Prezident FIA vzkazuje Liberty jasně: Více týmů,méně závodů
Podle prezidenta FIA Mohammeda Ben Sulayema by formule 1 měla mít více týmů a méně závodů.
Vyjádření prezidenta FIA přichází v souvislosti s nabídkou americké organizace Andretti na vstup do F1 a s rozšiřujícím se celosvětovým harmonogramem velkých cen, který by měl v příští sezóně dosáhnout rekordního počtu 24. Držitel komerčních práv F1 bude mít konečné rozhodnutí o přijetí Andretti a Ben Sulayem zřejmě varoval před jakýmkoli vzdorováním souhlasu FIA.
“Říci ne týmu, který byl schválen FIA – to je velmi těžké,” řekl Ben Sulayem agentuře Reuters.
Minulý týden řídící orgán motoristického sportu schválil nabídku Andrettiho na vstup do F1, který je společným podnikem se značkou Cadillac amerického automobilového gigantu General Motors. FIA odmítla tři další potenciální kandidáty, včetně novozélandské společnosti Rodin Cars, s tím, že nesplňují všechna potřebná kritéria. Proces nabídky se přesunul k obchodním jednáním s F1, kterou vlastní americká společnost Liberty Media. Její šéfové se na veřejnosti vyjadřovali k možnosti vzniku 11. týmu vlažně a v soukromí se všeobecně věří, že jsou proti této myšlence. Ben Sulayem poukázal na to, že pravidla F1 povolují až 12 týmů a že by sportu prospěli noví výrobci vozů, známí jako OEM.
“FIA by měla žádat, prosit výrobce OEM, aby přišli. Neměli bychom jim říkat jen ne,” řekl. “Když řeknete: ‘Co je mým snem? Je to zaplnit 12 [míst pro týmy] a mít jeden americký tým od OEM a [pohonnou jednotku] a jezdce odtamtud. A pak jet třeba do Číny a požádat o totéž a udělat to.”
Herci Martin Stránský a David Novotný jsou exkluzivními hosty plzeňského představení KOLO na KOLO 19. října v CineStaru. VSTUPENKY tady.
Současných 10 týmů F1, které nemají formální právo rozhodovat o přijetí jakéhokoli nového účastníka, se jednostranně staví proti této myšlence z finančních důvodů, protože by to snížilo jejich podíl na sportovním prize fondu. Každý nový účastník musí zaplatit stávajícím týmům poplatek ve výši 200 milionů dolarů, aby se kompenzovala ztráta příjmů stávajících týmů, ale týmy tvrdí, že to je po rostoucím úspěchu F1 v posledních letech nedostatečné a místo toho by noví účastníci měli stát téměř 1 miliardu dolarů. Poukazují na to, že některé týmy se stále potýkají s finančními problémy navzdory zavedení rozpočtového stropu před dvěma lety a že je to teprve čtyři nebo pět let, co polovině startovního pole hrozil kolaps.
Menší týmy si nedávno vyjednaly větší příspěvek v rámci klouzavé stupnice povolených výdajů na infrastrukturu (CapEx), aby měly možnost vybudovat zázemí, které by se vyrovnalo zázemí špičkových týmů. Šéf Mercedesu F1 Toto Wolff prohlásil, že skupina, která chce vstoupit do tohoto sportu, by měla koupit stávající tým. Ben Sulayem ale řekl:
“Nemůžete nutit Andretti/GM, aby koupili jiný tým jen proto, že [současní majitelé] ho chtějí prodat. Nebudu zmiňovat jména, ale šli po mně, abych pokračoval a přesvědčil GM, aby to udělali. To není moje práce. Nebyl jsem zvolen, abych to dělal. Nejsem obchodní zprostředkovatel.”
Dalším problémem, který se objevil v souvislosti s myšlenkou nového týmu, je skutečnost, že některé okruhy v kalendáři, zejména Monako a Zandvoort, nemají dostatečné garážové prostory pro umístění jakéhokoli týmu. Ben Sulayem však řekl:
“Máme [v pravidlech] povoleno mít 12 týmů. Některé týmy říkaly: ‘Aha, to bude přeplněno’. Opravdu? Už teď s námi jezdí hollywoodský tým,” řekl s odkazem na film Brada Pitta F1, který se v letošní sezoně natáčel na některých závodech.
“Na okruzích má být dostatek garáží a místa pro 12 týmů. Myslím si, že počet závodů je příliš velký [spíše] než počet týmů. Potřebujeme více týmů a méně závodů. Týmy se dívají na kus koláče. Chápu jejich starosti… ale naše starosti jsou jiné.”
V posledních dvou sezónách se jelo 22 závodů, ale plánovalo se jich 24, než se některé závody zrušily. V příštím roce se opět plánuje 24 grands prix, což z ní dělá nejdelší sezónu v historii. Sulayemův zásah může být v některých kruzích vnímán jako provokace. Přichází na konci roku, v němž se zavázal, že se stáhne z každodenního řízení sportu. Toto rozhodnutí učinil po sérii kontroverzí od doby, kdy se v prosinci 2021 stal prezidentem. Odmítl myšlenku boje o moc mezi F1 a FIA, ale zdůraznil, že vnímá pozici řídícího orgánu.
“Nejsme poskytovatelem služeb,” řekl. “Šampionát je v našem vlastnictví. Pronajali jsme ho – jsme pronajímatelem. Takže i to je třeba respektovat. Mým záměrem nikdy nebylo někoho ztrapnit nebo zahnat do kouta, [majitele F1] Liberty nebo FOM [vedení Formule 1]. Jsem tu kvůli duchu tohoto sportu.”
Jeho výroky jsou narážkou na dohodu mezi F1 a FIA, která v roce 2001 poskytla F1 komerční práva na sport na 100 let.