Silná stránka Mercedesu v kvalifikaci je jeho slabina v závodech

Máme za sebou pouze tři velké ceny ročníku 2017, ale už po nich můžeme vysledovat náznaky zajímavého trendu: Mercedes je v kvalifikaci nadále zdánlivě neporazitelným týmem. Ale v závodech to tak zřejmé není a Ferrari Mercedesu pěkně zatápí.

Štítky: Ferrari Mercedes Technika Zveřejněno 24. 04 2017 — Tomáš Richtr

A to tak nepříjemně, že už nyní Mercedes zvažuje nasazení týmové režie, která by zakázala Hamiltonovi a Bottasovi vzájemně bojovat a těmito souboji ztrácet čas. Co ale stojí za tím, že Mercedes si v kvalifikacích jezdí vlastní ligu, zatímco v závodech je to daleko vyrovnanější?

Jasnou odpovědí si nemůže být nikdo jist, ale bývalý konstruktér vozů F1 a dnes korespondent Autosportu Gary Anderson se přesto snaží najít vysvětlení. Podle něj je to kombinace dvou faktorů: stabilita auta a s tím související práce předních a zadních pneumatik.

“Když ta dvě auta porovnáte, Mercedes je rychlejší na jedno kolo, ale Ferrari vypadá lepší na závodní vzdálenost,” vysvětluje Anderson. “Schválně říkám vypadá, protože si myslím, že je pořád ještě nutné tuto hypotézu potvrdit nebo vyvrátit.

Mercedes dokáže donutit přední pneumatiky k lepšímu fungování na jedno rychlé kvalifikační kolo. To ale znamená, že v nájezdu do zatáček je zatížení zadních pneumatik ostřejší a větší. K zadním pneumatikám je proto potřeba být obezřetnější. Přední pneumatiky Ferrari nekoušou tak dobře, abyste z auta dostali stejně rychlé kvalifikační kolo. Ale v důsledku toho je nástup zatížení na zadní kola v nájezdu do zatáček menší. Pomaleji tak zadní pneumatiky získají potřebnou rezistentní schopnost nutnou pro průjezd zatáčkou.

Nelze to řešit pouze snížením sklonu předního přítlačného křídla, protože pak se auto stane všude nedotáčivým. Je to záležitost prchavého aerodynamického problému. Nejspíš ztráta funkce obtékání vzduchu (stall) na předním křídle vyvolaná v nájezdu do zatáčky, kdy je přední spojler zemi blíž, jak auto brzdí a naklání se dopředu.

Hlavní sekce předního křídla Mercedesu mají dvě části. Když dojde ke ztrátě funkce obtékání vzduchu, ztratí určitou úroveň aerodynamického přítlaku. Ferrari ale přijde o dvojnásobek hodnoty přítlaku, protože mělo jen jednu část na hlavní části předního spojleru (Ferrari mezitím nasadilo jiný typ předního křídla).

V nájezdu do zatáčky tak má Ferrari méně přítlaku, ale jakmile se funkce toku vzduchu obnoví, což se může stát na vzdálenosti pouhých několika metrů, získá potřebný přítlak a současně dobrou stabilitu při průjezdu zatáčkou. Řešení prchavého aerodynamického problému je oblast, ve které leží rozdíly mezi rychlým kvalifikačním kolem a dobrého výkonu při jízdě na delší vzdálenost v závodním režimu.”

Gary Anderson se taktéž vyjádřil k obavám, podle kterých Mercedes brzy nasadí týmovou režii.

“Pokud Valtteri Bottas nevyrovná své výkony na úroveň Lewise Hamiltona, velice rychle se stane týmovou dvojkou. Zavést takovou strategii je pro Mercedes daleko snazší, když tam není Nico Rosberg. Bottas je nováčkem a Hamilton je tam doma. Bottas potřebuje nějaký čas na adaptaci, ale když takhle šéf Mercedesu Toto Wolff mluví už po třech závodech, Bottasově motivaci to spíš ublíží.”

Diskuse k článku

Napsat komentář