Jak se jezdci připravují na dlouhou sezonu, fyzicky i mentálně

Piloty čeká dlouhá a náročná sezona, na různých kontinentech a ve všelijakých časových pásmech. Jak se na ni připravují?

Štítky: 2024 Fernando Alonso Zveřejněno 15. 02 2024 — GPF1.cz

Jste připraveni? A co je důležitější, jsou připraveni? Formule 1 se zhluboka nadechuje před vstupem do rekordní sezony, která bude mít 24 závodů, a jezdci vědí, že jejich výdrž a schopnost podat výkon v každém z nich bude rozhodující pro úspěch (nebo neúspěch) jejich sezony. Délka a intenzita sezóny od 2. března v Bahrajnu do 8. prosince v Abú Zabí o něco více než devět měsíců později bude letos více než kdy jindy klíčovým faktorem pro hodnocení každého z nich.

“Určitě bude dlouhá,” přiznal Esteban Ocon, když jsem s ním minulý týden mluvil při zahájení alpské sezony. “Loni se v Itálii staly šílené věci” – má na mysli ničivé záplavy, kvůli kterým musel být zrušen závod v Imole – “a nejeli jsme do Číny, takže se kalendář zkrátil. Letos snad budeme mít kompletní kalendář, což je skvělé – ale bude to pro všechny těžké, rozjet se a být stoprocentní v každém závodě. Otevřeli jsme v týmu několik nových oddělení pro zdravotní péči a to nám pomůže.”

To, co se loni ukázalo jako “pouhých” 22 závodů, prověřilo všechny, kdo v F1 pracují. Znamená to, že vědí, co je všechny čeká. Ale každý přidaný závod, když jsme v takovém počtu, je rozdíl.

Letošní velké ceny budou zkrátka přicházet rychle a houfně, s mnoha krizovými situacemi. V pěti případech se po sobě jdoucí závody pojedou o dvou víkendech: Bahrajn-Saúdská Arábie, Imola-Monako, Maďarsko-Španělsko, Zandvoort-Monza a Baku-Singapur. Pak jsou tu tři vyčerpávající trojzávody: Španělsko-Rakousko-Británie, Austin-Mexiko-Brazílie a Las Vegas-Katar-Abu Dhabi. Letní přestávka bude velmi potřebná a téměř měsíc mezi Singapurem a Austinem bude vítaný. Ale jak říká Ocon, rozhodující bude schopnost jezdců zotavit se z jednoho závodu a přejít k dalšímu v novém rozpoložení.

Ano, v NASCAR je to způsob života, který trvá už desítky let. Pohároví jezdci také absolvují mnohem více závodů, ale jejich tělesné hodiny nejsou týden co týden narušeny, protože nepřejíždějí kontinenty.

Jaké to je, když se vám nedaří, zvláště když máte za sebou špatný závod a potřebujete si vyčistit hlavu před dalším? “Je to šílené,” přiznal Ocon. “Pokaždé musíte být na vrcholu sil. Mezi závody se budu vracet do svého tréninkového centra, jak jen to půjde, abych se nejprve zotavil a pak znovu zapracoval, byl silnější a udržel si zdraví. Loni se mi něco stalo, dojel jsem 21. nebo 22. závod a před posledním závodem jsem onemocněl. Nechci se do takové situace dostat znovu.”

Všimněte si, jak Ocon označuje závody čísly. Všechny mu splývají – protože jich je příliš mnoho. Status a význam grands prix se uprostřed této expanze snížil. Pokud se vám jeden nepovede, brzy se objeví další, který psychologickou skvrnu setře.

Ocon i jeho týmový kolega Pierre Gasly samozřejmě mluvili o tom, jak se po krátké zimní přestávce cítí svěží, jak jsou připraveni znovu vyrazit. Nebudou přece tvrdit opak! Gasly řekl, že je v nejlepší formě v životě – ale také přiznal, že program je náročný a že je to hlavní faktor, který formuje jeho přípravu.

“Jakmile se stanete součástí cirkusu F1, v podstatě nemáte žádný jiný život bokem,” řekl s lehce zničujícím úsměvem. “Čtyřiadvacet závodů bude intenzivních. Zotavení jako sportovce bude hrát roli mnohem víc než dřív. Výživa, fyzická a psychická příprava. Je to prostě vyčerpávající. Asi deset měsíců budeme létat po celém světě, všude možně. To je to, co trénujeme a na co se připravujeme.”

Snad s vědomím, že nechce působit příliš tvrdě, dodal: “Nakonec mám super práci a neměnil bych ji za nic na světě. V určitých ohledech to není snadné, ale jsem stále stejně nadšený pokaždé, když do těch aut naskočím.”

O několik dní později se Fernando Alonso v online rozhovoru s médii před odhalením nového vozu Aston Martin rozpovídal také o své fyzické kondici. Tedy opět, on opravdu musí. V červenci mu bude 43 let a na velkého muže je vyvíjen další tlak, aby dokázal, že to stále umí. Když Alonso seděl čelem ke kameře bez baseballové čepice a mluvil o své přípravě, vypadal neuvěřitelně hubeně, dokonce trochu pohuble kolem očí.

“Cítím se dobře. Cítím se fit jako nikdy předtím,” řekl. “Čísla, kterých jsme dosáhli ve všech fyzických testech, které děláme každou sezonu, byla letos nejlepší v historii. Letos jsem trénoval trochu jinak, přidal jsem do týmu nutričního specialistu, což změnilo náš pohled na přípravu těla. Všechno, co dělám v životě, a všechno, co jsem dělal v posledních měsících, bylo jen proto, abych se připravil lépe než kdy jindy na velmi dlouhou sezónu.”

Alonso dodal, že přešel na rostlinnou stravu, “možná ne úplně striktní, ale na tuto cestu”, v souladu s trendy ve stále sofistikovanějším světě sportovní vědy. Jak sám říká, cokoli, co je potřeba, aby zůstal zdravý a závodil déle.

Motivaci mu dodává otázka, jak dlouho si ještě může prodloužit kariéru (nehledě na to, za který tým bude jezdit!). Jeho prací v letošní zimě bylo “také připravit se pro případ, že budu chtít jezdit dál, být lepší než kdykoli předtím. Pokud se zavážu k nějakému projektu do budoucna, na příští rok nebo na několik dalších let, musím být nejprve sám připraven se tomu věnovat. Nebudu jezdit ještě několik let v F1 jen proto, abych jezdil a bavil se, nejsem takový pilot, nejsem takový člověk. Pokud chci dál jezdit, je to proto, že vím, že počínaje sebou samým mohu týmu odevzdat 200 procent na trati i mimo ni, práci na simulátoru, práci na marketingu, dosažení výsledku na trati. Připravuji se na to pro případ, že bych chtěl dál závodit, a pokud ano, uvidíme, jaké jsou možnosti.”

Alonso nevyhnutelně změnil názor na to, jak dlouho může pokračovat. “Před pár lety bych řekl, že 41, možná 42 let je hranice. Teď, když jsem se loni viděl motivovaný a podával dobré výkony, jsem si říkal, že bych možná mohl ještě pár let závodit. Teď v zimě jsem trochu překonal očekávání, co se týče všech fyzických testů, řekl bych, že pokud je člověk motivovaný a chce se tomu věnovat, může jezdit možná do 48, 49 a dokonce i do 50 let. Ale zároveň se musíte vzdát všeho v životě. F1 vyžaduje naprosté nasazení.”

Alonso se domnívá, že rozhodujícím faktorem v jeho případě bude touha, nikoli fyzické omezení. “Je to moje 24. sezóna nebo kolikátá už v F1 a tomuto sportu jsem obětoval 24 let života, z čehož mám radost. Jsem s tím v pohodě. Můžu to dělat ještě pár let, ale nevím, jestli budu při tak náročném kalendáři závodit ještě do padesáti. Ne kvůli schopnostem, ale proto, že jsou v životě jiné věci, na které jsem zvědavý v životě.”

S blížícím se předvečerem sezony přemýšlí o své výdrži každý jezdec na startovním roštu. “Budeme muset jezdit efektivněji, trávit správný čas na správných místech,” říká Alonso. “Každý z nás je jiný, ale v mém případě se pro tento kalendář budu snažit strávit o něco méně času v dalekých závodech, v tom kterém městě, na té které trati. Japonsko, Austrálie, Čína, budu se snažit bojovat s jet lagem jiným způsobem, a to tak, že nebudu do té země jezdit super brzo, protože to mě drží daleko od domova. Energie a baterie, ty se během sezóny stále vybíjejí.

“Druhým aspektem bude jídlo. Rutina stravování udrží energii déle, pokud ji máte pod kontrolou. To jsou dvě věci, kterými se budu snažit zabývat v dlouhodobém kalendáři.”