Nové formule budou výrazně rychlejší na rovinkách

Technický ředitel Red Bullu Pierre Waché má za to, že nové monoposty formule 1 budou oproti loňským vozům o hodně rychlejší na rovinkách. Nová auta totiž generují podstatně menší odpor a tím jsou v rovném směru rychlejší.

Štítky: 2022 FIA Pravidla Zveřejněno 11. 02 2022 — Vašek Štěpánek

Nové technické regule, které platí od letošní sezony radikálně přepracovaly aerodynamiku vozů formule 1. Designéři mohou poprvé od 80. let neomezeně využívat takzvaný ‚ground efekt‘ – vůz generuje většinu přítlaku zespodu.

Šéf designérů v Red Bullu Adrian Newey tuto revoluci v F1 přirovnává k té největší změně ve sportu od roku 1983. Tehdy byl zaveden zákaz využívaní Venturiho tunelu a veškeré vozy musely mít povinně plochou podlahu.

Změny v pravidlech mají pomoci předjíždění. To by nově nemělo být kvůli špinavému vzduchu, který se za autem tvořil, tak náročné. Waché ale upozornil na vedlejší účinek – vozy budou mít tendenci být na rovinkách mnohem rychlejší.

„Všichni (vedení F1 a FIA) chtěli jednomyslně vytvořit přítlak, který bude generovat země, a tak se vrátil ground efect. Předtím přítlak vytvářela především křídla (přední i zadní) a ve finále i samotné šasi monopostů.

Určitě se ovlivní jízda a mechanika vozů. Pilot se asi bude muset s novým autem trochu prát, ale generace přítlaku bude silná, a navíc budou nová auta vytvářet menší odpor vzduchu, což povede k nárůstu rychlostí na rovinkách,“ zamýšlí se Waché.