Měj doma McLaren F1 GTR nebo LM

Dalším brilantním kouskem z dílny společnosti Automobilist jsou čtyři unikátní plakáty v limitované edici s vozem McLaren F1 GTR, závodní verzí legendárního McLarenu F1.

Štítky: Automobilist McLaren Zveřejněno 18. 10 2019 — GPF1.cz

Plakáty vznikají na bázi licencované spolupráce, tentokrát se společností McLaren a pořadatelem závodů 24 hodin Le Mans, Automobile Club de l’Ouest.

Na prvním plakátu je černý McLaren F1 GTR s dvanáctiválcovým motorem BMW S70/2, vítěz slavného závodu z roku 1995, jednoho z nejzmáčenějších v historii! K dispozici je omezený počet 500 exemplářů a každý je vybaven zlatou fólií. Druhý plakát v černobílém motivu symbolizuje den a noc během slavného vytrvalostního závodu.

Na počest GTR vozů pak McLaren vyrobil oranžové prototypy McLaren F1 LM určené pro silniční provoz, a to pouze šest kusů! Pět jich bylo prodáno a šestý byl slíben Lewisi Hamiltonovi, když získá dva tituly mistra světa. Před odchodem do Mercedesu získal jen jeden, a tak šestý Le Mans McLarenu zůstal. Alespoň zprostředkovaně díky Automobilistu jej nyní můžeš mít doma i ty. Na čtvrtém plakátu jsou pak oba modely GTR i LM.

Koncept hlavního inženýra Gordona Murraye nijak nevynikal mezi koncepty ostatních konstruktérů vysokovýkonných aut: nízká váha a vysoký výkon. Bylo toho dosaženo použitím špičkových a drahých materiálů jako uhlíkových vláken, titanu, hořčíku, kevlaru a zlata. F1 bylo prvním sériovým vozem které mělo monokok z uhlíkových vláken.

Gordon Murray trval na tom, že motor musí být nepřeplňovaný kvůli zvýšení spolehlivosti a lepší odezvě motoru. Murray nejprve oslovil Hondu s požadavkem na motor o výkonu 410 kW, vážící 250 kg a s blokem o délce 600 mm, který měl být odvozen z motoru formule jedna v tehdy vítězných vozech McLaren/Honda.

Když Honda odmítla, Isuzu, tehdy plánující vstup do šampionátu formule 1, testovalo motor V12 o objemu 3,5 litru na podvozku Lotusu. Isuzu velmi stálo o využití jejich motoru pro McLaren F1, ale inženýři McLarenu chtěli motor ověřené konstrukce se závodnickým rodokmenem.

Nakonec projevilo zájem BMW a motorsportová divize BMW M vedená expertem Paulem Rosche navrhla a postavila 6,1 L dvanáctiválec s válci do V v úhlu 60° nazvaný BMW S70/2. S 468 kW a 266 kg byl motor od BMW o 14% výkonnější a o 16 kg těžší než s jakým počítal původní návrh.

McLaren F1 umí dosáhnout maximální rychlosti 391 km/h.

Diskuse k článku

Napsat komentář