Vysvětlení toho, proč musely být tréninky zrušeny

Tréninkové jízdy GP Číny byly pozastaveny nebo zcela zrušeny kvůli tomu, že v případě potřeby nebylo možné zajistit provoz lékařského vrtulníku, který by zraněného pilota převezl do nemocnice. Problémem byla také absence náhradní přepravy.

3 Štítky: Bezpečnost GP Číny Zveřejněno 7. 04 2017 — Tomáš Richtr

Problémem tentokrát nebyl déšť, ale hustý smog. A i když nad okruhem v čínské Šanghaji vesele létal vrtulník s televizní kamerou, ten lékařský by neměl kde přistát. V blízkém prostoru závodního okruhu byly lety povoleny, takže vzlétnout by dokázal také lékařský vrtulník. Už by ale neměl kam letět a už vůbec ne přistát. Cílové destinace byly totiž kvůli špatné viditelnosti vyřazeny z provozu.

Před každou velkou cenou F1 je určena nemocnice, která je předem připravena na potenciální příjem zraněného pilota. Díky vysoké úrovni bezpečnosti to naštěstí není potřeba tak často, ale personál určené nemocnice je připraven také s ohledem na charakter možných zranění typických pro závodního jezdce. Šanghajská nemocnice je od čínského okruhu vzdálena 38 kilometrů. S ohledem na enormní silniční provoz v metropoli je nemyslitelný převoz pacienta v sanitce po zemi. Podle zdrojů přímo na okruhu to dokonce platí pro alternativní nemocniční zařízení, které je vzdáleno od závodní dráhy jen 5 kilometrů.

Cílová hodnota pro převoz pacienta do nemocnice je kolem 20 minut. Závodní okruh je vybaven vlastním nemocničním zařízením schopným nabídnout první pomoc. Není ale připraveno zajistit složité úkony, jako je například operace mozku a vyšetření s tím související.

Francouz Jules Bianchi při smrtelné havárii během GP Japonska 2014 také nemohl být přepraven do nemocnice vrtulníkem. I tenkrát byla situace stejná: lékařský vrtulník byl schopen vzlétnout, ale nemohl přistát v 15 kilometrů vzdálené nemocnici Mie General Medical Centre. Jules Bianchi byl převezen sanitkou po zemi a cesta trvala 32 minuty za pomoci policejní eskorty.

Mezi tréninky na letošní GP Číny provedla FIA testovací jízdu do nemocnice po zemi, ale čas se ukázal jako příliš dlouhý. Oproti situaci z Japonska 2014 tak nebyla v Číně k dispozici žádná alternativní možnost dopravy. Vedení FIA také s ohledem na skutečnost, že je dodnes předmětem soudních tahanic s Bianchiho rodinou, neakceptuje žádná, byť sebemenší rizika.

Týmům byla nabídnuta možnost extra tréninkových jízd dnes mezi 11:00 a 12:00 našeho času, ale ta byla odmítnuta. Podmínky se v tu dobu stejně nevylepšily. V neděli se má počasí zase zhoršit, ale sobotní závod, o kterém se diskutuje, v podstatě nepřichází v úvahu zejména z legislativních důvodů.

Diskuse k článku

3 komentáře: “Vysvětlení toho, proč musely být tréninky zrušeny”

  1. villonso napsal:

    krakra: Ano, může. Viz GP Bahrajnu 2011.

  2. alonso54 napsal:

    Já věřím, že se uskuteční jak kvalda, tak hlavní závod.. 🙂

  3. krakra napsal:

    Může být závod zrušen?

Napsat komentář