Připrav si alespoň miliardu dolarů, vzkazuje Mercedes uchazeči o vstup F1 Andrettimu

Uvidíme v dohledné době ve formuli 1 nový tým? Toť otázka, společnost Andretti Autosport se srdnatě snaží do královny motorsportu dostat a je ochotna splnit veškeré podmínky pro vstup do sportu. Například ale Toto Wolff z Mercedesu uvedl, že je potřeba daleko větších investic, má-li být tým úspěšný.

Štítky: Andreas Seidl FIA Michael Andretti Toto Wolff Zveřejněno 5. 03 2022 — Vašek Štěpánek

Michael Andretti se svou společností Andretti Autosport se v nedávné době obrátil na řídící orgán formule 1 (FIA) s požadavkem nastoupit v roce 2024 na startovní rošt coby nový tým. Zájem o vstup do F1 je obrovský a Andretti je ochoten splnit veškeré podmínky.

Jednou z povinností pro vstup do F1 je i zaplacení vstupního poplatku ve výši 200 milionů dolarů. Nováček tím tak má kompenzovat menší finanční odměnu pro týmy stávající, neboť se tzv. ‚prize money‘ budou rozdělovat mezi 11 týmů, nikoliv 10.

Potenciální nová stáj by nesla název Andretti Global, dohodnutá je i dodávka motorů, Andretti by byl poháněn pohonnými jednotkami od Renaultu. Sídlo týmu by bylo ve Velké Británii a ve Spojených státech, kde by se vyráběly samotné monoposty.

Mít slavné jméno jako Andretti na startovním roštu F1 je sice velmi lákavé, zvlášť když se vedení sportu snaží prorazit na americkém trhu, problém je ale samotná FIA. Ta v současné době nehledá nové účastníky.

Lamborghini bude vyrábět hybridy, poté elektromobily

I přesto, že možný vstup Andrettiho do sportu by byl v zásadě dobrý, Američan se svou společností musí nejprve přesvědčit aktuální účastníky šampionátu, že jeho vstup bude v souladu s aktuálními standardy formule 1.

„Andretti je jistě významné jméno a americký trh je pro formuli 1 velmi důležitý. Každý tým, který sem chce vstoupit musí ale sportu dát nějakou přidanou hodnotu, a to se nebavím jen o vstupní kauci 200 milionů dolarů.

Nový účastník také musí ukázat, v čem by byl jeho příchod přínosný. Je důležité přesvědčit aktuální účastníky soutěže, vedení F1 a samotnou FIA, aby vám toto privilegium umožnili. F1 je velká liga pro velké žraloky a piraně.

Pokud má o vstup do F1 zájem skutečná značka, kterou Andretti je, a pokud pro ně nebude problém nainvestovat do týmu kolem jedné miliardy dolarů, aby byly konkurenceschopní, tak proč ne,“ okomentoval Andrettiho možný vstup do F1 Toto Wolff.

S názorem šéfa Mercedesu souhlasí také lídři Red Bullu a AlphaTauri. Jak Christian Horner, tak Franz Tost by příchod nového týmu sice uvítali, zdůraznili však, že je velmi důležité znát veškerá kritéria a podmínky pro vstup do sportu.

Zájemci o formuli 1 dnes musí platit nemalý vstupní poplatek i z toho důvodu, že se tím dá jasně najevo zájem o sport. V roce 2010 tyto podmínky nebyly a na startu se objevily tři nové stáje – Lotus (Caterham), Virgin (Marussia, později Manor) a HRT.

Všechny tři týmy ale během následujících pěti let v F1 skončily. Posledním zájemcem, který se do F1 dostal a vydržel v ní je tak Haas. Od té doby se v královně motorsportu nikdo nový neobjevil, ačkoliv se o pár týmech hlasitě hovořilo (Campos a Panthera).

K tématu už se také stihl vyjádřit šéf McLarenu. „Z naší strany bychom nový tým uvítali. Jméno jako Andretti by formuli 1 rozhodně pomohlo a zvýšilo by to tak rostoucí zájem o sport i ve Spojených státech, což je skvělé.

Zároveň by se zde objevila dvě volná místa pro mladé a nadějné piloty, což je také dobře. Ve finále bychom v McLarenu chtěli mít v F1 tolik týmů, kolik to jen půjde. Takže my jsme tomuto týmu otevřeni. Bylo by skvělé proti nim bojovat,“ svěřil se Andreas Seidl.