Pirelli vysvětluje omyl pilotů, kteří kritizují plýtvání pneumatikami

Piloti se mýlí, pokud poukazují na to, že se pneumatiky do mokra po víkendu vyhazují.

Štítky: Pirelli Pneumatiky Zveřejněno 26. 07 2023 — GPF1.cz

Zkouška nových pravidel pro přidělování alternativních pneumatik při víkendové Velké ceně Maďarska vyvolala debatu o tom, zda je tento krok ke zlepšení udržitelnosti správný. Pro víkend na Hungaroringu snížila F1 počet sad suchých pneumatik, které mají jezdci k dispozici, ze 13 na 11. Týmy jsou navíc nuceny ve třech kvalifikačních segmentech použít tvrdou, střední a měkkou směs. Předpokládá se, že snížení počtu pneumatik potřebných pro tento víkend ušetří celkem 17 tun vybavení, které se přepravuje na každý závod.

Zatímco se zdálo, že tato vylepšení zpestří sobotní boj o pole position, někteří jezdci kritizovali, že nedostatek dostupných pneumatik omezil dění na trati v pátečních trénincích. Společnost Pirelli však vysvětlila, že tvrzení jezdců ohledně pneumatik do mokra jsou mylná, protože nepoužité pneumatiky do mokrého počasí v evropských závodech jsou ponechány ve hře pro následující závody.

Šéf Pirelli pro F1 a motorsport Mario Isola řekl:

“Pro evropské závody ponecháváme pneumatiky nasazené na ráfcích a přivážíme pouze nové pneumatiky. Týmům tedy dodáváme stejné sady [jako při předchozích závodech]. Pro zámořské závody je to složitější, protože ráfky musí cestovat s týmy, zatímco pneumatiky musí z celních důvodů putovat s námi.”

Zatímco situace se vzdálenými závody je odlišná, Isola říká, že probíhá výzkum, který se snaží najít způsoby, jak znovu použít pneumatiky do deště, aby je bylo možné vrátit do provozu i po jejich demontáži z ráfků.

“Myšlenkou do budoucna je možnost sundat pneumatiky z ráfků a znovu je nasadit při následujícím podniku,” řekl. “Další myšlenkou, o které jsme v minulosti diskutovali, bylo pro závody, kde jsou obvykle slunečné povětrnostní podmínky, jako je Bahrajn, Abú Dhabí nebo Džidda, nemontovat všechny pneumatiky. Takže pokud se nenasadí pneumatiky, když máme tento nový postup, můžeme tyto pneumatiky použít pro jiný závod. Do budoucna existuje mnoho nápadů, jak snížit plýtvání pneumatikami pro mokré a přechodné podmínky.”

Isola dodal, že se také pracuje na lepším vyhodnocení toho, zda lze pneumatiky, které byly sundány z ráfků, vrátit zpět do provozu.

“Když pneumatiky sundáme a demontujeme je z ráfků, pošleme je zpět do Velké Británie do Didcotu a tam máme lidi, kteří všechny pneumatiky kontrolují, abychom pochopili, zda nedošlo k poškození patky,” řekl. “Když se podíváme na analýzu provedenou v prvních závodech, máme procento pneumatik, které nelze znovu použít, velmi nízké.”

U pneumatik do mokrého počasí, které nejsou předehřáté, se také zvyšuje možnost opětovného použití, protože guma, která prošla tepelným cyklem, nemůže být znovu použita.

“Můžeme to udělat s pneumatikami do mokra, protože už nejsou v dečkách, a uděláme to i pro mezipláště s novou verzí bez deček. Je to proto, že pokud máte poškozenou jednu pneumatiku v jedné sadě pneumatik, která prošla nějakým tepelným cyklem, pak musíte vyměnit všechny pneumatiky, aby byly všechny čtyři stejné. To není ideální, protože pokud máte například 10 % pneumatik poškozených, ale musíte jich vyměnit 40 %, nemá to smysl. Bez dečky můžete vyměnit jen jednu pneumatiku, takže se tím hodně ušetří.”