Proč Red Bull neovlivnila penalizace za porušený rozpočtový strop?
Max Verstappen zahájil sezonu 2023 formule 1 v podstatě stejným způsobem, jako zakončil rok 2022, dominantně.
Jednoznačná pole position se proměnila ve zdrcující vítězství, o jehož výsledku nebylo pochyb, jakmile na startu unikl všudypřítomnému nebezpečí první zatáčky.
V 5. kole z 57 byl asi pět sekund před Charlesem Leclercem a vedl s RB19 po zbytek dne.
Ještě lepší pro Red Bull je fakt, že boj o druhé místo vypadá těsně mezi Ferrari, Mercedesem a Astonem Martin. Čím více mezi sebou tyto tři týmy bojují, tím menší tlak na úřadující šampiony vytváří.
Taková byla jejich nadvláda v Bahrajnu, George Russell tvrdil, že Red Bull vyhraje každý závod v roce 2023, což je pozoruhodná předpověď po jedné z 23 Grand Prix.
Ale dominance také vyvolala další otázku ohledně Red Bullu a RB19: Neměli by být v této sezoně ochromeni ztrátou aerodynamického tunelu a časem vývoje CFD jako trest za překročení nákladového stropu pro rok 2021?
Red Bullu byla udělena pokuta 7 milionů dolarů a 10% snížení jejich alokace v aerodynamickém tunelu a CFD.
Na novém měřítku doby vývoje by tým Milton Keynes jako šampion roku 2022 očekával, že bude mít 70 % času na aero testování.
10% srážka v tomto snižuje celkový počet na 63 %, přičemž Ferrari je nastaveno na 75 % a Mercedes 80 %. Pro srovnání, Williams dostane 115 % vývojového času, protože skončil poslední.
Myšlenkou je umožnit týmům se špatným výsledkem v konkrétní sezoně více času na vývoj, aby potenciálně uzavřely mezeru na přední stáje, které dostanou méně. Takže s obrovským 12% rozdílem v tom, co má Red Bull k dispozici oproti Ferrari, proč Verstappen a Sergio Pérez rozdrtili Scuderii v Bahrajnu?
RB19 z roku 2023 byl koncipován, vyvinut a specifikace byla zrozena v druhé polovině roku 2022, kdy neexistovaly žádné penalizace nákladového stropu.
Vzhledem k tomu, že Verstappen měl titul z roku 2022 téměř po Velké ceně Belgie jistý, Red Bull byl schopen vypnout vývojové kohoutky RB18 a začít se soustředit na vůz pro letošní rok.
Stručně řečeno, RB19, který v současnosti vidíme na trati – a možná jeho první aktualizační balíček, byly navrženy společností Red Bull předtím, než vstoupila v platnost penalizace nákladového stropu.
Jak již bylo řečeno, později v tomto roce se očekává, že odpočet při testování bude kousat.
Pokud se rok 2023 promění v mistrovský boj, Red Bull bude ve druhé polovině roku ochromován svým trestem, přičemž Ferrari se zdá být nejpravděpodobnějším kandidátem na to, aby zabránil tomu, aby to bylo celosvětové turné s vítězstvím Verstappena.
A pokud, jak se Russell obává, může tým Christiana Hornera vyhrát každý závod, pak to bude RB20 roku 2024, kdo pocítí hlavní nápor trestu, pokud se v letních měsících odkloní od RB19.
Myšlenka, že by Red Bull byl v roce 2023 penalizován okamžitě, byla mylná a skutečný dopad se projeví až časem.
V Extreme E se objeví bývalý pilot formule 1 Heikki Kovalainen