testem na Mugellu souhlasil, protože třídenní test je velmi drahý. David mě trochu nakazil svým nadšením.”
Steve Robertson zdůrazňoval to, že Räikkönen nejen vyhrál 80 % závodů formule Renault, ale s obrovským náskokem. Coby srdcaře to na Petera Saubera udělalo dojem. “Táta mu říkal, že jestli ho nevyzkouší teď, už ho nikdo neuvidí, neboť si jej vezme nějaký velký tým.”
“Neuvěřitelné, že ještě 12 měsíců před jeho testem byl Kimi pouze motokárovým závodníkem,” vzpomíná závodní inženýr Jacky Eeckelaert. “Ale lidé ze světa motokár mi říkali, že je Kimi něco speciálního. Je pozoruhodné, jak se během krátké doby s monopostem F1 sžil.”
Sauber se s testem pro Räikkönena okolí nechlubil. Kódově jej označovali jako Eskimo. Proto, že Kimimu test pomáhal hradit výrobce zmrzliny ze Skandinávie. Po testu nám Peter řekl: “Angažujeme Eskima,” a všichni se hrozně smáli, vzpomíná šéfkonstruktér Sergio Rinland. Iceman se Kimimu začalo přezdívat až později.
Když nejezdil, Kimi Räikkönen sledoval jízdy Michaela Schumachera. Ten se pak zastavil u Jackyho Eeckelaerta a zeptal se jej, kdo je to za mladíka v jejich autě.
“No… tak tenhle bude hodně, hodně rychlý,” řekl Schumacher.
Časy z premiérových testů Kimiho Räikkönena:
P. | Pilot/vůz/motor | 12.9. | 13.9. | 14.9. |
1 | Olivier Panis | 1’25.972 | 1’24.800 | 1’24.104 |
McLaren MP4-15 / Mercedes FO110J | 80 kol | 108 | 84 | |
2 | Michael Schumacher | – | 1’26.410 | 1’25.323 |
Ferrari F1-2000 / Ferrari 049 | – | 96 | ? | |
3 | Kimi Räikkönen | 1’30.008 | 1’27.130 | 1’27.460 |
Sauber C19 / Petronas SPE 04A | 29 | 40 | ? | |
4 | Pedro Diniz | 1’27.654 | – | – |
Sauber C19 / Petronas SPE 04A | 78 | – | – | |
5 | Luca Badoer | 1’28.137 | – | – |
Ferrari F1-2000 / Ferrari 049 | 70 | – | – |
Kimi Räikkönen po trénincích Velké ceny Toskánska řekl: “Trať je samozřejmě stejná, jen obrubníky trochu jiné. Mohu říci, že můj zátylek je na tom dnes o hodně lépe, než byl na konci prvního dne před 20 lety!”