Adrian Newey oficiálně opouští Red Bull

To, o čem se ve velkém spekulovalo, je tady. Adrian Newey po 20 letech opouští tým, který pomohl vybudovat a ve kterém se stal nesmrtelným. Přinášíme oficiální znění tiskové zprávy informující o konci partnerství Newey-Red Bull.

Štítky: Adrian Newey Christian Horner Red Bull Zveřejněno 1. 05 2024 — Petr Horák

Oracle Red Bull Racing dnes oznamuje, že technický ředitel Adrian Newey opustí Red Bull Technology Group v prvním čtvrtletí roku 2025 . Inženýrský vůdce se stáhne z pozice konstruktéra Formule 1, aby se mohl soustředit na finální vývoj a dodávku prvního hypervozu Red Bull, velmi očekávaného modelu RB17. Na tomto vzrušujícím projektu se bude nadále podílet a věnovat se mu až do jeho dokončení.

NOVÉ ČÍSLO ONLINE MAGAZÍNU KOLO NA KOLO ZDE

Od svého nástupu do týmu Red Bull Racing v roce 2006 přispěl Adrian svou vizí a technickým vedením k dosažení nezapomenutelných sedmi titulů v šampionátu jezdců F1 a šesti titulů v šampionátu konstruktérů – celkem 118 vítězství a 101 pole position, včetně pole position a vítězství v STR 2008.

Adrian Newey, technický ředitel týmu Oracle Red Bull Racing, řekl: “Už jako malý kluk jsem chtěl být konstruktérem rychlých aut. Mým snem bylo stát se inženýrem ve Formuli 1 a měl jsem to štěstí, že se mi tento sen splnil. Po téměř dvě desetiletí mi bylo velkou ctí, že jsem mohl hrát klíčovou roli v postupu Red Bull Racing od začínajícího nováčka k týmu, který získal několik titulů. Nyní však cítím, že nastal vhodný okamžik předat štafetu jiným a hledat nové výzvy pro sebe. Mezitím nás čekají závěrečné fáze vývoje RB17, takže po zbytek mého působení v týmu se budu soustředit na ně. Rád bych poděkoval mnoha úžasným lidem, se kterými jsem na naší cestě v Red Bullu za posledních 18 let pracoval, za jejich talent, odhodlání a tvrdou práci. Bylo mi opravdovou ctí a jsem přesvědčen, že inženýrský tým je dobře připraven na práci, která se chystá na konečný vývoj vozu v rámci čtyřletého období tohoto souboru předpisů. Z osobního hlediska bych také rád poděkoval akcionářům, zesnulému Dietrichu Mateschitzovi, Marku Mateschitzovi a Chalermu Yoovidhyovi za jejich neochvějnou podporu během mého působení v Red Bullu a Christianovi, který byl nejen mým obchodním partnerem, ale také přítelem našich rodin. Děkuji také Oliveru Mintzlaffovi za jeho řízení a Eddiemu Jordanovi, mému blízkému příteli a manažerovi.”

Šéf a CEO týmu Oracle Red Bull Racing Christian Horner řekl: “Všechny naše největší okamžiky za posledních 20 let přišly s Adrianovou rukou u technického kormidla. Jeho vize a genialita nám pomohly získat 13 titulů během 20 sezón. Jeho výjimečná schopnost vytvářet koncepce přesahující rámec F1 a přinášet širší inspiraci do konstrukce vozů grand prix, jeho pozoruhodný talent přijímat změny a nacházet nejpřínosnější oblasti pravidel, na které se zaměřit, a jeho neutuchající vůle po vítězství pomohly týmu Red Bull Racing stát se větší silou, než si myslím, že si dokázal představit i zesnulý Dietrich Mateschitz. A co víc, uplynulých 19 let s Adrianem bylo nesmírně zábavných. Když Adrian nastoupil do Red Bullu, byl pro mě už superhvězdou. O dvě desetiletí a 13 šampionátů později odchází jako skutečná legenda. Je to také můj přítel a člověk, kterému budu navždy vděčný za vše, co do naší spolupráce přinesl. Odkaz, který po sobě zanechává, bude znít v halách Milton Keynes a vůz RB17 bude důstojným závěrem a odkazem jeho působení u nás.”

Adrianův první skutečný návrh pro tým, RB3, dosáhl v roce 2007 na pódiové umístění ve Velké ceně Evropy. V následujícím roce dosáhl jeho design se Sebastianem Vettelem a Toro Rosso prvního vítězství skupiny v GP Itálie. Po změnách předpisů a jedinečné schopnosti je využít – což se stalo charakteristickým znakem Adrianovy hvězdné cesty v týmu Red Bull Racing – přinesl jeho design RB5 týmu první vítězství ve Velké ceně Číny v roce 2009 a dalších pět vítězství v téže sezóně.
V roce 2010 přinesl RB6 týmu první dvojitý zisk titulu a tento úspěch zopakoval v každém z následujících tří let. Zavedení hybridního pohonu do F1 v roce 2014 vedlo k hubenějším časům a prvnímu ústupu od výhradního angažmá v F1 pro Adriana, který umožnil vytvoření hypervozu Valkyrie.

Příchod Hondy jako partnera týmu pro pohonné jednotky v roce 2019 znovu zažehl jeho soutěžní jiskru. RB16B přinesl v roce 2021 první mistrovský titul po osmi letech. Rozsáhlá změna předpisů pro následující sezónu vyústila v další zbrusu nový design RB18, což vedlo k nové éře dominance, která začala v roce 2022 a pokračuje dodnes.