McLaren skoro bez peněz. Na vině jsou superauta a odvážné investice
Skupina McLaren, jejíž součástí je také tým F1, urgentně hledá finance. Souběh agresivní strategie, vypořádání s bývalými majiteli a pandemické krize dostal McLaren do nemalých potíží. Plány na záchranu jsou ambiciozní.
Skupina McLaren bojuje o to, aby se ubránila potenciálnímu uvalení insolvence. Souběh okolností totiž dostal firmu, jejíž součástí je také tým formule 1, do mimořádných problémů.
Tyto problémy nepramení ani tak z formule 1, protože tam předčasnými platbami pomáhá management formule 1. Do potíží se McLaren dostal zejména kvůli prodeji silničních aut.
Vlastník F1 zachraňuje týmy i sport finanční injekcí 35,5 miliardy korun
Prodej super-aut se na příjmech McLarenu podílí 84 % na celkových výnosech 1,5 miliardy liber. Formule 1 má zásluhu ve výši 12,5 %. Nastupující obliba super-vozů motivovala McLaren k tomu, aby uměle snížila dostupnost svých auto po vzoru Ferrari, což je učiní méně dostupné, a tím pádem více exkluzivní, a tím pádem výnosnější při jejich nižší produkci. V roce 2019 prodal McLaren 4662 vozů.
To vše v době, kdy se v dusné atmosféře McLaren rozcházel se svým čtvrtinovým vlastníkem, Ronem Dennisem. Jeho podíl firma ohodnotila částkou 333 milionů dolarů.
Kombinace vykoupení Rona Dennise a zúžení výroby s cílem učinit ji exkluzivní si vyžádalo investice na přechodnou dobu. Na tyto investice McLaren zastavil některý ze svých majetků, jako například svá historická auta. Svou pozici McLaren posílil také tím, že nastavil splatnost faktur dodavatelům na dva až tři měsíce.
Pandemická krize ale srazila prodeje vozů v úvodu letošního roku, a tím pádem i příjmy skupiny. Ta ale musí platit dodavatelům, kteří nárokují své peníze po uplynutí dlouhých termínů splatnosti. McLaren hledá na pokrytí takového výkyvu toku financí půjčku, kterou chce garantovat – podle přesvědčení věřitelů – tím, čím garantuje už dřívější půjčky. Jako jsou například historické vozy.
McLaren zahájil právní kroky, které mají uvolnit jeho majetek pro potřeby jištění půjček. Jedná se ale o složitý právní a soudní proces, který bývá časově náročný. Sám McLaren přitom potřebuje vyřešit problém nedostatku hotovosti už v průběhu července, tedy mezi prvním a druhý závodem v Rakousku obnovené sezony F1 2020.