Představení Red Bullu RB20 v atmosféře inkvizice Christiana Hornera

Vyšetřování údajného nevhodného chování Christiana Hornera, které je ve velkém probíráno na veřejné scéně, ale bez jakýchkoli detailů, zastínilo představení letošního vozu Red Bull RB20.

Štítky: Christian Horner Red Bull Zveřejněno 16. 02 2024 — GPF1.cz

Šéf týmu Red Bull je předmětem interního vyšetřování po stížnostech jedné z kolegyň.

“Za prvé, samozřejmě popírám obvinění, která byla vznesena,” řekl padesátiletý Horner BBC Sport při představení nového vozu Red Bullu. “Ale procházím procesem a plně ho respektuji.” Dodal: “Samozřejmě to tým rozptyluje, ale tým je velmi semknutý.”

Horner uvedl, že se “normálně soustředí na přípravu na nadcházející sezónu”.

Uvedl, že má plnou podporu všech majitelů Red Bullu. Společnost vlastní z 51 % thajská rodina Yoovidhya a ze 49 % rodina zesnulého Dietricha Mateschitze v Rakousku. Horner dodal:

“Jsme jeden tým. Jsme jedna skupina. Akcionáři tým neuvěřitelně podporují.”

Na otázku, zda je on tou správnou osobou, která by měla tým vést, odpověděl:

“Je to správná volba: “Rozhodně. Dělám to už 20 let a nemám o tom žádné pochybnosti.”

Tato obvinění zastínila představení nového vozu formule 1 Red Bull RB20, který navazuje na loňský model RB19, jenž společně s jezdcem Maxem Verstappenem vytvořil nejdominantnější sezonu v historii F1. Představení bylo naplánováno již před mnoha týdny na oslavu 20. vozu F1 vyrobeného společností Red Bull a konalo se v průmyslové jednotce v areálu týmu v Milton Keynes. Když se před několika týdny objevila obvinění proti Hornerovi, mnozí očekávali, že akce bude odvolána, nebo že se jí Horner alespoň nezúčastní. Bylo však rozhodnuto, že se akce uskuteční podle plánu.

V rámci nablýskané prezentace byly představeny nejvýznamnější momenty dvou desetiletí působení týmu v F1 a rozhovory s Hornerem, technickým ředitelem Adrianem Neweyem, technickým manažerem Pierrem Wachem a Davidem Coulthardem, který se k Red Bullu připojil jako jezdec v první sezóně v roce 2005 a nyní je ambasadorem společnosti. Před představením vozu proběhla světelná a zvuková show a nový model nezklamal, protože obsahoval několik zjevných inovací.

Během prezentace zaujal pouze jeden moment, kdy Coulthard zavtipkoval o Hornerovi, který si “sundal výstroj”. Byla to narážka na oslavy po prvním umístění týmu na stupních vítězů v Monaku v roce 2006, kdy Horner skočil do bazénu v hospitality Red Bullu v přístavu a jeho choulostivá místa pokrýval pouze plášť Supermana. Ve světle obvinění, která kolem něj kolují a jejichž podrobnosti nebyly zveřejněny, však vyvolala v hledišti překvapení.

V rozhovoru pro televizi BBC a později i pro psaná média Horner obvinění důsledně popíral a řekl: “Jsem si jistý. Kdybych nebyl, nebyl bych tady.” Došlo však přinejmenším k jednomu přešlapu. Poté, co na kameru BBC Sport řekl, že obvinění odvádějí pozornost, při rozhovoru s širší skupinou novinářů tuto myšlenku zlehčoval.

“Podívejte se,” řekl na stejnou otázku. “Myslím, že ve chvílích nejistoty to tým stmeluje, a nikdy jsem neviděl tým více pohromadě nebo více podporující, než je teď. Všichni se soustředí na jedinou věc, kterou je výkon tohoto vozu – jet a obhájit oba tituly, na kterých jsme v posledních letech tvrdě pracovali. Auto je to, do čeho všichni investují.”

Bylo mu naznačeno, že v takových případech by se jinde dalo očekávat, že výkonný ředitel odstoupí, dokud nebude ukončeno případné vyšetřování. Proč se tak nestalo v Red Bullu?

“Je to velmi, velmi jasné,” řekl Horner. “Postoj Red Bullu je takový, že je to normální podnikání. Samozřejmě obvinění; existuje proces, kterým Red Bull prochází a který externě potvrdil. Ale samozřejmě je tu práce a já plně popírám obvinění, která byla vznesena, a moje role pokračuje.”

Hornerův PR asistent nechal rozhovor pokračovat. Jedna otázka však přiměla k zásahu. Byla stěžovateli nabídnuta nějaká dohoda o ukončení stížnosti, ptali se Hornera?

“Tady tu ukončíme,” odpověděl mluvčí.

Vůz, který zahájí sezónu jako velký favorit šampionátu, byl téměř opomenut, ale pozornost se na něj zaměří již brzy, až se příští týden objeví po boku svých soupeřů na předsezónních testech v Bahrajnu. Mnozí se zaměří na inovativní přívody chlazení na bocích. Vzhledem k tomu, že celý startovní rošt v podstatě následuje designový trend nastolený Red Bullem v roce 2022, má naprostá většina vozů úzký horizontální přívod vzduchu v přední části bočních sloupků, které jsou silně podříznuté, aby odváděly vzduch k podlaze a zadní části vozu. Neweyho tým však udělal něco jiného. Ve snaze maximalizovat toto podříznutí zcela zrušili horizontální přívod vzduchu. Místo toho jsou zde dvě úzké svislé lamely, které směrují vzduch k chladičům. Tím se prostor ještě více otevře pro větší množství proudícího vzduchu, což by mělo mít odpovídající vliv na přítlak a výkon.

Další klíčovou novinkou jsou dvě velká horizontální ramena vedoucí od kokpitu po obou stranách motoru směrem dozadu k zadní části vozu. BBC Sport se Neweyho zeptal, co to je, a on odpověděl, že to nedokáže říct. O svých návrzích byl vždy zdrženlivý, zejména když se objevily poprvé.

“Přes zimu jsme museli tlačit na pilu,” řekl Newey. “Provedli jsme na voze určitá vylepšení ve všech oblastech – mechanické, dynamické i aerodynamické. Stačí to? Kdo ví? To je věc F1. Víme, co jsme udělali. Ze shakedownu v Silverstone [tento týden] se zdá, že se podle toho, co můžeme říct, chová tak, jak se od něj očekává. Ale to není žádná záruka ničeho. Může se stát, že některé týmy udělaly větší skok než my.”

Max Verstappen dodal: “Určitě je to lepší. Myslím, že jsme spokojeni s tím, co jsme udělali. Nevím, o kolik se zlepšili ostatní, ale my jsme spokojení. Není to tak, že bychom měli pocit, že jsme nedosáhli pokroku. Jsme hrdí na to, co jsme na auto dali.”

Jak se Verstappen bránil tomu, aby ho Hornerova situace rozptylovala, ptali se Holanďana?

“Vždycky zůstávám ve všem velmi neutrální a odvádím od toho emoce,” řekl trojnásobný šampion. Byl dotázán, zda doufá, že Horner zůstane v týmu dlouhodobě, a i tuto otázku umlčel PR pracovník.

Verstappen odpověděl: “Nevím: “Zase se kolem toho objeví nějaké příběhy a pak jsou tu spekulace. Je lepší se kolem toho prostě na nic neptat a počkat na výsledek procesu.”