Rozbor Hamiltonova taktizování
Atmosféra současného boje o titul je tak vypjatá, že stačí jeden neobvyklý pohyb a dochází k okamžité erupci emocí. To přesně se stalo v závěru kvalifikace na Velkou cenu Maďarska. Pojďme se na celou událost podívat optikou oproštěnou od emocí a sympatií, ať už jedním nebo druhým směrem. Č(lánek byl v neděli ráno doplněn o důležitá vyjasnění.)
Po prvním pokusu v Q3 má Lewis Hamilton prozatímní pole position se suverenním náskokem. Vyjídí z boxů k druhému a závěrečnému pokusu za Bottasem a před Verstappenem. V boxové uličce platí rychlostní limit 80 km/h, což ale neznamená, že pilot nemůže jet pomaleji. Ale o moc pomaleji obvykle nejezdí, takže malá Hamiltonova rychlost, na kterou musel Verstappen také reagovat zpomalením, byla neobvyklá a nesporně psychologickou hrou. Ale nic proti pravidlům. Hamilton výrazně, neobvykle zpomalil ještě jednou na samotné závodní dráze pořád na boxové komunikaci, před takvanou safety car čárou 2.
https://www.instagram.com/p/CR_4ltGC7wA/
V přípravném zahřívacím kole (outlap) si pak Hamilton diktoval tempo, přičemž Verstappen se mu musel opět přizpůsobovat. Piloti mají džentlmenskou dohodu, že se během takové přípravy nepředjíždí, i když dochází k častým porušením. Zejména v závěru přípravného kola, kdy se v malém prostoru nahromadí větší počet aut.
Pravidla určují, že piloti “nesmí jezdit zbytečně pomalu”, ale nijak dál přesně to nespecifikují. Jeden konkrétní limit ale přeci jen platí. To proto, aby rozdíl rychlostí mezi tím, kdo už nejede rychlé kolo a tím, kdo v něm ještě je, nebyl moc velký. Takový limit je pro každou velkou cenu jiný. A jednoduše určuje, že od čáry na výjezdu z boxů až po čáru na vjezdu do boxů musí pilot dojet v určitém časovém limitu. Na obrázku je to úsek od SAFETY CAR Line 2 vlevo až po SAFETY CAR Line 1 vpravo – tedy téměř celý okruh bez cílové rovinky. Ten musí piloti projet v čase menším než jedna minuta a 31 sekund.
Lewis Hamilton tento úsek projel za minutu a padesát sekund, tedy 19 sekund přes limit. Jenomže jak jedou všichni před ním a za ním podobné tempo, časový limit nedodržel nikdo z pilotů. A to zdaleka nejen v Q3 na Velkou cenu Maďarska. A zdaleka nejen v Maďarsku. Problém totiž spočívá v tom, že pravidlo časového limitu platí pouze pro kola, ve kterých se zajíždí do boxů (in lap) – není požadováno pro kola přípravná (out lap).
Lewis Hamilton byl v přípravném kole na svůj předchozí, první pokus v Q3 dokonce ještě pomalejší než před posledním pokusem! Cestu od SC2 až po SC1 ujel za dvě minuty a dvě sekundy – více než půl minutu přes limit, který ale pro out lap není definován.
Sergio Pérez, který by v posledním pokusu v Q3 až za Verstappenem, už do rychlého kola najet nestihl. S ohledem na výše řečené je to ale chyba týmu a Péreze, který nejspíš – i kdyby chtěl – si nemohl dovolit Verstappena předjet.
Lehká Hamiltonova provokace v boxové uličce a na výjezdu z ní? Nepochybně ano, ale nic vážného, co by mělo rozhodit pilota Verstappenova formátu. Ale pravidla ani on ani žádný další jezdec neporušil, neboť pravidlo o maximálním času mezi SC2 a SC1 se vztahuje na cestu do boxů po dojetí rychlého kola, ne před ním.