Jak se v F1 (ne)dařilo Aston Martinu
Aston Martin se do formule 1 vrací formálně jako 'konstruktér', byť zatím jde jen o přejmenování stáje Racing Point ze Silverstonu v nemetropolitním hrabství Northamptonshire, která vznikla jako Jordan. S ohledem na novou vlastnickou strukturu automobilky Aston Martin se ale jedná o základ pro potenciálně zajímavější budoucnost týmu F1. Tradice Aston Martinu ve formuli 1 ale není veliká, jak ukazuje pohled do historie.
To se takhle jednoho dne potkali Britský podnikatel Lionel Martin (1878 – 1945) s výrobcem motorů pro letadla a automobily, Montague Napierem (1870 – 1930). Tito dva spojili síly s dalším britským podnikatelem a vášnivým závodníkem Selwynem Francisem Edgem (1868–1940) a dohromady založili firmu na výrobu drahých vozů. Selwyn Edge dojel druhý v 800 km dlouhém závodě Paříž – Marseille v roce 1886 na voze postaveném právě Napierem na základě auta francouzského výrobce Panhard (dnes pod kamionovou divizí Renaultu). Tento úspěch přesvědčil Edgeho o nákupu dalších aut, které pak začal sám prodávat.
Montague Napier se potkal s Lionelem Martinem v době, kdy Martin měl dvouletý zákaz řízení, protože v roce 1909 nezaplatil pokutu. Dali se dohromady a prodávali luxusní auta. Brzy se k nim přidal britský inženýr Robert Bamford (1883 – 1942) a založili firmu Bamford & Martin Ltd. První prototyp registrovala tato firma v roce 1915 a pojmenovala jej Aston Martin na základě společných cyklistických zážitků v Aston Hill Mountain Bike Area.
Jenomže v roce 1925 byla na firmu uvalena nucená správa a firmu za 10 000 liber koupil anglo-italský konstruktér, závodník, inženýr a podnikatel v jednom, Augustus Cesare Bertelli (1890 – 1979). V roce 1929 přeměnil firmu na Aston Martin Motors Ltd., v roce 1929 byla založena společnost Aston Martin Ltd. Finanční problémy přišly jen o pár let později a firmu zachránil Sir Arthur Munro Sutherland (1867 – 1953), loďař a filantrop. V roce 1947 firmu koupila společnost Davida Browna, kterou řídili jeho synové po Brownově smrti v roce 1903, čímž začala slavná série vozů pod označením DB.
Ale Aston Martin jako by měl finanční problémy napsány v knize osudu. Firma šla z ruky do ruky až skončila ve vlastnictví Ford Motor Company v devadesátých letech před tím, než ji v březnu 2007 za 475 milionů dolarů koupil Prodrive, kterému šéfuje mj. také někdejší šéf týmů F1 David Richards. V roce 2014 byla účetní ztráta firmy 72 milionů liber. Do firmy vstupovali různí společníci a kupovali různě velké podíly. Pět procent si pořídila společnost Daimler AG, majitel značek Mercedes-Benz, Mercedes-AMG, ale také současného týmu F1 Mercedes. Mercedes začal silničním vozům Aston Martin dodávat motory.
V roce 2017 se Aston Martin s produkcí pět tisíc vozů dostal do zisku. Předloni otevřel továrnu v Jižním Walesu na produkci svých SUV vozů. Před třemi lety vstoupila firma na londýnskou burzu, ale světlé finanční zítřky jí to nepřineslo. Do firmy loni v lednu kapitálově podílem 20 % vstoupilo konsorcium kanadského podnikatele a majitele týmu Racing Point Lawrence Strolla, čímž byla nastartována obrovská restrukturalizace a nová éra automobilky a jejího sesterského týmu F1.
LE MANS a FORMULE 1
V padesátých letech postavil britský inženýr Edward John ‘Ted’ Cutting (1926 – 2012) v roli hlavního konstruktéra Aston Martinu model DBR4. Po úspěchu v Le Mans se s ním Aston Martin vydal do světa formule 1. S motorem o objemu 2,5 litru a s výkonem 280 koní ve voze Aston Martin DBR4/250 s ním poprvé nastoupili do GP Holandska 1959 Američan Carroll Shelby (jedna ze dvou postav úspěšného filmu Le Mans ’66) a Brit Roy Salvadori. První vůz odjel jen tři kola, druhý 25. Oba musely vzdát pro poruchu motoru. Závod ve francouzské Remeši Aston Martin vynechal a nastoupil v britském Aintree. Salvadori dojel do cíle na šestém místě s jedním kolem ztráty, Shelby šest kol před cílem selhalo zapalování motoru. Další závod v Německu opět absentoval a nastoupil v Portugalsku. Stirling Moss vyhrál závod suverénně tak, že druhý Masten Gregory na stejném voze Cooper/Climax měl už kolo ztráty. Jezdci Aston Martinu měli v cíli tři, respektive čtyři kola ztráty. Na italské Monze kvůli poruše motoru Salvadori nedojel, Shelby dojel do cíle dvě kola pozadu.
S vozem DBR5 nastoupil Aston Martin ještě do čtvrtého a sedmého závodu ročníku 1960, v Nizozemí a v Anglii, a to s jediným vozem Roye Salvadoriho. Ale na start v Zandvoortu se vůbec nedostal a na Silverstonu nedojel do cíle kvůli problému s řízením. A tím krátká a neúspěšná štace Aston Martinu ve formuli 1 skončila. Letos začíná nová éra, s podstatně větším potenciálem.
Účast | Závod / pilot / auto | Na startu | V cíli |
1 | GP Nizozemska 1959 | 13 | nedojel |
Roy Salvadori | |||
Aston Martin DBR4/250 / 2.5 L6 | |||
2 | GP Nizozemska 1959 | 10 | nedojel |
Carroll Shelby | |||
Aston Martin DBR4/250 / 2.5 L6 | |||
3 | GP Velké Británie 1959 | 2 | 6 |
Roy Salvadori | |||
Aston Martin DBR4/250 / 2.5 L6 | |||
4 | GP Velké Británie 1959 | 6 | nedojel |
Carroll Shelby | |||
Aston Martin DBR4/250 / 2.5 L6 | |||
5 | GP Portugalska 1959 | 13 | 8 |
Carroll Shelby | |||
Aston Martin DBR4/250 / 2.5 L6 | |||
6 | GP Portugalska 1959 | 12 | 6 |
Roy Salvadori | |||
Aston Martin DBR4/250 / 2.5 L6 | |||
7 | GP Itálie 1959 | 17 | nedojel |
Roy Salvadori | |||
Aston Martin DBR4/250 / 2.5 L6 | |||
8 | GP Itálie 1959 | 19 | 10 |
Carroll Shelby | |||
Aston Martin DBR4/250 / 2.5 L6 | |||
9 | GP Velké Británie 1960 | 13 | nedojel |
Roy Salvadori | |||
Aston Martin DBR5/250 / 2.5 L6 | |||
10 | GP Velké Británie 1960 | 21 | 11 |
M.Trintignant | |||
Aston Martin DBR5/250 / 2.5 L6 |