Nové motory F1 pro rok 2026 odklepnuty. Takhle budou vypadat

Světová rada motorsportu, vrcholný orgán FIA, oficiálně schválila pravidla, která určují podobu nové generace motorů F1 od roku 2026 dále. Jak budou vypadat a čím jsou motory omezeny?

Štítky: 2026 Pohonné jednotky Pravidla Zveřejněno 16. 08 2022 — Tomáš Richtr

Principiální změny ve srovnání se současnými motory jsou následující:

  • zrušení hybridního motorgenerátoru MGU-H;
  • navýšení role kinetického motorgenerátoru MGU-K;
  • rozdělení šestiválcového spalovacího motoru na dva logické celky, z nichž jeden bude spíše standardizován, ten druhý naopak poskytne prostor pro vývojovou soutěž mezi automobilkami;
  • syntetická, plně udržitelná paliva;
  • limit spotřeby nebude nově určen objemem (či hmotností) okamžitého průtoku paliva, nýbrž energetickým limitem;
  • rozpočtové stropy

Jedná se tedy nejspíš o tři velmi důležité změny na čele peletonu těch menších. Těmi hlavními změnami jsou zavedení syntetických paliv, zrušení MGU-H (a s tím posílení role MGU-K) a zavedení rozpočtových stropů na vývoj pohonných jednotek automobilek po vzoru rozpočtových stropů na vývoj vozů jednotlivými týmy F1.

Ke třem hlavním změnám nyní podrobněji:

UDRŽITELNÁ PALIVA

Základem předpisů pro rok 2026 je plně udržitelné palivo a to, že všechny složky paliva musí pocházet z udržitelných zdrojů – buď z nepotravinářských biologických zdrojů, ze skutečného komunálního odpadu, nebo z udržitelného zachycování uhlíku. Tím je zajištěno, že v palivech používaných ve formuli 1 nebude žádný nový fosilní uhlík, a tudíž se do atmosféry nedostane žádný nový fosilní uhlík z výfuku vozu formule 1.

Předpisy pro pohonné hmoty podporují jakoukoli udržitelnou výrobní metodu, aniž by to mělo vliv na výkonnost na samotné závodní trati, takže dodavatelé pohonných hmot mohou formuli 1 využít jako krok na své vlastní cestě ke globálnímu a komerčnímu rozšíření udržitelných technologií.

  • Všechny složky paliva musí být plně udržitelné;
  • Celkové úspory skleníkových plynů budou v souladu s nejnovějšími evropskými normami, které se vyvíjejí;
  • Průtok paliva do ICE je omezen energií, nikoli hmotností nebo objemem;
  • Bude omezeno více parametrů, aby se zajistilo, že vyvíjené palivo bude relevantním benzinem, který bude konkurenceschopný bez ohledu na způsob výroby

Hybridní motorgenerátor rekuperující energii z výfukových plynů bude zrušen. Spalovací motor (ICE) zůstane šestiválce o objemu 1,6 litru. Změna filozofie kontroly okamžitého průtoku paliva z objemu na množství energie sníží jeho výkon na přibližně 550 koní. To ale dožene ‘silnější’ kinetický motorgenerátor MGU-K, který bude dávat přibližně 450 koní. Dohromady tak pohonná jednotka bude mít výkon 1000 koní, ale spotřebuje méně benzinu.

Sony a Honda potvrzují spolupráci

Spalovací motor bude logicky rozdělen na dvě části:

  • Spodní část, zahrnující blok motoru, klikový hřídel, ojnice, čerpadla a pomocná zařízení, které budou více normalizovaná / standardizovaná.
  • Horní část, zaměřená především na spalovací prostor a související součásti, se bude rovněž podrobovat omezujícím předpisům, ale bude zde větší volnost při vývoji spalovacího systému pro novou generaci paliv.

ROZPOČTOVÉ STROPY A PRAVIDLA

Je to vůbec poprvé, kdy ve snaze zavést novou generaci motorů po té současné byla zveřejněna konkrétní pravidla. Portfoilo regulí F1 je tak rozšířeno. Ke stávajícím sportovním, technickým a finančním pravidlům na auto (vztahující se na týmy F1) přibývají sportovní, technická a finanční pravidla na pohonné jednotky – ty se týkají výrobců motorů.

Ve vývoji nových pohonných jednotek pro rok 2026 se už od příštího roku 2023 musí výrobci držet rozpočtových stropů ve výši 95 milionů dolarů. Od roku 2026, tedy první rok nové generace pohonných jednotek, to bude 130 milionů dolarů.

Budou platit limity tří spalovacích motorů, turba a výfukových systémů na sezonu. U kinetického motorgenerátoru a baterií to budou dva systémy na sezonu. Pouze v prvním roce 2026 bude pro obě kategorie limit o jedničku vyšší.