Rozbor pátečních tréninků GP Španělska
Má Red Bull s Maxem Verstappenem šanci i v Barceloně? Jak si stojí Sebastian Vettel a Carlos Sainz po výměně auta? A hlavně, jak si stojí týmy ve středu pole?
Klíčovým faktorem není absolutní (kvalifikační) rychlost. I když pozice na startu a následná pozice v závodě (track position) je samozřejmě pořád důležitá. Jde o to, jak který tým dokáže pracovat s odhadovanou délkou životnosti pneumatik. Názorným příkladem je minulý závod na Silverstonu. Po zastávce Valtteriho Bottase, který coby lídr mohl stavět jako první, Mercedes zjistil, že by jeho pneu vydržely déle. Z takového poznání profitoval Lewis Hamilton. A oba porazil Max Verstappen.
Ve Španělsku je nasazena zase nejtvrdší kombinace pneumatik Pirelli C1, C2 a C3, stejně jako o prvním závodě na Silverstonu. Jinak jsou nasazovány pneu C2, C3 a C4. (C1 nejtvrdší, C5 nejměkčí.)
Po pátečních trénincích Lewis Hamilton potvrdil, že nemá problémy s takzvaných puchýřkováním pneumatik (lidově řečeno se pneu kvůli vysokým teplotám ‘vaří’). Ale to prý neměl ani v této fázi víkendu minulý víkend.
“Nedokážeme zatím posoudit, jak dlouho vydržíme na pneumatikách v porovnání s Red Bullem,” řekl Hamilton. To bude určující pro strategii.
Cílem pro silné týmy bude startovat do závodu na žluté střední C2 sadě. Ta je zhruba o 0,7 sekundy pomalejší než červená C3 sada. Takže pro Mercedes jde o přirozenou volbu. Oproti minulému víkendu je navíc také červená sada zřejmě použitelná pro závod.
Větší slabinou pneumatik ve Španělsku je tentokrát rychlost opotřebení (úbytku materiálu – tyre wear) než degradace (pokles výkonu) nebo puchýřkování. Max Verstappen neočekává zázraky v kvalifikaci, ale v závodě? “Proč ne? Moje pocity jsou celkem dobré,” řekl Verstappen.
V kvalifikačním režimu je na tom solidně také Renault Daniela Ricciarda, byť v závodě to asi nebude stejné. Ricciardo svůj výsledek ve druhém tréninku nazval velmi “chutným”. Podobně jako na Silverstonu i v pátek byl první trénink horší a druhý lepší. Esteban Ocon uznal, že se asi nechá inspirovat Ricciardovým nastavením.
Výsledky 1. tréninku GP Španělska:
Poř. | Pilot | Tým/Motor | Čas | Odstup | Kol |
1 | Valtteri Bottas | Mercedes | 1’16.785 | 33 | |
2 | Lewis Hamilton | Mercedes | 1’16.824 | 0.039 | 29 |
3 | Max Verstappen | Red Bull/Honda | 1’17.724 | 0.939 | 26 |
4 | Charles Leclerc | Ferrari | 1’17.970 | 1.185 | 27 |
5 | Sebastian Vettel | Ferrari | 1’17.981 | 1.196 | 27 |
6 | Romain Grosjean | Haas/Ferrari | 1’18.291 | 1.506 | 29 |
7 | Sergio Pérez | Racing Point/Mercedes | 1’18.471 | 1.686 | 31 |
8 | Alexander Albon | Red Bull/Honda | 1’18.606 | 1.821 | 27 |
9 | Kevin Magnussen | Haas/Ferrari | 1’18.620 | 1.835 | 28 |
10 | Lance Stroll | Racing Point/Mercedes | 1’18.643 | 1.858 | 31 |
11 | Carlos Sainz Jr. | McLaren/Renault | 1’18.733 | 1.948 | 33 |
12 | Esteban Ocon | Renault | 1’18.736 | 1.951 | 31 |
13 | Lando Norris | McLaren/Renault | 1’18.744 | 1.959 | 32 |
14 | Pierre Gasly | AlphaTauri/Honda | 1’18.888 | 2.103 | 26 |
15 | A.Giovinazzi | Alfa Romeo/Ferrari | 1’18.917 | 2.132 | 24 |
16 | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo/Ferrari | 1’18.981 | 2.196 | 24 |
17 | Daniil Kvyat | AlphaTauri/Honda | 1’19.145 | 2.360 | 21 |
18 | Daniel Ricciardo | Renault | 1’19.230 | 2.445 | 31 |
19 | Nicholas Latifi | Williams/Mercedes | 1’20.334 | 3.549 | 30 |
20 | Roy Nissany | Williams/Mercedes | 1’20.664 | 3.879 | 25 |
Analýza kvalifikačního tempa:
Sebastian Vettel, který zažívá nejhorší úvod sezony za posledních 12 let, dostal pro tento víkend nové šasi. A čtyřnásobný šampion je spokojenější. Podle jeho vlastních slov “dávají některé věci smysl”. Nejen pro něj, ale i pro kolegu Charlese Leclerca byl pátek “lepší, než jsme čekali”.
Romain Grosjean z týmu Haas nevěřil svému pátému a šestému místu z tréninků, a také nemá vysvětlení pro svůj výkon. Tím spíš, když Haas na autě od začátku sezony nepracuje, protože čeká na podpis takzvané Concordské dohody na nové období. Grosjean stejně jako ostatní se vyrovnávají se srpnovým horkem tam, kde se mělo původně závodit v květnu. Během tréninků musel Grosjean vyměnit spodní prádlo dokonce třikrát.
Výsledky 2. tréninku GP Španělska
Poř. | Pilot | Tým/Motor | Čas | Odstup | Kol |
1 | Lewis Hamilton | Mercedes | 1’16.883 | 37 | |
2 | Valtteri Bottas | Mercedes | 1’17.170 | 0.287 | 38 |
3 | Max Verstappen | Red Bull/Honda | 1’17.704 | 0.821 | 33 |
4 | Daniel Ricciardo | Renault | 1’17.868 | 0.985 | 34 |
5 | Romain Grosjean | Haas/Ferrari | 1’18.133 | 1.250 | 29 |
6 | Charles Leclerc | Ferrari | 1’18.147 | 1.264 | 35 |
7 | Carlos Sainz Jr. | McLaren/Renault | 1’18.214 | 1.331 | 33 |
8 | Sergio Pérez | Racing Point/Mercedes | 1’18.293 | 1.410 | 39 |
9 | Esteban Ocon | Renault | 1’18.303 | 1.420 | 40 |
10 | Pierre Gasly | AlphaTauri/Honda | 1’18.312 | 1.429 | 40 |
11 | Lance Stroll | Racing Point/Mercedes | 1’18.357 | 1.474 | 39 |
12 | Sebastian Vettel | Ferrari | 1’18.404 | 1.521 | 36 |
13 | Alexander Albon | Red Bull/Honda | 1’18.491 | 1.608 | 35 |
14 | Lando Norris | McLaren/Renault | 1’18.506 | 1.623 | 38 |
15 | Daniil Kvyat | AlphaTauri/Honda | 1’18.642 | 1.759 | 39 |
16 | Kevin Magnussen | Haas/Ferrari | 1’18.761 | 1.878 | 36 |
17 | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo/Ferrari | 1’18.900 | 2.017 | 42 |
18 | A.Giovinazzi | Alfa Romeo/Ferrari | 1’18.964 | 2.081 | 40 |
19 | Nicholas Latifi | Williams/Mercedes | 1’19.155 | 2.272 | 32 |
20 | George Russell | Williams/Mercedes | 1’19.391 | 2.508 | 38 |
Analýza závodního tempa
Po absenci ve dvou velkých cenách se vrací Mexičan Sergio Pérez. “Bál jsem se, že si budu chvíli zvykat, ale byl jsem zpátky v rytmu hodně rychle,” pochvaloval si Pérez, který ale přiznal velké nároky způsobené vedrem, tím spíš krátce poté, co prošel nemocí Covid-19.
Shrnutí:
Mercedes má v kvalifikaci enormní náskok, který mohou narušit pouze nepředvídatelné faktory typu nespolehlivost nebo nehody. Red Bull bude hledat způsob, jak si pro neděli připravit co nejlepší pozici pro potenciální útok zezadu. Zda na něj dosáhne, to bude nosným tématem víkendové velké ceny. Páteční data na Silverstonu měl Red Bull ve srovnání s Mercedesem horší než v pátek v Barceloně.
Za nimi se pak odehrává úžasná bitva Ferrari, Racing Point, Renault, McLaren. Že je o co bojovat, dokládá průběžné pořadí mistrovství světa mezi jmenovanými týmy:
Pozice | Tým | Body |
3 | Ferrari | 55 |
4 | McLaren/Renault | 53 |
5 | Racing Point/Mercedes | 41 |
6 | Renault | 36 |
A to Racing Point má už odečteno 15 mistrovských bodů v důsledku kauzy s kopírováním brzdových trychtýřů. Pokud by v odvolacím řízení uspěl a body by mu byly vráceny, měl by jich 56!