Simulace ukazují, že nás v roce 2026 čekají “hrozná” auta

Max Verstappen se připojil k varování svého šéfa týmu Red Bull Christiana Hornera před problémy, které podle něj způsobí pravidla formule 1 pro rok 2026.

Štítky: 2026 Pohonné jednotky Zveřejněno 3. 07 2023 — GPF1.cz

Po testech na týmovém simulátoru Verstappen vyjmenoval řadu obav ohledně důsledků plánovaných změn pravidel pro motory, které byly schváleny v loňském roce. Varoval, že nová pravidla ztíží předjíždění, vytvoří těžší vozy a dokonce donutí jezdce na konci dlouhých rovinek podřazovat, aby dosáhli maximálního výkonu. Verstappen také tvrdil, že nové předpisy budou klást příliš velký důraz na důležitost konstrukce pohonné jednotky před ostatními aspekty vozu.

Soupeři Red Bullu z Mercedesu již některé obavy odmítli. Šéf týmu Mercedes Toto Wolff obvinil Hornera ze “šíření zpráv o zkáze”, odmítl tvrzení, že jezdci budou muset na rovinkách podřazovat, a prohlásil, že komentáře Red Bullu ukazují, že jsou znepokojeni stavem svého programu vývoje motorů.

Horner a Wolff ve při kvůli motorům na rok 2026

F1 naposledy změnila pravidla pro motory, když v roce 2014 zavedla současné předpisy pro hybridní turbo V6. Mercedes v té sezóně a ve dvou následujících letech dominoval především díky výkonu své pohonné jednotky.

Verstappen varoval, že nová pravidla pro motory hrozí vytvořením další situace, kdy bude mít jeden tým výraznou výhodu a zvýší náklady.

“Pro mě je problém v tom, že to vypadá, že to bude soutěž ICE [spalovacích motorů], jako že ten, kdo bude mít nejsilnější motor, bude mít velkou výhodu. Ale nemyslím si, že by to mělo být záměrem Formule 1, protože pak se opět rozpoutá masivní vývojová válka a bude dost drahé najít tu a tam pravděpodobně pár koní. Myslím, že by to vlastně mělo být naopak.”

Dvojnásobný mistr světa uvedl, že jeho první dojem z dopadu nových pravidel není pozitivní.

V roce 2026 bude mít F1 šest dodavatelů motorů

“Mluvil jsem o tom s týmem a viděl jsem už i data na simulátoru. Podle mě to vypadá dost hrozně. Chci říct, že když jedete na rovince v Monze, nevím, co to je, tak čtyři sta nebo pět set metrů před koncem rovinky, musíte na rovince podřadit, protože je to rychlejší. Myslím, že to není cesta vpřed, ale samozřejmě, že je to asi jedna z extrémních tratí.”

F1 hodlá v příští generaci motorů změnit poměr výroby energie tak, aby spalovací motor a elektrické systémy poskytovaly každý přibližně 50 % celkového výkonu. Aby toho bylo možné dosáhnout při zachování současné úrovně výkonu, plánuje F1 zavést aktivní systémy pro snížení odporu vzduchu. Verstappen se domnívá, že to ztíží předjíždění, a uvedl, že tyto systémy by měly být řízeny pilotem, nikoliv automaticky.

“Vozy budou mít pravděpodobně mnohem menší odpor vzduchu, takže bude ještě těžší předjíždět na rovince,” řekl. “Máte aktivní aerodynamiku, kterou nemůžete ovládat, systém ji bude řídit za vás. Což pak podle mě dělá řízení velmi nepohodlným, protože to raději ovládám sám. Samozřejmě, když jedete za někým, možná potřebujete více přední nebo zadní úrovně přítlaku. Takové věci. Pokud to za vás začne řídit systém, nemyslím si, že je to správná cesta vpřed.”

Ačkoli předpisy pro podvozky v roce 2026 ještě nebyly dokončeny, nové pohonné jednotky budou těžší. F1 se již snaží zvrátit postupné zvyšování minimálního hmotnostního limitu v posledním desetiletí a půl a Verstappen se domnívá, že nová pravidla situaci ještě zhorší.

“Hmotnost se opět zvyšuje, takže se tím musíme vážně zabývat, protože rok ’26 není tak daleko. V tuto chvíli to podle mě vypadá velmi špatně ze všech čísel a z toho, co vidím z dat už teď. Takže v tuto chvíli z toho nejsem příliš nadšený.”