Rozbor pátečních tréninků GP Španělska

Má Red Bull s Maxem Verstappenem šanci i v Barceloně? Jak si stojí Sebastian Vettel a Carlos Sainz po výměně auta? A hlavně, jak si stojí týmy ve středu pole?

Štítky: GP Španělska Zveřejněno 14. 08 2020 — Tomáš Richtr

Klíčovým faktorem není absolutní (kvalifikační) rychlost. I když pozice na startu a následná pozice v závodě (track position) je samozřejmě pořád důležitá. Jde o to, jak který tým dokáže pracovat s odhadovanou délkou životnosti pneumatik. Názorným příkladem je minulý závod na Silverstonu. Po zastávce Valtteriho Bottase, který coby lídr mohl stavět jako první, Mercedes zjistil, že by jeho pneu vydržely déle. Z takového poznání profitoval Lewis Hamilton. A oba porazil Max Verstappen.

Ve Španělsku je nasazena zase nejtvrdší kombinace pneumatik Pirelli C1, C2 a C3, stejně jako o prvním závodě na Silverstonu. Jinak jsou nasazovány pneu C2, C3 a C4. (C1 nejtvrdší, C5 nejměkčí.)

Po pátečních trénincích Lewis Hamilton potvrdil, že nemá problémy s takzvaných puchýřkováním pneumatik (lidově řečeno se pneu kvůli vysokým teplotám ‚vaří‘). Ale to prý neměl ani v této fázi víkendu minulý víkend.

„Nedokážeme zatím posoudit, jak dlouho vydržíme na pneumatikách v porovnání s Red Bullem,“ řekl Hamilton. To bude určující pro strategii.

Cílem pro silné týmy bude startovat do závodu na žluté střední C2 sadě. Ta je zhruba o 0,7 sekundy pomalejší než červená C3 sada. Takže pro Mercedes jde o přirozenou volbu. Oproti minulému víkendu je navíc také červená sada zřejmě použitelná pro závod.

Větší slabinou pneumatik ve Španělsku je tentokrát rychlost opotřebení (úbytku materiálu – tyre wear) než degradace (pokles výkonu) nebo puchýřkování. Max Verstappen neočekává zázraky v kvalifikaci, ale v závodě? „Proč ne? Moje pocity jsou celkem dobré,“ řekl Verstappen.

V kvalifikačním režimu je na tom solidně také Renault Daniela Ricciarda, byť v závodě to asi nebude stejné. Ricciardo svůj výsledek ve druhém tréninku nazval velmi „chutným“. Podobně jako na Silverstonu i v pátek byl první trénink horší a druhý lepší. Esteban Ocon uznal, že se asi nechá inspirovat Ricciardovým nastavením.

Výsledky 1. tréninku GP Španělska:

Poř. Pilot Tým/Motor Čas Odstup Kol
1 Valtteri Bottas Mercedes 1’16.785 33
2 Lewis Hamilton Mercedes 1’16.824 0.039 29
3 Max Verstappen Red Bull/Honda 1’17.724 0.939 26
4 Charles Leclerc Ferrari 1’17.970 1.185 27
5 Sebastian Vettel Ferrari 1’17.981 1.196 27
6 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1’18.291 1.506 29
7 Sergio Pérez Racing Point/Mercedes 1’18.471 1.686 31
8 Alexander Albon Red Bull/Honda 1’18.606 1.821 27
9 Kevin Magnussen Haas/Ferrari 1’18.620 1.835 28
10 Lance Stroll Racing Point/Mercedes 1’18.643 1.858 31
11 Carlos Sainz Jr. McLaren/Renault 1’18.733 1.948 33
12 Esteban Ocon Renault 1’18.736 1.951 31
13 Lando Norris McLaren/Renault 1’18.744 1.959 32
14 Pierre Gasly AlphaTauri/Honda 1’18.888 2.103 26
15 A.Giovinazzi Alfa Romeo/Ferrari 1’18.917 2.132 24
16 Kimi Räikkönen Alfa Romeo/Ferrari 1’18.981 2.196 24
17 Daniil Kvyat AlphaTauri/Honda 1’19.145 2.360 21
18 Daniel Ricciardo Renault 1’19.230 2.445 31
19 Nicholas Latifi Williams/Mercedes 1’20.334 3.549 30
20 Roy Nissany Williams/Mercedes 1’20.664 3.879 25

Analýza kvalifikačního tempa:

Sebastian Vettel, který zažívá  nejhorší úvod sezony za posledních 12 let, dostal pro tento víkend nové šasi. A čtyřnásobný šampion je spokojenější. Podle jeho vlastních slov „dávají některé věci smysl“. Nejen pro něj, ale i pro kolegu Charlese Leclerca byl pátek „lepší, než jsme čekali“.

Romain Grosjean z týmu Haas nevěřil svému pátému a šestému místu z tréninků, a také nemá vysvětlení pro svůj výkon. Tím spíš, když Haas na autě od začátku sezony nepracuje, protože čeká na podpis takzvané Concordské dohody na nové období. Grosjean stejně jako ostatní se vyrovnávají se srpnovým horkem tam, kde se mělo původně závodit v květnu. Během tréninků musel Grosjean vyměnit spodní prádlo dokonce třikrát.

Výsledky 2. tréninku GP Španělska

Poř. Pilot Tým/Motor Čas Odstup Kol
1 Lewis Hamilton Mercedes 1’16.883 37
2 Valtteri Bottas Mercedes 1’17.170 0.287 38
3 Max Verstappen Red Bull/Honda 1’17.704 0.821 33
4 Daniel Ricciardo Renault 1’17.868 0.985 34
5 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1’18.133 1.250 29
6 Charles Leclerc Ferrari 1’18.147 1.264 35
7 Carlos Sainz Jr. McLaren/Renault 1’18.214 1.331 33
8 Sergio Pérez Racing Point/Mercedes 1’18.293 1.410 39
9 Esteban Ocon Renault 1’18.303 1.420 40
10 Pierre Gasly AlphaTauri/Honda 1’18.312 1.429 40
11 Lance Stroll Racing Point/Mercedes 1’18.357 1.474 39
12 Sebastian Vettel Ferrari 1’18.404 1.521 36
13 Alexander Albon Red Bull/Honda 1’18.491 1.608 35
14 Lando Norris McLaren/Renault 1’18.506 1.623 38
15 Daniil Kvyat AlphaTauri/Honda 1’18.642 1.759 39
16 Kevin Magnussen Haas/Ferrari 1’18.761 1.878 36
17 Kimi Räikkönen Alfa Romeo/Ferrari 1’18.900 2.017 42
18 A.Giovinazzi Alfa Romeo/Ferrari 1’18.964 2.081 40
19 Nicholas Latifi Williams/Mercedes 1’19.155 2.272 32
20 George Russell Williams/Mercedes 1’19.391 2.508 38

Analýza závodního tempa

Po absenci ve dvou velkých cenách se vrací Mexičan Sergio Pérez. „Bál jsem se, že si budu chvíli zvykat, ale byl jsem zpátky v rytmu hodně rychle,“ pochvaloval si Pérez, který ale přiznal velké nároky způsobené vedrem, tím spíš krátce poté, co prošel nemocí Covid-19.

Shrnutí:

Mercedes má v kvalifikaci enormní  náskok, který mohou  narušit pouze nepředvídatelné faktory typu nespolehlivost nebo nehody. Red Bull bude hledat způsob, jak si pro neděli připravit co nejlepší pozici pro potenciální útok zezadu. Zda na něj dosáhne, to bude nosným tématem víkendové velké ceny. Páteční data na Silverstonu měl Red Bull ve srovnání s Mercedesem horší než v pátek v Barceloně.

Za nimi se pak odehrává úžasná bitva Ferrari, Racing Point, Renault, McLaren. Že je o co bojovat, dokládá průběžné pořadí mistrovství světa mezi jmenovanými týmy:

Pozice Tým Body
3 Ferrari 55
4 McLaren/Renault 53
5 Racing Point/Mercedes 41
6 Renault 36

A to Racing Point má už odečteno 15 mistrovských bodů v důsledku kauzy s kopírováním brzdových trychtýřů. Pokud by v odvolacím řízení uspěl a body by mu byly vráceny, měl by jich 56!

TV přenosy F1 na Sport1 a Sport2 nejméně do roku 2023