Proč přišel Pérez o místo a proč by mohl zamířit do Red Bullu
Sergio Pérez se na konci roku rozloučí se svou současnou stájí a sedačku přenechá čtyřnásobnému šampionovi Sebastianu Vettelovi. Jak se o svém odchodě dozvěděl? Jezdec tvrdí, že o svém odchodu věděl ještě před rozhodujícím telefonátem s Lawrencem Strollem. Jak se k té informaci dostal? Motoristický magazín RaceFans přišel se zajímavou teorií.
Ve středu večer Sergio Pérez prostřednictvím sociálních sítí oznámil, že u Racing Pointu končí. O několik hodin později ve čtvrtek ráno růžoví panteři ohlásili, že se k týmu, který příští rok ponese jméno Aston Martin, připojí čtyřnásobný mistr světa Sebastian Vettel.
Jak je možné, že Sergio Pérez přišel o svou sedačku, ačkoliv měl platnou smlouvu do konce roku 2022?
Oficiální verze je taková, že Pérezovi ve středu zavolal majitel týmu a jeden z klíčových akcionářů Astonu Martinu Lawrence Stroll, který mu řekl, že jeho služby už nejsou pro příští rok požadovány. Paddockem se však šíří různé spekulace a teorie o tom, jak tomu ve skutečnosti bylo a kdo opravdu stojí za Pérezovým „vyhazovem“. Sám Mexičan podle jedné z teorií neměl žádnou páku proti akcionářům Astonu Martinu. Ti si údajně přáli ve svém týmu slavného závodníka. Volný byl v tu chvíli Sebastian Vettel, čtyřnásobný šampion a vítěz 53 závodů.
Ve čtvrtek na tiskové konferenci Pérez prohlásil: „Nikdo mi nic neřekl, ale nějak jsem to tušil a mohl jsem se k tomu díky určitým vodítkům dopídit. Včera přišlo oficiální potvrzení.“
Jak je možné, že svůj odchod dopředu „tušil“? Opět je zde řada teorií, motoristický magazín RaceFans přišel s jednou, která se k novinářům donesla z dvou různých zdrojů. Podle všeho měl mít Mexičan ve své smlouvě klauzuli, která týmu do konce srpna umožňovala nahradit jej jiným jezdcem. Racing Point této možnosti ale nevyužil, požádal však jezdce o prodloužení – nový deadline byl stanoven na středeční večer před GP Toskánska, tedy v den, kdy Pérezovi zavolal Lawrence Stroll.
Jak se ale mohl Pérez předčasně dozvědět o tom, že bude nahrazen? Během GP Itálie měl majitel týmu Lawrence Stroll připravit finální podobu kontraktu, který o několik hodin později Sebastian Vettel podepsal. Německý závodník by měl údajně pobírat plat 1,5 milionu dolarů ročně, přičemž bude dostávat bonusy za získané výsledky a určité peníze bude pobírat také od samotného Astonu Martinu.
Smlouvu Stroll připravoval přímo v paddocku GP Itálie ve své jednací místnosti. Sergio Pérez se měl o svém odchodu dozvědět skrz tenké zdi, společně s ním o této informaci vědělo i několik dalších členů týmu. Z toho důvodu měl Pérez „tušit“ svůj odchod, aniž by mu o něm někdo řekl.
Sergiovi se navíc nedostávala dostatečná podpora, jelikož Sebastian Vettel přistoupil na nízký plat a netlačil na jeho zvýšení. Pokud by na Aston Martin tlačil, mohla by celá věc hrát v Mexičanův prospěch. Na druhou stranu je Sebastian Vettel čtyřnásobným mistrem světa a osvědčeným vítězem, jeho angažmá je pro tým atraktivnější než angažmá jezdce, který za svou 10letou kariéru vystoupal na stupínek vítězů osmkrát – ačkoliv jsou Pérezovy výkony impozantní.
Kam Sergio Pérez zamíří?
Nejreálnějšími možnostmi je smlouva s Alfou Romeo nebo Haasem. Ani jeden z těchto dvou týmů nepotvrdil svou jezdeckou sestavu a jak se zdá, finální dvojice by mohla být jakákoliv. Kromě řady juniorských závodníků se hovoří i o Nicu Hülkenbergovi. Sergio Pérez by ale klidně mohl zamířit výš – do kokpitu Red Bullu.
Zní vám to jako sci-fi? Ani se nedivím – Red Bull se zaměřuje hlavně na jezdce ze svého juniorského programu. Jenže zatímco před pár lety měl na výběr řadu pilotů, dnes se jejich škála závodníků ztenčila. Kromě současné čtveřice Red Bullu a AlphaTauri se hovoří o Jukim Cunodovi, japonském závodníkovi formule 2, který by příští rok mohl závodit za juniorský tým.
Pokud by se hlavní stáj rozhodla nepokračovat s Alexem Albonem, přičemž by se jim nezdálo atraktivní povolávat Daniila Kvjata ani vítěze poslední Grand Prix Pierra Gaslyho, mohli by rudí býci sáhnout po závodníkovi zvenčí. A právě zde se nabízí příležitost pro Sergia Péreze.
Proč by Red Bull mohl sáhnout po Pérezovi místo Albona nebo Gaslyho? Oba v kokpitu Red Bullu nějaký čas strávili, ale na Maxe Verstappena výrazně ztrácí. Ani jeden z nich nebyl schopen holandskému jezdci konkurovat, Red Bull tak přichází o drahocenné body, které jsou klíčové pro boj o titul v Poháru konstruktérů.
Je vůbec možné, aby mohl mexický závodník pro Red Bull závodit? Jisté konexe by se tu přeci jen našly – Pérezův manažer se jmenuje Julian Jakobi, jenž měl v minulosti na starosti jezdce jako byl Ayrton Senna nebo Alain Prost. Kromě svých velikých zkušeností má Jakobi dobré vztahy s Red Bullem, obzvláště pak Christianem Hornerem, šéfem týmu.
Další výhodou, která hraje v Pérezův prospěch, je řada sponzorů, kteří spadají přímo pod Carlose Slima, jednoho z nejbohatších lidí na světě. Pérez je navíc velmi oblíbený mezi Hispánci v USA – na největším trhu Red Bullu. A je tu další maličkost, která by mohla Péreze favorizovat v boji o sedačku u Red Bullu – rakouský výrobce energetických nápojů do Mexičana neinvestoval v průběhu jeho kariéry žádné peníze a mohl by tím vybalancovat své finanční ztráty.
Christian Horner na páteční tiskové konferenci prozradil, že si Red Bull nehodlá vybírat jen mezi svými jezdci, ale i mezi ostatními závodníky. „Preferujeme náš závodní program, ale pokud není bazén dostatečně velký, musíme se občas podívat i po někom zvenčí,“ prozradil Horner.
Možná se jedná o sci-fi příběh, který nebude za několik týdnů (nebo dnů) aktuální, zatím jej ale nemůžeme považovat za úplně bláznivý. Formule 1 je totiž sama o sobě bláznivá a letošní sezóna to krásně demonstrovala. Kdo by v lednu očekával návrat Imoly nebo Nürburgringu do kalendáře F1? Kdo by předpovídal, že Carlos Sainz podepíše s Ferrari a že Sebastian Vettel s Racing Pointem? Asi málokdo – a ti, kteří by si na to tehdy vsadili, by dnes byli těžce za vodou. Radši bychom se měli držet klasického „nikdy neříkej nikdy“.