McLaren si vypomůže 3D tiskem
McLaren ve snaze eliminovat svou výkonnostní ztrátu nasadí technologii 3D tisku. Mnohé díly tak půjdou vyrobit výrazně rychleji než konvenčním způsobem. A navíc přímo v místě konání velké ceny.
Již od Velké ceny Bahrajnu příští víkend bude mít McLaren k dispozici 3D tiskárnu značky Stratasys, a to přímo na okruhu v Sáchiru.
Jak vysvětluje návrhář 3D tiskáren Josef Průša na svém webu, „3D tisk je proces, při kterém se z digitální předlohy (3D model) vytváří fyzický model. Je to proces aditivní, to znamená, že se materiál přidává. Na rozdíl od obráběcích strojů, kde se z celistvého bloku materiál odebírá, až zbude jen požadovaný tvar. Nejpoužívanější technologie, FDM, funguje velice jednoduše. Objekt vzniká vrstvu po vrstvě natavováním tenkého proužku plastového materiálu. Představte si, že váš model rozkrájíte na plátky jako bramboru na chipsy, a poté každý z řezů nakreslíte pistolí na tavné lepidlo. Žádná raketová věda,“ dodává Průša.
Provozní ředitel týmu McLaren Jonathan Neale k dodatečnému technologickému říká: „Je to velmi vážná záležitost, žádná módní vlna. Když se podíváte na průběh digitalizace formule 1, vše, co se v oblasti simulací odehrálo za posledních 10 let, vývoj prototypových technologií, je to pro nás velká výhoda. Formule 1 není ničím, pokud nezávodí s časem.“
Ferrari chystá pro letošní motor revoluční píst využívající inovativní technologii 3D tisku
Olejové čerpadlo převodovky McLarenu MCL32 je vyrobeno technologií 3D tisku. Určité aerodynamické prvky jsou údajně také vyrobeny pomocí 3D tisku. Ta se dá použít také při prototypování volantu, kdy pomocí 3D tisku lze aplikovat drobné úpravy před tím, než jde finální verze volantu za stovky tisíc korun do opravdové výroby. Jonathan Neal je přesvědčen, že moderní metody prototypování pomohu ustálit vztah mezi McLarenem a Hondou.
„Za posledních 5 let došlo v oblasti 3D tisku k velkým změnám,“ řekl šéf Stratasysu pro Evropu, Afriku a Střední východ Andy Middleton. „Co do materiálů, které jsme schopni vytisknout, jsme tento faktor povýšili na desetinásobek. Pracujeme s materiály, které umí simulovat nebo dokonce nahradit jiné materiály z pohledu jejich charakteristiky, jako například kov. A to je skutečně vzrušující.“
Pokud se bavíme o zrychlení, tak držák hydraulického potrubí McLaren vyrobil za 4 hodiny, zatímco konvenční výrobou by to trvalo dva týdny. Dalšími prvky coby produktem 3D tisku na současném voze McLarenu jsou koncovky radiových kabelů nebo chladicí trychtýře brzd, ale také prvky zadní aerodynamiky.
„Pokud můžeme urychlit dodávku dílů byť o jediný závod dříve s tím, že od nápadu po výrobu to zabere jen pár dní, tak to bude hrát klíčovou roli ve zkvalitnění McLarenu MCL32,“ řekl ředitel konstrukčního a vývojového oddělení McLarenu Neil Oatley.
Jestli ten drzak je na fotce tak efektivita vyroby v mclarenu stoji solidne za houno. Prace na 5x cnc obrabecim centru na hodinu. Jakych 14dni???
Tohle je pořád trochu módní vlna. Navíc není 3D tisk jako 3D tisk, např. kov se nijak netiskne, tomu se říká sintrování 😉 I když princip je víceméně podobný.