Mercedes povolává Batmana: Vrátit se má James Allison

Mercedes údajně povolá Jamese Allisona, aby se ujal vedení při navrhování vozu formule 1 pro rok 2024 poté, co měl jeho vůz pro rok 2023 obtížnou premiéru

Štítky: James Allison Mercedes Zveřejněno 9. 03 2023 — GPF1.cz

Stříbrné šípy skončily ve Velké ceně Bahrajnu 2023 na pátém a sedmém místě, přičemž výrazně zaostaly za Red Bullem, což vyvolalo tlak na současného technického ředitele Mika Elliotta. Osmačtyřicetiletý inženýr dohlížel na návrh a výrobu vozů pro roky 2022 i 2023, ale ani jeden z nich nesplnil vysoká očekávání Mercedesu.

James Allison dříve pracoval u Mercedesu v letech 2017 až 2021 a pomohl mu v několika letech k titulům jezdců i konstruktérů, než se rozhodl odejít před účinností nových předpisů.

Elliott však nesplnil zadání a Toto Wolff je podle italské ho tisku připraven přivést Allisona zpět s výzvou SOS pro kampaň 2024.

“Víme, že nemáme mechanický problém, jinak by trpěl i Aston Martin, jde o to, že na rovince jedeme dobře, ale v rychlých zatáčkách ztrácíme hodně času,” řekl Wolff.

Wolff dokonce naznačil, že Mercedes by byl ochoten opustit svou současnou koncepci vozu a případně se vydat novou cestou, což je pozoruhodný obrat.

Byl to dramatický pád Mercedesu – týmu, který v letech 2014-2021 získal osm titulů konstruktérů v řadě. V rozhovoru pro podcast F1 stanice Sky Sports Lazenby vysvětlil, že ztráta klíčových zaměstnanců Mercedesu je významným faktorem, který přispěl k poklesu jejich výkonnosti.

“Všechny dynastie jednou padnou,” řekl. “To se stalo i u Mercedesu. Ztratili Jamese Vowlese, Andyho Cowella, Jamese Allissona, asi 15 inženýrů, kteří přešli do Red Bull Powertrains. Mercedes je rozhodně týmem, který se mění. Aby se vzdali koncepce? Mysleli jsme si, že to bude trvat až do Imoly. Po kvalifikaci se rozhodli ji zahodit.”

Kariéra Jamese Allisona

Benetton, Larrousse a Ferrari: 1991-2005

Po ukončení studia na Cambridge v roce 1991 nastoupil Allison do oddělení aerodynamiky týmu Benetton Po několika letech v Benettonu přešel do Larrousse jako vedoucí aerodynamického oddělení a v polovině 90. let se vrátil do Benettonu jako vedoucí aerodynamického oddělení. v roce 2000 přešel na pět let do Ferrari.

Renault/Lotus: 2005-2013

V roce 2005 se Allison vrátil do Benettonu (v té době již pod názvem Renault F1) na pozici zástupce technického ředitele, v roce 2009 se stal technickým ředitelem.  V roce 2011 se Renault F1 stal Lotus Renault GP, v roce 2012 pak Lotus F1.

Návrat do Ferrari: 2013-2016

Dne 8. května 2013 Allison skončil ve funkci technického ředitele týmu Lotus F1 a nahradil ho Nick Chester. Dne 29. července 2013 se Allison vrátil do Ferrari jako technický ředitel šasi a poté jako technický ředitel až do července 2016. Dne 27. července 2016 Allison skončil ve funkci technického ředitele týmu Scuderia Ferrari po smrti své manželky.

Mercedes AMG: 2017 – současnost
Dne 16. února 2017 tým Mercedes-AMG Petronas Motorsport oznámil, že Allison nastoupí do nově vytvořené funkce technického ředitele po odchodu Paddyho Lowea do týmu Williams Grand Prix Engineering.

Mercedes AMG & INEOS Britannia: 2021-současnost

V dubnu 2021 se Allison stal technickým ředitelem Mercedes AMG. Dne 4. října 2021 bylo oznámeno, že Allison převezme novou funkci technického ředitele v týmu Ineos Team UK Britannia America’s Cup Team. Tato nová role Allisona postaví do pozice technického vedoucího kampaně Bena Ainslieho na 37. ročník Amerického poháru, přičemž Mercedes-AMG F1 Applied Science bude spolupracovat se svými stávajícími jachtařskými a konstrukčními týmy, mezi něž patří Ainslie, Giles Scott a významný námořní architekt a návrhář jachet Martin Fischer.

Technickým ředitelem Mercedese se stal Mike Elliott.

Mike Elliott

Elliott zahájil svou kariéru v motorsportu v roce 2000 jako aerodynamik pro McLaren. V roce 2003 se stal aerodynamikem závodního týmu a v roce 2006 se stal vedoucím týmu pro aerodynamiku u McLarenu. V roce 2008 přešel do týmu Renault F1, kde se stal hlavním aerodynamikem, v týmu z Enstone zůstal až do roku 2012, kdy přešel do Mercedesu na pozici vedoucího aerodynamiky. V roce 2017 nahradil Geoffa Willise na pozici technologického ředitele Mercedesu, v roce 2021 vystřídal Jamese Allisona na pozici technického ředitele týmu.