Poznatky z prvního dne testů před sezonou 2024

Formule 1 má za sebou třetinu předsezonních testů. Jaké poznatky přinesl první den?

Štítky: 2024 Testy Zveřejněno 21. 02 2024 — GPF1.cz

Tabulka níže ukazuje počet odjetých kol a nejrychlejší čas.

Max Verstappen strávil celý den ve voze, který se výrazně liší od svého předchůdce, s nímž získal titul, a zajel nejlepší kolo, které bylo o 1,1 sekundy lepší než McLaren Landa Norrise. Poradce Red Bullu pro motorsport Helmut Marko tvrdí, že nová koncepce týmu funguje a že vůz na změny reagoval dobře.

“Velmi, velmi, velmi působivé,” řekl Rakušan. “Zajeli jsme 142 kol, víceméně bez problémů. A koncepce funguje. Takže to byla první hlavní věc. Auto reaguje a my se vyvíjíme. Ano, vypadá to dobře.”

Na otázku, jak vůz vnímá Verstappen, odpověděl: “Pozitivní. Ať jsme udělali jakékoli změny a zkusili cokoli, auto reagovalo a víceméně dolaďovalo to, co se stalo teď. Všichni jsme se hodně usmívali.”

Marko přiznal, že tým tak radikální změnou mezi sezonami riskoval.

“Chci říct, že je to vždycky risk,” řekl. “A když se podíváte na Mercedes, měli nějaké problémy a naše auto fungovalo od prvního kola. Takže jsme velmi hrdí a rádi. Také spolehlivost je neuvěřitelná. A z toho, co jsem viděl z hlediska výkonu pneumatik, má zase Ferrari více problémů než my. Také McLaren se zdá být trochu nervóznější. Mercedes, nevím, co udělali. Určitě jsou rychlejší, než co předvedli. Ale my si můžeme být jistí.”

Na otázku, zda očekával, že soupeři se svými vozy udělají větší krok, si Marko neodpustil rýpnutí. “Myslím, že nečekali, co uděláme,” řekl a dodal: “Jak bych to měl říct? Všechna auta vypadají jako naše z loňského roku.”

Ohledně vyhlídky, že ostatní budou RB20 kopírovat, řekl: “Chvíli to trvá, než se takový koncept podaří.”


Nové číslo magazínu KOLO na KOLO je tu:

  • Vymazaná generace týmových šéfů F1
  • Kdo si troufnul vyhodit Adriana Neweyho?
  • Jak si Jacques Villeneuve kvůli penězům pohřbil kariéru
  • Dvakrát za 18 měsíců vyhozený Otmar Szafnauer – rozhovor
  • Ukážeme vám Lawrence Strolla jinak
  • Aeodynamické vychytávky

PŘEDPLATNÉ TADY

PŘEDPLATNÉ TADY


Sám Verstappen souhlasil, že nový vůz reaguje na změny dobře.

George Russell z Mercedesu měl exkluzivně k dispozici vůz pro úvodní den předsezónních testů ve středu v Bahrajnu. Přestože Russell skončil v tabulce časů na nevýrazném 12. místě se ztrátou 2,765 sekundy na vedoucí Red Bull Maxe Verstappena, první ohlasy na vůz mu přinesly pozitivní dojmy. Nejvíce povzbudivá byla skutečnost, že se zdálo, že se nový vůz W15 zbavil “zlomyslné” nervozity zadní části, která v průběhu loňské sezóny trápila jeho i Lewise Hamiltona.

Na závěr dne Russell řekl: “Celkově se s W15 jezdí příjemněji než s loňským vozem. Víme, že to není o pocitu, ale o rychlosti. Nicméně dnes šlo o učení a ne o honbu za výkonem. Na tomto testu se soustředíme sami na sebe a teprve příští týden uvidíme, jak si stojíme v porovnání s ostatními.”

Britský tým Williams se u svého vozu specifikace 2024 vydal novým směrem a snaží se ze svého stroje udělat univerzální stroj, který bude silný na většině tratí, a ne kluzkou bestii, která vyniká na rovinkách – a první náznaky ukazují, že se jim tento cíl daří plnit. Logan Sargeant řekl, že se stroj “velmi liší” od loňského, a to v pozitivním smyslu. Tým, který tlačil na vývoj tak usilovně, že si nechal první shakedown až na den před předsezónním testováním, se však setkal s řadou problémů, kvůli kterým ztratil hodiny času na trati. Problém s palivovým systémem omezil ranní jízdu Alexe Albona a thajský jezdec tak ujel pouze 40 kol, zatímco Sargeant absolvoval smyk a zničil sadu pneumatik, a poté byl jeho trénink předčasně ukončen kvůli podezření na problém s hnací hřídelí.

Loni touto dobou se McLaren trápil, protože vůz, který měl k dispozici, byl kompromisem po pozdní změně směru vývoje. To způsobilo, že oranžové vozy byly daleko od požadovaného tempa a na začátku sezóny je čekal boj o postup z prvního kvalifikace. Přesuneme se do současnosti a tým nemůže být v jiné pozici. MCL38 vypadá jako solidní krok vpřed oproti svému předchůdci a Lando Norris a Oscar Piastri dokázali během velmi uspokojivého dne zajet 130 kol. McLaren byl ve středu na Bahrain International Circuit jedním z nejpůsobivějších vozů, Norris a Piastri se dokázali velmi rychle rozjet. MCL38 vypadal poddajně a jezdci dokázali najít dobrou rovnováhu, na které se dá stavět – a jsou velmi dobře zapojeni do skupiny týmů Aston Martin, Ferrari a RB, které budou povzbuzeny jejich úvodními snahami.

V Aston Martinu doufali, že tým dobře naváže na svůj vůz pro rok 2023, který jim zajistil osm umístění na stupních vítězů – a na základě skvělé ranní jízdy Fernanda Alonsa a povzbudivého výkonu Lance Strolla později odpoledne se jim možná něco povedlo. Předpokládá se, že čísla odpovídala těm, která vycházela z aerodynamického tunelu a CFD (simulace výpočtové dynamiky tekutin). Ano, je fér říct, že tým ještě vůz netestoval na limit – ale když AMR24 během velmi hladkého úvodního dne předvedl vše, co od něj očekávali… no, není divu, že jsou docela spokojení.

Totéž lze říci i o Ferrari, které je zřejmě opatrně optimistické ohledně svého nového balíčku, protože Carlos Sainz a Charles Leclerc během dvou tréninků ujeli 133 kol. Překvapením dne však bylo možná RB (ex-AlphaTauri), které do letošního roku vstoupilo s očekáváním, že se bude potýkat s problémy v průběhu stabilizace týmu, protože mimo sezónu provedlo mnoho změn, včetně přijetí Laurenta Mekiese na pozici šéfa týmu a zavedení nové struktury vrcholového managementu. Yuki Tsunoda a Daniel Ricciardo však vypadali za volantem VCARB 01 velmi dobře hned po vyjetí z boxu – a přestože se tým snažil zlehčovat silné a konzistentní časy na kolo, vzhledem k tomu, že v zimě prošel tolika změnami, byl to tak dobrý první den, v jaký mohl doufat.

Výsledky prvního dne testů v Bahrajnu: