Pracoval se Schumacherem i Hamiltonem. Nyní je oba srovnává

Způsob, jakým Lewis Hamilton ve voze pracuje a jak jej řídí, se víc než komukoliv jinému podobá přístupu Michaela Schumachera, jehož rekord 91 výher o víkendu Brit vyrovnal. Tvrdí to jeden z šéfinženýrů Mercedesu Andrew Shovlin.

Štítky: Andrew Shovlin Lewis Hamilton Mercedes Michael Schumacher Zveřejněno 15. 10 2020 — Lukáš Štěrovský

Shovlin pracoval se Schumacherem u Mercedesu, než sedminásobný šampion podruhé ukončil kariéru a na jeho místo nastoupil právě Hamilton. Přestože z osobnostního hlediska nemohou být oba jezdci podle inženýra více rozdílní, způsob jejich řízení vozu vykazuje podobné aspekty.

„Když Michael přišel k Mercedesu, skoro až vyčnívalo to, jakým způsobem se snažil vždycky získat i tu nejmenší výhodu. Nezáleželo, zda to byla jen setina vteřiny, stejně to zkusil.
Michael měl taky schopnost se na rozdíl od ostatních přizpůsobit a řídit auto tak, jak v daný moment bylo potřeba; když bylo potřeba, aby auto trochu nedotáčelo, udělal to, když jste potřebovali, aby pracoval na předních gumách, tak s tím neměl problém. Jeho jezdecký styl byl velmi přizpůsobivý.

Tyto dvě charakteristiky stejně tak platí pro Lewise. Spousta dobrých jezdců nemá vyhraněný styl, přizpůsobí se tomu, co je zrovna rychlé,“ popisuje Andrew Shovlin.

Mají Hamiltonovy tituly váhu srovnatelnou s těmi dřívějšími?

Dalším společným jmenovatelem, kterým oba oplývají, je schopnost komplexní práce s inženýry. „U Michaela nezáleželo na tom, o kolik věcí jste během kola požádali; ať to byla změna rozložení brzdného účinku, péče o pneumatiky, jejich udržení ve správném provozním okně… dokázal to všechno poskládat dohromady.

U Lewise je to stejné. Dělá to často, aniž by si toho někdo všimnul. Nejde o to mu naložit tunu úkolů, ale postupně můžete přidávat další a další, a on je nezapomene. Prostě dělá, co má, a když to o něco rozšíříte, přidá to na seznam.

Takže z hlediska způsobu práce ve voze si jsou oba podobní více, než byste věřili. Odlišní jsou až v momentě, když se dostanou z vozu.“

Audi zelektrizovalo FC Bayern Mnichov

Shovlin rovněž odmítá fakt, že by za Hamiltonovými úspěchy stál jen rychlý vůz Mercedes. Podle něj jsou Britovy tituly vydřené. „Hodně tvrdě pracuje. Ostatní si o něm podle mého myslí, že má jen dobré auto a nemusí tolik makat. Ale on je jedním z největších pracantů, jaké jsem mezi jezdci kdy poznal.

Stále se zlepšuje v chápání pneumatik, v tom jak auto funguje, jaké nástroje má k dispozici – všechno je to schopen zabudovat do svého řízení,“ dodává Shovlin s tím, že velkými pomocníky jsou Hamiltonův závodní inženýr Peter „Bono“ Bonnington a výkonnostní inženýr Marcus Dudley.

„Uvažuje tak, že každá promarněná příležitost se musí napravit, než se odjede na další velkou cenu. Jde a pracuje s Bonem a Marcusem, jeho týmem inženýrů a s ještě širším týmem na tom, aby pochopili problém.

Jezdí už čtrnáct sezon, to už by si člověk řekl, že vyniknul, v čem mohl. Ale Lewis se pořád snaží najít něco nového, co mu pomůže dostat z vozu a pneumatik víc výkonu,“ uzavírá Andrew Shovlin.

Starší generace pilotů je mnou „posedlá“, tvrdí Hamilton