10 zajímavých poznatků z GP Španělska

Ačkoliv se zdála být průběhem závodu GP Španělska klidnější, není tomu ve skutečnosti tak. Za televizní obrazovkou se skrývá spousta zajímavých příběhů a poznatků, které mohou diváka zaujmout. Pojďme si několik z nich vyjmenovat.

Štítky: Barcelona Zveřejněno 19. 08 2020 — Petr Čermák

Srazíte-li Mercedes na kolena, vrátí se silnější

Každá porážka Mercedesu od začátku hybridní éry měla spektakulární nádech. Nebylo tomu jinak ani v případě GP 70. výročí F1, kterou ovládl brilantní strategií a bravurním managementem pneumatik Max Verstappen. Ačkoliv se očekávalo, že podobný osud zasáhne Mercedes i v Barceloně, opak byl pravdou.

Mercedes svou porážku z druhého závodu na Silverstonu přijal a ponaučil se z ní. Při návratu na závodní trať v Barceloně využil všech získaných dat a stanovil si jednoduchý cíl – osud z výročního závodu se nesmí opakovat.

Zatímco na Silverstonu oba vozy své pneumatiky doslova „usmažily“, ve Španělsku si s nimi dokázaly poradit. Nejen, že nedocházelo k puchýřování, Lewis Hamilton dokonce prodloužil svůj první stint o dalších 10 kol.

Toto Wolff po závodě svůj tým pochválil – „Jsem velmi hrdý na celý tým a na inženýry, kteří se dokázali vzpamatovat z chyb, jichž jsme se minulý týden dopustili. Dokazuje to, jak silná naše organizace je. Teplota trati dosahovala 50 stupňů Celsia, přesto bylo auto velmi dobré. Z toho mám asi největší radost.“

Lewis Hamilton poráží Michaela Schumachera v Sennově stylu

Před startem sezóny se očekávalo, že dojde k překonání dvou významných rekordů historie formule 1 a jeden další bude vyrovnán. Lewis Hamilton ve Španělsku získal své 88. vítězství, což znamená, že na legendárního Michaela Schumachera ztrácí pouhé tři triumfy. Lze s největší pravděpodobností říct, že k překonání tohoto rekordu dojde ještě před koncem sezóny.

Barcelonské vítězství pomohlo Lewisi Hamiltonovi navýšit náskok v čele šampionátu. Druhý Verstappen ztrácí na šestinásobného mistra světa už 37 bodů, Hamiltonův kolega Valtteri Bottas ztrácí o 6 bodů více. Britský závodník je na skvělé cestě k zisku sedmého titulu, kterým by legendárního Michaela Schumachera vyrovnal.

Ve Španělsku navíc pokořil druhý zmiňovaný rekord – Hamilton je nyní jezdcem, jenž stál na stupínku vítězů vícekrát než kdokoliv jiný. První místo v GP Španělska bylo jeho 156 závodem, který zakončil mezi nejlepšími třemi.

Lewis Hamilton září stejným způsobem, jakým na přelomu 80. a 90. let minulého století zářil Ayrton Senna se svým červenobílým mclarenem. Hamilton se po závodě ve Španělsku nechal slyšet, že se cítil „jako v jiné dimenzi“, málem si nevšiml šachovnicového praporu a pokračoval dál. Takhle zabraný byl Lewis do své jízdy. Podobná slova vyřkl po své kvalifikační dominanci na GP Monaka 1988 výše zmiňovaný Brazilec Ayrton Senna. Popisoval, jakým způsobem se cítil, jako by opustil své tělo a vstoupil do úplně odlišné dimenze. Svého kolegu Alaina Prosta tehdy porazil o 1,5 sekundy.

Verstappen opět demonstroval své kvality

Rychlostní náskok Mercedesu W11 je enormní. I právě proto je potřeba vyzdvihnout výkony Maxe Verstappena, který od GP Maďarska nesestoupil alespoň z druhého místa na stupních vítězů. Nizozemský závodník ve službách Red Bullu je jedinou konkurencí černých mercedesů – a Valtteriho Bottase zdolává poměrně pravidelně.

Opět se mu povedlo rozdělit oba vozy Mercedesu. Verstappen se po perfektním startu propracoval na druhé místo. Ačkoliv nedokázal vyzvat v boji o vítězství dominantního Hamiltona, obstojně hájil stříbrnou příčku před mercedesem Valtteriho Bottase.

Po závodě nebyl Holanďan vystresovaný, nedal najevo žádnou frustraci. Fakt, že druhé místo bylo maximem dne, přijal s naprostou pokorou. Red Bull tentokrát na vítězného Hamiltona jednoduše řečeno neměl.

Rozhovor s Maxem Verstappenem – Proč je občas nutné se zasmát?

Ačkoliv ztrácí Verstappen na druhém místě 37 bodů, vznáší se otázka, kdo je letos lepším pilotem – jestli dominantní Hamilton, nebo sympaticky rychlý Verstappen.

„Rozdíl mezi nimi je opravdu malý,“ myslí si šéf Red Bullu Christian Horner. „Doufám, že se v příštích závodech dočkáme mezi oběma jezdci těsných soubojů kolo na kolo. Věřím, že by to diváci náležitě ocenili. Tohle chceme vidět, bylo by to pro formuli 1 opravdu dobré.“

Je otázka, zda se dočkáme nějakých bližších soubojů mezi Maxem Verstappenem a Mercedesem. Každopádně výsledky GP 70. výročí F1 upozorňují, že pořekadlo „nikdy neříkej nikdy“ je tentokrát na místě.

Bottasovy šance na titul visí na vlásku

Valtteri Bottas nebyl ve Španělsku schopen vyrovnat se úrovni svého týmového kolegy. Po ztrátě nejen své šance na vítězství, ale také druhého místa si dojel pro 16 bodů za třetí místo s nejrychlejším kolem – a opět bodově zaostal nejen za Hamiltonem, ale také za Maxem Verstappenem.

Abychom tu nesypali Bottasovi pouze popel na hlavu, je třeba upozornit na fakt, že se mu v letošní sezóně daří držet krok v kvalifikacích. Rozdíly na jedno kolo jsou mezi oběma černými šípy sympatické, sobotní pole position na GP Španělska vyhrál Lewis Hamilton o pouhých 59 tisícin sekundy. Bottasovou slabinou jsou ale starty – kromě Španělska takhle přišel o šanci na vítězství v Maďarsku. I zde se ke konci závodu zasekl za druhým Verstappenem.

Sám Bottas byl po závodě frustrovaný. Přiznal, že mu „titul mizí před očima“. To je pravda, po šesti závodech ztrácí na svého týmového kolegu 43 bodů. Lewise Hamiltona porazil dosud jen jednou – a to během úvodní GP Rakouska.

Abyste porazili Lewise Hamiltona, musíte být perfektní, precizní. A to Bottas zatím nezvládá. Je jen na něm, aby našel potřebnou rychlost a svého nemesis začal v následujících závodech porážet a zachránil tím svou šanci na zisk mistrovského titulu.

Volkswagen plánuje vlastní výrobu bateriových článku v Americe

Lance Stroll je též hvězdou letošní sezóny

Do GP Španělska se mladý Kanaďan kvalifikoval pátý se ztrátou jedné desetiny sekundy na týmového kolegu Sergia Péreze. Jeho startovní umění mu ale pomohlo Mexičana zdolat – profitoval ale také ze špatného startu Valtteriho Bottase. Chvilku se držel na třetím místě, nakonec se ale musel spokojit se čtvrtou příčkou.

Tu držel až do druhé zastávky v boxech, kdy jej předjel Sergio Pérez s alternativní strategií. Mexičan chtěl svůj závod zvládnout na pouhou jednu zastávku. Ve finále si ale Stroll přeci jen připsal 12 bodů za 4. místo – Pérez byl totiž penalizován za znemožňování předjetí pod modrými vlajkami.

Kanaďan ve Španělsku opět demonstroval svou sílu na startu. Už v době, kdy jezdil u Williamsu, jej soupeři za raketové starty chválili. Nyní má k dispozici monopost, s kterým se pravidelně kvalifikuje v top 10, takže si jeho startů všímáme podstatně více.

Nejsou to ale pouze starty – Stroll už nepatří mezi nováčky, přeci jen letos nastoupil do své čtvrté sezóny. Stává se z něj komplexní závodní jezdec, který je schopen bojovat s mnohem zkušenějšími závodníky. Aktuálně se nachází na pátém místě v poháru jezdců a se současnou formou Ferrari lze předpokládat, že může zabojovat i o čtvrté místo, na kterém se aktuálně nachází Charles Leclerc.

Každopádně je třeba upozornit na to, že Stroll už dávno není závodníkem, nad kterým visí otazník, zda je vůbec způsobilý závodní sedačky v královně motorsportu. Svou sedačku si zaslouží a jeho letošní výsledky o tom svědčí.

Po závodě si Lance Stroll promluvil se Sebastianem Vettelem, o němž se spekuluje, že by příští rok mohl usednout do kokpitu Astonu Martinu právě po boku Lance Strolla. Pokud se tak stane a vyzve ve stejném voze čtyřnásobného šampiona, zvýší se jeho cena na jezdeckém trhu. A to rozhodně není od věci.

Vettel a Ferrari spolu nejsou navzájem spokojení

O tom, že Vettel nebude příští rok pokračovat u Ferrari, se ví nějakou tu dobu. Kdo by ale předpokládal, že budou vztahy mezi italskou automobilkou a čtyřnásobným šampionem tak napjaté?

Dosud v letošní sezóně získal Sebastian Vettel 15 bodů, z toho nejlepšími výsledky jsou 6. místo z Maďarska a 7. místo ze Španělska. V obou případech si ale musel ke svému výsledku dopomoct sám skvělými strategickými rozhodnutími – v Maďarsku poprosil svůj tým, aby mu místo nejměkčí sady  nasadili středně tvrdou. Leclerc stejné rozhodnutí neučinil a nakonec dojel mimo body.

Ve Španělsku plánovalo Ferrari strategii dvou zastávek v boxech. Sebastian Vettel startoval na středně tvrdé směsi, po startu se na něj dotíral rychle jedoucí Daniil Kvjat. Rus se před zkušeného šampiona dostal po první sérii zastávek v boxech, kdy Ferrari nasadilo na Vettelův vůz nejměkčí sadu. Ve chvíli, kdy začali stavět ostatní u svých mechaniků pro třetí směs, se Vettel pohyboval na pátém místě. Aby se před svou druhou zastávkou soupeřům vzdálil, začal na pneumatiky tlačit, když v tom se ho tým optal, zda by nechtěl zkusit dojet až do cíle na nejměkčí sadě.

Vettel a Ferrari: Kam se poděl sen o pohádkovém konci?

„Do p*dele práce,“ zasmál se Vettel. „Na to jsem se vás už ptal, teď na pneumatiky tři kola tlačím.“ Svůj tým následně poprosil, aby vypočítal ideální hodnotu času, který by musel každé kolo atakovat, aby byl schopen dojet na opotřebované sadě až do konce.

Vettel se následně propadl o dvě místa vzad, ale v cíli závodu byl přeci jen evidován na velmi zaslouženém sedmém místě. Za svůj výkon a strategický um si u fanoušků vysloužil ocenění „jezdce dne“. Z týmového rádia, které jsme výše popsali, bylo ale bezpochyby cítit sílící napětí mezi závodníkem a týmem.

Co lze z Vettelova tónu hlasu vyčíst? Není spokojen s přístupem svého týmu. Ani jeho závodní inženýr ale nepatří mezi nejspokojenější zaměstnance světa – přeci jen není jednoduché pracovat s jezdcem, který dává svou frustraci jasně najevo. Sílící napětí pak jen vyvolává konspirační teorie o Vettelově předčasném odchodu. Ten čtyřnásobný šampion prozatím odmítá.

Albonovi vypršela zkušební lhůta

Kolem budoucnosti Alexandera Albona je stále mnoho otázek. Dosud byly kritizovány především jeho kvalifikační výkony, které se ani trochu neblížily Verstappenovým časům. V závodě si ale Albon pravidelně vybojoval řadu pozic a dokázal, že patří mezi závodníky s velmi ostrými lokty.

Ve Španělsku se ale dostal do Q3 a na startovním roštu pak obýval působivé šesté místo. Konečně tak mohl svou stíhací jízdu demonstrovat na jezdcích vpředu a ideálně dojet alespoň před monoposty Racing Pointu. Realita ale byla jiná – na růžové pantery prostě nestačil.

Chybná byla pravděpodobně i strategie. Alexanderu Albonovi nasadili v 16. kole tvrdou směs pneumatik, na které ztratil spoustu času. Tým si nejspíše pohrával s myšlenkou jedné zastávky v boxech, ta se ale nakonec jevila jako nereálná a Red Bull svého pilota stáhl do boxů pro středně tvrdou sadu.

Albon se ale trápil dál, a dokonce umožnil Carlosi Sainzovi přeskočit jej. V posledních kolech se pohyboval za sedmým Vettelem, ale ani Němce trápícího se na velmi opotřebované měkké sadě nepředjel. Po závodě prozradil, že ho trápily pneumatiky. A ne jen jedna sada, ale úplně všechny.

„Nemohl jsem se spolehnout na pneumatiky ani v jednom stintu,“ prozradil Albon. „Nevím, co se stalo, byl to úplný opak Silverstonu. Bylo to jako v kvalifikaci, možná ještě horší, nedařilo se mi udržet pneumatiky naživu.“

Albonovo trápení už má ale dlouhého trvání. Vloni se dalo respektovat – přeci jen do monopostu RB15 naskočil v polovině sezóny a bylo vidět, že se mu dařilo lépe než Pierru Gaslymu. Letos se od něj ale očekávaly lepší výsledky, které britský jezdec s thajskou licencí nedokáže doručit. A to je malér.

Barcelona současné specifikaci monopostů F1 nesedí

A máme to tu znovu. Ačkoliv je Circuit de Barcelona-Catalunya velmi zajímavým a oblíbeným okruhem napříč závodními sériemi, současné specifikaci vozů formule 1 nesedí. Na testování je to dobrá trať, ale pro závodění je velmi obtížná.

Vloni to vypadalo, že se jedná o poslední GP Španělska na barcelonském okruhu, ale nakonec s místním okruhem pořadatel prodloužil smlouvu. Nyní se kvůli dopadů koronaviru očekává další prodloužení, takže nás čeká minimálně jeden další neutěšený závod na severovýchodě Španělska.

Fanoušci si od letošního závodu slibovali více, jelikož se jelo v srpnu místo tradičního května, takže se předpokládalo, že bude extrémní horko, které by mohlo jezdcům ztížit životy. Ale ani tento faktor závodění nezpestřil.

Nebudeme však vzlykat, pokud Barcelona v kalendáři formule 1 zůstane i po konci příštího roku. V roce 2022 nás totiž čeká revoluční změna technických i sportovních pravidel, která by mohla závodění na barcelonském okruhu přeci jen osladit.

FIA nechce vidět žádné kopírování aut

Abychom opět nezacházeli do detailů kolem kauzy brzdových trychtýřů Racing Pointu, budeme hovořit obecně.

Týmy obdržely před GP Španělska otevřený dopis od generálního tajemníka FIA Petera Bayera. Ten se v něm zmiňuje o zvýšené snaze FIA zamezit kopírování aut. Aby k tomuto cíli došlo, rozhodla se FIA pozměnit pravidla pro rok 2021.

K čemu nejspíše dojde? FIA chce zamezit využití fotografie jako podkladu k vývoji větších komponent vozů formule 1. Co to ve zkratce znamená? Pokud by tato pravidla byla aplikována už letos, byl by letošní monopost Racing Pointu ilegální. Stáj ze Silverstonu se totiž dušuje, že k žádné spolupráci mezi ní a Mercedesem nedošlo, monopost okopírovali pomocí fotografií.

Právě díky tomuto ujištění ze strany FIA se rozhodly McLaren a Williams stáhnout z přímé účasti v odvolacím řízení proti rozsudku v kauze Racing Point. Nicméně Renault a Ferrari i nadále ve své snaze o vytouženou spravedlnost pokračují.

Co bude s Totem Wolffem?

Z klíčových postav u Mercedesu (pokud nebudeme počítat konstruktéry, inženýry či mechaniky) má smlouvu na příští rok pouze Valtteri Bottas. Lewis Hamilton jednání s Mercedesem odložil, jako důvod uvedl, že by nebylo příhodné podepisovat milionový kontrakt ve chvíli, kdy se většina světa „topí“ v nezaměstnanosti způsobené pandemií covidu-19.

Kromě Hamiltona ale nemá jistou budoucnost ani šéf týmu Toto Wolff. Ne, že by o něj Mercedes nestál, to v žádném případě. Naopak – Wolff by si mohl polepšit. Spekuluje se o tom, že by v rámci týmu dostal významnější roli, určité zdroje ale spekulují o tom, že by Wolff mohl postoupit klidně i výše, a to do vedení Daimleru.

Wolffova manželka Susie vede tým ve formuli E, takže stejně jako Toto netráví doma příliš mnoho času. Manželé Wolffovi spolu ale chtějí pochopitelně trávit více chvil. Budoucnost Tota Wolffa je pro nás i nadále neznámou a ani sám Wolff nemá tušení, jakým směrem se v následujících měsících vydá.

„Uvidíme, jakou v Mercedesu budu hrát roli,“ prozradil Wolff v sobotu před GP Španělska. „O své budoucnosti jednám s Olou Kalleniem (šéfem Daimleru – pozn. red.) a s manželkou Susie. Doufám, že budu příští rok jednat ze stejné pozice i s vámi, pokud ale ne, zůstanu týmu nablízku.“

Virgin vzal odchod Birda s humorem. Jaguar obdržel “speciální zásilku”