Na Hungaroringu po 36. v řadě. To a další výjimečná fakta

Velká cena Maďarska je dlouholetým účastníkem kalendáře mistrovství světa formule 1. Od roku 1986, kdy se uskutečnil první závod nedaleko Budapeště, nabídl Hungaroring celou řadu překvapení. Zde jsou vypsána některá zajímavá fakta…

Štítky: GP Maďarska Historie Zveřejněno 29. 07 2021 — Vašek Štěpánek

Závodní kořeny

I přesto, že Maďarsko není vyloženě motoristickou zemí jako Anglie, Německo či Itálie, závody jsou ve zdejší zemi velmi oblíbené. Samotný Hungaroring je vnímán jako moderní trať, ale zázemí okruhu je nejstarší v kalendáři. Letos se v Maďarsku uskuteční už 36. Grand Prix a jde o jednu z mála zemí, která od svého vstupu do kalendáře pořádala závod každý rok.

Další zajímavostí je, že vůbec první Grand Prix vyhrál Maďar. Ferenc Szisz tohoto milníku dosáhl v roce 1906 při příležitosti GP Francie v Le Mans. Szisz řídil prototyp vozu Renault 90 CV a jeho průměrná rychlost byla 101 km / h, což je zhruba polovina toho, co se v dnešní době běžně v kvalifikacích jezdí na Hungaroringu.

V roce 1986 proběhla vůbec první GP Maďarska, zároveň šlo o první závod za železnou oponou. F1 původně chtěla zavítat do Ruska, zde ale bylo složité vyjednávání. Bernie Ecclestone byl však přesvědčen, že F1 si získá publikum také na východě a měl pravdu… na první závod se přišlo podívat přes 200 000 lidí.

Čísla mluví jasně

Jedna z věcí, kterou má každý fanoušek na Hungaroringu víceméně zaručenou, je dobrý výhled na okruh. V areálu trati se nachází velké množství vyvýšených míst a přírodních tribun, to znamená, že drtivá většina okruhu je na velkém množství míst velmi dobře viditelná.

Hungaroring se skládá ze série zatáček, z nichž žádná není extra rychlá. V kombinaci s úzkou tratí, kde existuje pořádně jen jedna ideální stopa, zbytek trati je obvykle od nečistot, jde o okruh, kde není snadné předjíždět. Pilot většinou k předjetí potřebuje výraznější rychlostní rozdíl, trochu štěstí a částečnou spolupráci a ochotu soupeře.

Že je na Hungaroringu obtížné předjíždět dokazují i následující čísla: z dosud 35 dokončených závodů v Maďarsku, vyhrál celkem 17x ten, kdo startoval z pole position. Pouze 13 závodů vyhrál někdo, kdo startoval třetí a hůř a jen 2 závody vyhrál pilot startující ze čtvrtého a horšího místa na startu.

V historii Velké ceny Maďarska se navíc pouze 2x stalo, kdy ani jeden z prvních tří na startu nedokončil závod na stupních vítězů, a to v letech 2006 a 2014. V závodě, který se jel už před patnácti lety navíc padl další rekord – Jenson Button vyhrál svůj první závod v F1 ze 14. místa, což je nejnižší startovní pozice, ze které byla vyhrána GP Maďarska.

‚Prokletý‘ Hungaroring

O víkendu lze očekávat velkou bitvu mezi dvěma kandidáty na titul. Už v roce 2019 nám Hamilton a Verstappen předvedli úchvatný boj o vítězství, nakonec se radoval pilot Mercedesu, pole position však získal Verstappen s Red Bullem, a to o 0,018s, což je zatím nejtěsnější kvalifikační rozdíl na okruhu nedaleko Budapeště.

Mnozí z pověrčivých pilotů by snad ale raději v Maďarsku nevyhráli… od roku 2004, kdy zde vyhrál Michael Schumacher s Ferrari, nese okruh jisté ‚prokletí‘ – pilot, který zde vyhraje, ve stejném roce na konci sezony nezíská titul mistra světa. Jediný, kdo tuto ‚kletbu‘ dokázal prolomit je Lewis Hamilton, kterému se to povedlo hned třikrát, v roce 2018, 2019 a 2020.

Britský pilot ve službách Mercedesu okruh v Maďarsku miluje a řadí ho mezi své nejoblíbenější, to se ostatně projevuje i ve výsledcích. Lewis Hamilton na Hungaroringu získal těžko uvěřitelných osm vítězství a pokud se mu podaří vyhrát i letos, nastaví tím tak nový rekord v počtu nejvíce výher v jedné Grand Prix.