Původ ikonického loga Ferrari
70 let ve formuli 1, tisíc závodů, 238 vítězství, 228 pole position, 583 pódií, 15 jezdeckých a 16 konstruktérských titulů. Už nyní je vám nejspíš jasné, o jakém týmu tu mluvíme. O legendárním Ferrari. Když si člověk vybaví rudý monopost maranellské automobilky, vybaví si jeho znak – vzpínajícího se koně ve žlutém poli. Odkud se ale tento symbol vzal?
Vzpínající se kůň ve žlutém poli. Mnohým fanouškům stačí jen tento popis a už mají jasno – mluvíme tu o slavném Ferrari. Tým, který ve světě motorsportu působí od roku 1929 a své vlastní vozy vyrábí od roku 1947, si každý spojí hlavně s tradiční červenou barvou a oblíbeným logem.
Zajímavé je, že ho Scuderia Ferrari poprvé použila v roce 1932. Jak k němu tehdy Enzo Ferrari přišel? Onen vzpínající se kůň byl znakem jistého rodu Baracců, proslavil se ale především během první světové války. Francesco Baracca byl stíhací pilot v italském letectvu, který si během první světové války připsal na své konto 34 vítězných bitev. Na boku svého letounu měl nakresleného černého vzpínajícího se koně v šedobílém poli. Tento znak si nevybral jen tak – vzpínající se kůň byl dominantou erbu rodiny Baracců. V roce 1918 byl pro Italy černý kůň symbolem vítězství a slávy, pro nepřítele představoval naopak blížící se hrozbu.
Sám Francesco Baracca se ale bohužel konce první světové války nedožil. 19. června 1918 se totiž účastnil bojového letu, z něhož se už zpět nevrátil. Zemřel ve věku pouhých 30 let, jeho legenda však napříč Itálií žila dál. Dostala se až k jistému Enzu Ferrarimu, který se v roce 1923 sešel s Francescovým otcem.
Enzo na tuto událost s úsměvem vzpomínal: „V roce 1923 jsem poznal hraběte Enrica Baracca, hrdinova otce, následně pak jeho matku, hraběnku Paulinu, která mi jednoho dne řekla: ‚Ferrari, namaluj si synovo vzpínajícího se koně na své auto. Přinese ti štěstí.‘ Kůň byl – a dodnes zůstává – černý. Přidal jsem k němu kanárkově žluté pozadí, které značí barvu Modeny (Enzova rodiště – pozn. red.).“
Koně na poli ohraničil štítem, jenž se na vozech Alfa Romeo, s kterými Scuderia Ferrari závodila, objevil poprvé v roce 1932 během GP ve Spa-Francorchamps. Znak se v tradiční podobě poprvé použil v roce 1947 na voze Ferrari 125S, které bylo prvním vozem zkonstruovaným v Maranellu. Enzo Ferrari do svého loga přidal italskou vlajku a tradiční písmena S a F (iniciály týmu) vyměnil za jednoduché Ferrari.
A právě tehdy vznikl ikonický znak, který si vybaví snad každý motoristický nadšenec na světě. Do závodů formule 1 hrdě odstartoval již v 999 závodech. Pojďme se společně podívat na ten tisící a doufejme, že se jednoho dne dožijeme oslav druhé tisícovky odjetých závodů.
ABB vyvíjí novou bezvodíkovou infrastrukturu pro nabíjení vozů Gen3