Šéf Red Bullu se vrátil k Abú Dhabi 2021: “Mercedes se svou defenzivní strategií vystavil riziku”

Max Verstappen se po bláznivém závěru stal poprvé mistrem světa v roce 2021. Šéf týmu Red Bull Christian Horner má stále velký respekt z reakce Lewise Hamiltona, kterému kontroverzně vyklouzl z rukou osmý titul.

Štítky: GP Abú Dhabi Mercedes Red Bull Zveřejněno 14. 01 2024 — GPF1.cz

Souboj mezi Maxem Verstappenem a Lewisem Hamiltonem v roce 2021 byl těsný. Mercedes a Red Bull si na trati i mimo ni nedaly ani centimetr, takže Verstappen a Hamilton byli před závěrečným závodem v Abú Zabí naprosto vyrovnaní. Výsledek je samozřejmě dobře známý. Hamilton mířil za svým osmým titulem mistra světa, dokud Nicholas Latifi v závěrečné fázi závodu nehavaroval a nevyžádal si Safety Car. Ředitel závodu Michael Masi se rozhodl odstranit vozy s odstupem jednoho kola mezi Hamiltonem a Verstappenem, čímž vznikl rozstřel na jedno kolo. Závod ale restartoval o kolo dříve, než měl, což v kontextu znamená, že závod měl být dojet pod safety carem.

Verstappen, který na rozdíl od Hamiltona zastavil pro měkké pneu, předjel svého soupeře ve čtvrté zatáčce. Podařilo se mu udržet vedení po zbytek kola a získal tak svůj první titul v F1. Podle šéfa týmu Red Bull Christiana Hornera bylo úspěchem už to, že se Verstappen mohl v roce 2021 vyrovnat Hamiltonovi.

POŘÁDÁME ZÁJEZD DO VÍDNĚ NA F1 EXHIBITION. PŘIDEJ SE K NÁM!

“Ta sezona byla soubojem těžkých vah od prvního závodu v Bahrajnu až po poslední závod v Abú Zabí,” řekl Horner v podcastu Secrets of Success. “Byli to dva jezdci a dva týmy, které se pozvedly pravděpodobně na úroveň, o které nevěděly. Pro nás bylo obrovským úspěchem, že jsme do toho posledního závodu šli s Lewisem a Mercedesem s rovným počtem bodů. Před závodem jsem si dal dohromady celý tým, se všemi jsem si promluvil a řekl jsem jim: ‘Kluci, ať už se dnes stane cokoli, měli jsme neuvěřitelnou sezonu, abychom se dostali tam, kde jsme dnes, a co se dnes stane, to se stane, ale nejdůležitější je, abychom tam jeli, že ze sebe vydáme to nejlepší a užijeme si to.’

Přijměte svou nervozitu, protože všichni budete nervózní, ta zastávka v boxech se stává důležitější než kdykoli předtím. Ale díky práci a úsilí to není jen o dnešku, ale o všem, co jste udělali těch 21 závodů předtím, které nás dostaly do této pozice. Takže pojďme na trať a dejme do toho všechno.”

Horner souhlasí, že vše mohlo dopadnout úplně jinak:

“Po dlouhou část závodu. Nevypadalo to, že by se věci vyvíjely naším směrem. Ale riskovali jsme se zastávkami v boxech a strategií, zvolili jsme útočnou cestu namísto defenzivní, protože nemáme co ztratit a můžeme jen získat.”

Verstappen nakonec získal titul, když v posledním kole předjel rozčarovaného Hamiltona. Horner měl velký respekt k reakci Brita, který mu po závodě přišel pogratulovat.

“Měl jsem pocit, že způsob, jakým Lewis zvládl to zklamání po závodě, klobouk dolů, protože zase by byl ještě víc zklamaný,” řekl Horner. “Rekordní titul mistra světa právě zmizel, ale on se k tomu postavil důstojně a s respektem. Po závodě jsem mu v místnosti pro jezdce potřásl rukou a on měl tu slušnost říct ‘dobrá práce'”

Horner se domnívá, že Mercedes měl být k Hamiltonovi během Safety Caru ohleduplnější, vzhledem k počtu kol, která už na své sadě pneumatik ujel.

“Hodně se toho dělá o posledním kole, ale Mercedes do toho závodu šel a ve Velké ceně byl rychlejší než my,” řekl Horner. “Lewis dokázal celkem pohodlně zvládnout ztrátu na Maxe. Pak ale najeli do defenzivy, byli velmi konzervativní a nechali Lewise na sadě pneumatik, která byla stará 43 kol. Takže byl vždy  v riskantní pozici vůči Safety. Myslím, že tím, že byli defenzivní, se vystavili situaci, která se vyvinula.”