Racing Point měl od Mercedesu podstatně více informací, tvrdí bývalý šéf týmu F1
Bývalý šéf týmu F1 se rozpovídal v rozhovoru pro německou televizní stanici Sport 1. Podle jeho informací měl Racing Point získávat od Mercedesu data z větrného tunelu. Kromě toho jim měla stuttgartská automobilka nabídnout šablonu kompletního vozu.
Před dvěma týdny byl vznesen rozsudek v kauze brzdových trychtýřů Racing Pointu. „Růžové mercedesy“, jak se jim začalo přezdívat, přišly o 15 konstruktérských bodů a tým bude muset zaplatit pokutu 400 tisíc euro.
Po změně pravidel je každý tým od začátku letošní sezóny povinen mít na brzdové trychtýře své duševní vlastnictví. Techničtí delegáti FIA ovšem došli k závěru, že v případě brzdových trychtýřů Racing Pointu tomu tak není – na designu se měl značně podílet Mercedes.
Racing Point se brání, že se pouze snažil napodobit design loňského Mercedesu W10, který tým zachytil na fotografiích. Ne všichni s tímto tvrzením souhlasí – navíc jsou brzdové trychtýře chápány jako velmi komplexní komponenta, která nelze okopírovat pouze podle získaných fotografií.
Stejný pohled na věc má i Colin Kolles, bývalý šéf Jordanu a Midlandu z let 2005 a 2006. Jordan (Midland) je dnešní Racing Point. Později Kolles vedl týmy HRT a Caterham, z formule 1 se kompletně stáhnul na konci roku 2014.
Nejen, že Kolles nevěří tvrzením o fotografiích, podle něj Racing Point neokopíroval pouze brzdové trychtýře, ale kompletní koncept monopostu.
„Z fotek auto neokopírujete,“ namítá Kolles. „Nejsou to jen brzdové trychtýře. Kromě některých součástek měli k dispozici také data. Bylo mi řečeno, že získali 60% model z větrného tunelu a 100% šablonu vozu, kterou naskenovali a konvertovali na CAD data. Jinak by ten koncept fungovat nemohl.“
Týmy formule 1 ve větrných tunelech nemohou testovat kompletní model svého monopostu, ale pouhých 60 %. Z toho důvodu hovoří Kolles o 60% modelu, nikoliv o kompletním. V počítačových modelech nejsou týmy omezované.
Filozofický a právní kolaps: Kauza týmu Racing Point vysvětlena
Kolles neuvedl zdroj svých informací, každopádně je jeho nelibost vůči Mercedesu zjevná. V roce 2013 měl údajně vydírat šéfa stříbrných šípů Tota Wolffa. Toho v paddocku nahrál, jak kritizuje Rosse Brawna, Nikiho Laudu a tehdejšího šéfa Daimleru. Nahrávku měl v plánu uveřejnit, pokud by ho Wolff neuplatil. Nakonec se ale vše urovnalo.
Colin Kolles zkritizoval právě vzájemný vztah mezi Totem Wolffem a majitelem Racing Pointu Lawrencem Strollem. Wolff letos odkoupil akcie ve společnosti Aston Martin, v níž má značný podíl Lawrence Stroll.
Kolles se domnívá, že mezi oběma dochází k interním jednáním, která zasahují do fungování Mercedesu a Racing Pointu. „Pokud bych byl součástí vedení Daimleru, pídil bych se po odpovědích, proč tráví Wolff své prázdniny na Strollově lodi nebo ve Gstaadu. Stalo se podle mého názoru vícero věcí, které nejsou příliš vhodné.“
„Domnívám se, že mají velmi blízké vztahy. Je to jen můj osobní názor, ačkoliv nejsem sám – tenhle názor sdílí řada dalších lidí.“
Kolles si byl v minulosti velmi blízký s tehdejším šéfem formule 1 Berniem Ecclestonem. V paddocku si zachoval spoustu kontaktů – ačkoliv netušíme, zda se jedná o věrohodné zdroje, určitě nelze pravdivost Kollesových slov stoprocentně vyvrátit. Na lepší pochopení celé situace si budeme muset počkat až do rozhodnutí odvolacího soudu FIA.
Ke kopírování monopostů se v sobotu před GP Španělska vyjádřil i Toto Wolff. Podle něj nedošlo v případě Racing Pointu ke kopírování, které by se přehouplo až za hranice fotografií. Jakékoliv jiné spekulace označil za „totální nesmysl“.
„Kdyby naše auto někdo okopíroval s tím, že šel až za hranice fotografií, věděli bychom o tom,“ argumentoval šéf Mercedesu. „Z mé perspektivy je to naprostý nesmysl. Budu naši značku před jakýmikoliv křivými obviněními bránit.“
Racing Point se aktuálně nachází na třetím místě v poháru konstruktérů. Svými 22 body ze Španělska překonala stáj ze Silverstone nejen Ferrari, ale také McLaren. Dohromady získal Racing Point v letošní sezóně 63 bodů, čtvrtý McLaren 62 a páté Ferrari 61. Vypadá to, že souboj o nejlepší tým ze zbytku pole bude v letošní sezóně velmi napínavý.
Měli jsme vyšší očekávání, rekapituluje Audi nejhorší sezonu v historii