Pět zajímavých témat před Velkou cenou Belgie
Před námi je čtvrtý červencový závod, po kterém se Formule 1 odebere na letní přestávku. O čem se před víkendem ve Spa mluví? Zde je pár příkladů.
JAK DLOUHO BUDE JEŠTĚ RED BULL VYHRÁVAT?
Pokud nejste ten nejzarytější a nejoranžovější člen oranžové armády fanoušků Maxe Verstappena, asi si přejete nějakou změnu na čele. Ale i když jsou výsledky poslední dobou poněkud monotónní, je úspěch Red Bullu úctyhodný. Na Hungaroringu posunuli rekord v počtu vítězství v řadě za sebou na 12 a dali tak zapomenout na McLaren z ročníku 1988. Jak ale dokazuje nový upgrade, který přivezli do Maďarska, rozhodně chtějí laťku nastavit ještě výše. Spa by navíc vozu RB19 mělo podle Sergia Pereze sedět více než maďarský okruh.
Soubor těch, kteří by mohli vítěznou sérii přetrhnout, se nejspíš definitivně rozrostl o McLaren. Lando Norris sice na Verstappena v závodě nestačil, ale druhé místo udržel relativně v klidu. A i tým z Wokingu očekává, že ve Spa jim to půjde lépe než v Budapešti. Mercedes by rád stavěl na pole position Lewise Hamiltona, ale jeho závodní rychlost nebyla nic moc. A co Ferrari a Aston Martin, u kterých se ale zdá, že spíš postupně zpomalují než zrychlují? Každý z těchto čtyř týmů bude potřebovat trochu štěstí, ale všichni jsou odhodlaní konečně Red Bull porazit.
PIASTRI CHCE NA PÓDIUM
Australský nováček podal v posledních dvou závodech velmi dobrý výkon. V kvalifikaci skončil vždy těsně za kolegou Norrisem a v závodě držel velmi dobrou rychlost. Kvůli nešťastnému safety caru a drobnému poškození podlahy to však na pódium zatím nestačilo. Jak ale dokázal Lando Norris dvěma druhými místy, vylepšený monopost MCL60 na stupně vítězů rozhodně má. A z Piastriho výkonů můžeme usuzovat, že na první trojku má i on. Jen potřebuje, aby to všechno zaklaplo dohromady. Tak třeba se to povede už tento víkend v Belgii.
ZTRACENÁ RYCHLOST ASTONU
Zelený tým byl obrovským překvapením začátku sezony. Z chvostu pole se vyšvihl hlavně v rukou Fernanda Alonsa do bojů o pódium, ne-li o vítězství. Poslední úspěch však přišel v Kanadě a od té doby nic. Jako by z auta někdo vysál veškerou rychlost, která v něm byla. Už ani Fernando Alonso nedokáže dovézt nějaký zázračný výsledek, v Maďarsku se zmohl jen na deváté místo. Stále se může ukázat, že to je jen chvilkový výpadek a forma se vrátí. Čím déle ale tyto nevalné výkony potrvají, tím pravděpodobnější bude, že má Aston Martin problém. Ať už zpomalení způsobilo cokoliv, tým to musí vyřešit. Zahodit tak skvěle rozjetou sezonu, třetí místo v poháru konstruktérů i jezdců, by byla velká škoda.
ÚTOK WILLIAMSU NA BODY
Vůz týmu z Grove sice nepatří k těm úplně nejlepším, ale má svou silnou stránku. Tou je aerodynamická efektivita a nízký odpor na rovinkách. Alex Albon v Rakousku a Velké Británii dokázal, že tuto vlastnost umí dobře využít. A jelikož Spa je právě o kompromisu mezi rychlostí na dlouhých rovinkách a přítlakem v zatáčkách, mohlo by Williamsu vyhovovat. Kdo by se měl obávat? Například Alpine, Ferrari nebo Aston Martin, kteří všichni hledají svou formu a na Red Bull Ringu i Silverstone s nimi Albon obstojně bojoval, ba je i porážel. Hlavně v kvalifikaci by thajský pilot mohl být pro tyto týmy nebezpečný a možná se postarat i o mnohem větší překvapení.
DALŠÍ SPRINTOVÝ VÍKEND
Od posledního sprintu v Rakousku uběhly jen dva závody a už tu máme třetí z letošních šesti speciálních víkendů. Na ikonické trati ve Spa-Francorchamps nás tak čeká kvalifikace v pátek a samostatná sprintová sobota. Týmy budou mít jen jednu hodinu v prvním pátečním tréninku na nalezení správného nastavení aut pro zbytek víkendu. Zkomplikovat to může počasí, které je v ardenských lesích nevyzpytatelné a umí hodně zamíchat kartami. I díky tomuto faktoru je určitě na co se těšit.