Racing Point má nové brzdové trychtýře, paradoxně stejné jako ty letošní u Mercedesu

V neděli večer po famózní Velké ceně Itálie skončila jedna velká kauza. Kauza takzvaných růžových Mercedesů týmu Racing Point. Po sérii žalob a protestů všechny zainteresované týmy stáhly své námitky. Jen pro to, aby se v Mugellu objevily prakticky shodné díly znovu.

Štítky: FIA Mercedes Racing Point Zveřejněno 12. 09 2020 — Tomáš Richtr

Tým Racing Point dostal pokutu 400 tisíc eur a bylo u odebráno 15 mistrovských bodů, protože letos využívá brzdové trychtýře modelu 2019, na něž ‚autorská práva‘ drží Mercedes. V roce 2019 mohl Racing Point kupovat brzdové trychtýře od jiného týmu, což se nově letos nesmí.

Na vině je především fakt samotného přechodu, tedy že vloni brzdové trychtýře kupovat šlo, letos už ne. Racing Point si po letošek navrhl a vyrobil svoje, ale se znalostmi, které si do loňska legálně kupoval. FIA nenašla odvahu uznat, že se jedná o bizarní shodu okolností, kterou sama způsobila. A tak sice Racing Point tvrdě potrestala, ale další využívání ‚nelegálních‘ brzdových trychtýřů týmu povolila. Ale bude je za to už v dalších závodech je napomínat. To vyvolalo vlnu tsunami rozhořčení na obou stranách sporu a sérii odvolání a protestů. Zákulisní jednání nakonec dospěla k mimosoudnímu vyrovnání a všechny strany své protesty stáhly. Případ uzavřen.

V Mugellu nasadil Racing Point novou verzi brzdových trychtýřů. Nejspíš aby unikl ponižujícímu napomínání do konce roku a možná také v důsledku zákulisních dohod. Výsledek je ale poměrně překvapující. Minimálně náběhové hrany brzdových trychtýřů už nejsou kopií modelu Mercedesu z roku 2019. Jsou téměř shodné s těmi, které Mercedes vozí letos.

Všichni účastníci svárů stáhly své spory výměnou za příslib FIA, že omezí kopírování aut formou reverzního inženýringu. Kopírování viděných věcí na základě fotografií a videí není nelegální a těžko lze omezit. Přesná upřesnění, která mají kopírování omezit, ale nejsou veřejně známá. V minulosti obvinil šéf Mercedesu Toto Wolff konkurenční týmy, že využívají moderních 3D scannerů k zisku přesnějších informací o autech úspěšného týmu tak, aby je mohly v digitalizované podobě využít pro konstrukci vlastních auta. Šéfové Ferrari a Red Bullu Mattia Binotto a Christian Horner využívání takové praktiky ale v pátek popřeli.

Lewis Hamilton je zesměšňován, protože věří, že sníží svou uhlíkovou stopu s novým elektrickým Mercedesem nejvyšší třídy