‘Nudná’ trať v Abú Dhabi měla původně vypadat jinak
Už nějaký čas se mluví o tom, že Abú Dhabi jako finále sezony nepřináší potřebné drama. Jeho návrhář Hermann Tilke ale s odstupem času od posledního závodu roku 2020 okruh brání a vysvětluje, proč nemohl vytvořit zajímavější dráhu.
V mezinárodní anketě dokonce GP Abú Dhabi 2020 bylo zvoleno nejhorším závodem uplynulé sezony. Velké ceny na okruhu Yas Marina obecně moc vzrušující nejsou, tradičně se vždy hovoří o potřebě změnit konfiguraci okruhu, ale na to ještě stále nedošlo.
Návrhář Hetmann Tilke ale podle svých slov udělal s konfigurací dráhy, která v kalendáři figuruje od roku 2009, to nejlepší, co v rámci možností mohl. „Třeba Yas Hotel, který je integrován do profilu okruhu, má 200 místností. Ale devět měsíců před zhotovením mi bylo řečeno, že bude dvakrát tak velký,“ popisuje Tilke problémy při budování.
„Pak se ale postavil stejný hotel, akorát byl umístěn do vody. Část města měla být zakomponována do okruhu, na to ale taky nedošlo. Proto jsme si nemohli pohrát se sklonem zatáček, což by zvýšilo dynamiku dráhy. Okruh trpí tím, že rychlejší vozy se nedokážou v zatáčkách kvůli ztrátě přítlaku držet těch pomalejších. Možná to změní pravidla od roku 2022.“
Tilke má na kontě hned 14 okruhů v současném kalendáři, jeho výtvory ale nejsou brány s velkým nadšením ze strany fanoušků. Dvorní architekt F1 se ale brání. „Neexistuje nic jako perfektní okruh, ani každý fotbalový zápas není skvělý. Některé závody jsou nudnější, jiné zajímavější. Dokonalým příkladem je Red Bull Ring v Rakousku. Je to dynamický okruh, ideální pro předjíždění. Závody tam jsou často skvělé.
Třeba Soči směřuje k více nudným závodům. Je ve středu olympijské vesničky, takže je vystavěn jako městský okruh. Neměli jsme moc volnosti, olympiáda měla tehdy přednost, nebyl to snadný projekt. Nemůžeme ale postavit deset Red Bull Ringů jen proto, že ten okruh funguje,“ má jasno Němec.
Proč jsou nové okruhy „nudné“ a jak se na nich podílel Schumacher?